Educational intervention on prenatal early stimulation and up to the first year of life
Keywords:
early stimulation, prenatal stimulation, pregnant woman, first year of liveAbstract
Introduction: early stimulation favors baby development and has important benefits. Objective: to design an educational intervention on early stimulation during the pregnancy period and up to the first year of life to pregnant woman belonging to the Maternal Home of Consolación del Sur municipality. Materials and methods: a quasi-experimental study of educational intervention was carried out in a sample formed by 20 pregnant women, from an intentional non-probabilistic sampling. The inclusion and exclusion criteria were taken into account. Results: most of the pregnant women were aged between 14 and 18 years; 50 % had a secondary school scholarship. Before the intervention, a low level of knowledge prevailed in 50 % of them, and then 90 % of pregnant women had a high level of knowledge. Conclusions: with the implementation of the proposed educational intervention, an increase of knowledge on early stimulation in pregnant women was achieved.Downloads
References
2. Moreno Ricard VE, Sampayo Hernández IC, Guerra Castellanos L. La estimulación de la comunicación en la etapa gestacional. Humanid Méd [Internet]. 2018 [citado 10/01/2021];18(2):356-69. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?scriptsci_arttext&pid=S1727-81202018000200356
3. Suárez Ferrer Y, Moreno Mora R. Caracterización de las familias que abandonan el tratamiento de estimulación temprana. Centro Senén Casas Regueiro. Rev Haban Cienc Méd [Internet]. 2018 [citado 20/01/2021];17(6):965-76. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/2322
4. Pérez Constante MB, Paola Tramallino C, Peñafiel Gaibor V. La estimulación temprana en el desarrollo de habilidades y destrezas del lenguaje en niños de educación inicial. Rev Didasc@lia [Internet]. 2020 [citado 20/01/2021];11(2). Disponible en: http://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/953
5. Puente Perpiñan M, Suastegui Pando A, Andión Rente ML, et al. Influencia de la estimulación temprana en el desarrollo psicomotor de lactantes. Medisan [Internet]. 2020 [citado 23/02/2021];24(6):1128. Disponible en: http://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/2984/2131
6. Condori Muelle I. Nivel de conocimiento sobre estimulación temprana en madres de niños(as) menores de 1 año, que acuden al servicio de CRED P. S. de Chiara, Canchis, Cuzco-2018 [tesis]. Cuzco: Universidad Andina del Cuzco; 2019 [citado 23/02/2021]. Disponible en: http://repositorio.uandina.edu.pe/handle/UAC/3177
7. Vivas Polo F. Intervención educativa prenatal [tesis]. Salamanca: Universidad de Salamanca; 2019 [citado 14/02/2021]. Disponible en: https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/139633/2019_TFG_Intervenci%c3%b3n%20educativa%20prenatal.pdf?sequence=1&isAllowed=y
8. Bonilla Campuzano CV, Moran Plúas NJ. La estimulación temprana y su incidencia en el desarrollo de la psicomotricidad gruesa en niños de 1 a 2 años del Centro de Estimulación Prenatal y Temprana “Baby Place”. [tesis]. Guayaquil: Universidad Laica Vicente Rocafuerte; 2020 [citado 14/02/2021]. Disponible en: http://repositorio.ulvr.edu.ec/handle/44000/3980
9. Antamba Antamba MV. Implementación de un programa de estimulación temprana para el centro de desarrollo infantil “San Pablo” de la provincia de Imbabura en el Cantón de Otavalo [tesis]. Ibarra, Ecuador: Universidad Técnica del Norte; 2020 [citado 10/01/2021]. Disponible en: http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/10385
10. Huepp Ramos F, Fornaris Méndez M. Estimulación temprana a niños con factores de riesgo de retraso mental. Medisur [Internet]. 2020 Feb [citado 20/01/2021];18(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?scriptsci_arttext&pid=S1727-897X2020000100030
11. Cabrera Bautista MM. Nivel de conocimiento sobre estimulación prenatal en gestantes que acuden al Centro de Salud de Conchopata-Ayacucho, 2017 [tesis]. Perú: Universidad Nacional de Huancavelica; 2017 [citado 20/01/2021]. Disponible en: https://repositorio.unh.edu.pe/handle/UNH/1702
12. Ramírez Pio MM. Nivel de conocimiento sobre la estimulación prenatal en gestantes adolescentes del Hospital Carlos Lanfranco La hoz, Puente Piedra, Lima, 2017 [tesis]. Huaraz, Perú: Universidad Nacional de Áncash Santiago Antúnez de Mayolo; 2017 [citado 23/02/2021]. Disponible en: http://repositorio.ulvr.unasam.pe/handle/UNASAM/1975
13. Arévalo Vásquez K, Rojas Danz MAB. Nivel de conocimiento de las madres de niños menores de un año sobre estimulación temprana del Puesto de Salud Chontapaccha, Cajamarca-2019 [tesis]. Cajamarca, Perú: Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo; 2020 [citado 23/02/2021]. Disponible en: http://repositorio.upagu.edu.pe/handle/UPAGU/1206
14. Guerrero Rodas AM. Efectividad de un programa de estimulación temprana en las madres de niños de 6-24 meses en el centro de salud Lima [tesis]. Lima: Universidad Peruana Unión; 2019 [citado 10/01/2021]. Disponible en: https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/UPEU/2902
15. Machuca Felipa LM, Oyola Jaramillo AR, Ramos Pérez DAM. Efectividad de un programa educativo de estimulación temprana en niños de 0 a 3 años en el nivel de conocimiento de las madres primíparas [tesis]. Lima: Universidad Peruana Cayetano Heredia; 2017 [citado 20/01/2021]. Disponible en: https://repositorio.upch.edu.pe/handle/20.500.12866/680?locale-attribute=en
16. Paredes Otiniano NA, Roman Briceño MJ. Efectividad de un programa educativo en el nivel de conocimiento materno sobre estimulación temprana [tesis]. Trujillo, Perú: Universidad Nacional de Trujillo; 2019 [citado 20/01/2021]. Disponible en: https://dspace.unitru.edu.pe/handel/UNITRU/15500
17. Chávez Pascual PL. Intervención educativa de estimulación temprana sobre el nivel de conocimiento en madres del Centro de Salud Huáscar XV, 2018 [tesis]. Lima: Universidad César Vallejo; 2018 [citado 10/01/2021]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.25558
18. Sánchez Díaz VM. Conocimientos de las madres sobre estimulación temprana y el desarrollo psicomotor de los niños menores de un año atendidos en el Centro de Salud Baños del Inca, Cajamarca-2019 [tesis]. Cajamarca, Perú: Universidad Nacional de Cajamarca; 2021 [citado 20/01/2022]. Disponible en: http://repositorio.unc.edu.pe/handle/UNC/4318
19. Jilapa Humpiri VM. Nivel de conocimiento sobre estimulación temprana en madres con niños menores de un año que se atienden en el Establecimiento de Salud El Puerto-Puno 2021 [tesis]. Puno, Perú: Universidad Privada San Carlos; 2021 [citado 20/01/2022]. Disponible en: http://repositorio.upsc.edu.pe/handle/UPSC/4761
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.