Confidence interval for the percent of teaching population with category of Teaching Assistant

Authors

Keywords:

confidence interval, percent, Stomatology undergraduate studies.

Abstract

The non-predominance of the main categories of Main Professor and Lecturer, with a group of professors mostly in the category of Assistant was pointed out in the variable Teachers, as weakness of the faculties in the auto evaluation process of Stomatology and Medicine undergraduate studies for their accreditation in the University of Medical Sciences of Matanzas in Cuba; it motivated the estimation of a confidence interval for the true value of the percent of teachers with category of Assistant in the University staff with the aim of holding a position based on a solid and simple method, on the rank of values where possibly is the real value, using the standard and Wilson´s interval formula.


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lázara González Landrián, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas

Jefa del Departamento de Informática Médica

Licenciada en Matemática

Máster en Matemática Educativa

Profesora Auxiliar

References

1.- Martínez Abreu J, del Huerto Marimón ME, García Herrera AL, et al. Acreditación de la Carrera de Estomatología, un logro y un estímulo para la comunidad universitaria matancera. Revista Médica Electrónica [Internet]. 2018 [citado 05/07/2018];39(6): Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2550

2.- OPS. Gestión de calidad en la Educación Médica. Una propuesta de evaluación total. División de recursos humanos. Washington DC: O PS; 1994.

3. Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la educación superior. Resolución 85/2016. La Habana: Editorial Universitaria Félix Varela; 2017.

4.- Vitti S. Tamaño muestral e intervalos de confianza [Internet].España: Registro Mercantil de Madrid [citado19/07/2018];2017. Disponible en: http://www.e-encuesta.com/blog/2017/tamano-muestral-e-intervalos-de-confianza/

5.-Roldán López de Hierro AF. Uso de Excel para mejorar la enseñanza del intervalo de confianza para la proporción. En: Contreras MM, Gea MM, López-Martín E. Actas del Tercer Congreso Internacional Virtual de Educación Estadística[Internet].España: Universidad de Granada[citado19/07/2018]; 2019. Disponible en :https://digibug.ugr.es/handle/10481/55055

6.-Jarrin Bravo S. Intervalo de confianza para una proporción [Internet]. España: CEACES[Citado19/03/2019]; 2017. Disponible: https://www.uv.es/ceaces/tex1t/5%20interval/ipropor.htm

7.-Yaacoub T, Moustakides G V. Optimal Stopping for Interval Estimation in Bernoulli Trials. IEEE Transactions on Information Theory [Internet]2017. [citado 19/03/2019]. Disponible: https://www.researchgate.net/publication/321180783_Optimal_Stopping_for_Interval_Estimation_in_Bernoulli_Trials

8.- Seoanea T, Martína JLR, Martín-Sánchez E, et al. Introducción a la Investigación Clínica [Internet]. Cap7. España: Fundación para la Investigación Sanitaria en Castilla-La Mancha [Citado19/03/2019]; 2017. Disponible en: http://www.researchgate.net/publication/244860967_Capitulo_7_Estadistica_Estadistica_Descriptiva_y_Estadistica_Inferencial

9.-Ramírez Montoya J, Martínez Flórez G, Guerrero Gómez S. Intervalos de confianza para valores propios en el análisis de correspondencias a partir de una muestra probabilística. Comunicaciones en Estadística[Internet].2015[Citado19/03/2019];8(2):225-243.Disponible: https://www.researchgate.net/publication/291690358_Intervalos_de_confianza_para_valores_propios_en_el_analisis_de_correspondencias_a_partir_de_una_muestra_probabilistica

10.- López Himely AC, Soler Cárdenas SF. Ventajas del uso de estimaciones por intervalos para proporciones poblacionales. Rev Médica Electrónica [Internet]. 2018 [citado 09/07/2018];40(3): Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2785

11.- Batista NE, Hernández VJ, Guirado O. Pensamiento estadístico: el valor “p” y los intervalos de confianza. Medicent Electrón [Internet]. 2016 [citado 22/05/2018];20(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30432016000200001

12.-Dudley RM. Confidence Intervals for the binomial parameter p. [Internet]. [citado 22/05/2018]; 2015. Disponible en: http://www-math.mit.edu/~rmd/650/binomconfints.pdf

13.-Bayarre H, Oliva M. Estadística Inferencial. La Habana. Editorial Ciencias Médicas;2007.

Published

2020-09-02

How to Cite

1.
González Landrián L, Castro Gutiérrez EC, Jiménez Aragonéz MC, Mestre Oviedo J, Díaz Cuellar FE. Confidence interval for the percent of teaching population with category of Teaching Assistant. Rev Méd Electrón [Internet]. 2020 Sep. 2 [cited 2025 Jul. 12];42(4):1-8. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3320

Issue

Section

Short communication