Professional culture: its operationalization in Cuban medical university
Keywords:
professional culture, training of professionals, comprehensive training, health professionals, Cuban medical educationAbstract
Introduction: professional culture is a complex and essential concept in the current context, due to the priority granted by Cuban state and government to the comprehensive training as essential element of the academic quality higher education exacts.
Objective: to conceptualize professional culture and its operationalization in present-day Cuban higher medical education.
Materials and methods: the authors performed the content analysis of a group of essential programmatic and normative documents at different levels, carried out a bibliographic review of the main authors that approached the theme, and contrasted the main theoretic-conceptual and practical presuppositions by triangulation.
Results: it was evidenced the lack of a theoretic-conceptual body on professional culture, and its necessity and importance in the comprehensive training and formation of professional and identity values prioritized by Cuban higher education, mainly by higher medical education.
Conclusions: professional culture is an essential part of the training of the Cuban professional, and is an element of its historic memory. Because of that it is relevant in the training of identity professional values, especially in health professionals, and it should be consolidated in the normative documents from the theoretic-conceptual and operational point of view, through comprehensive projects.
Downloads
References
2. CEPAL. Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe [Internet]. Nueva York: Naciones Unidas [citado 04/12/2020]; 2016. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf
3. Giráldez LM. Llegó el Festival de Cine [Internet]. Granma (La Habana). 14 dic 2020 [citado 04/12/2020]. Disponible en: https://www.granma.cu/festival/2020-12-04/llego-el-festival-de-cine-04-12-2020-01-12-44\
4. Comisión Nacional de Carrera de Medicina. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Estrategia Educativa para la carrera de Medicina. La Habana; 2019.
5. Del-Huerto-Marimón ME. Extensión universitaria y universidad médica cubana revolucionaria: impacto de una reforma. Rev Méd Electrón [Internet]. 2018 [citado 07/04/2022];40(2):[aprox. 8 pantallas]. Disponible en: http://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2687
6. Ferrer Vicente M, Fonseca Arias B, Pérez Moro J. La formación del profesional ante los retos del desarrollo sostenible [Internet]. Congreso Pedagogía 2021; 1-3 feb 2021; La Habana [citado 07/04/2022]. Disponible en: http://www.pedagogiacuba.com
7. Asamblea Nacional del Poder Popular. Constitución de la República de Cuba [Internet]. La Habana; 2019 [citado 04/12/2020]. Disponible en: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191016105022/Constitucion-Cuba-2019.pdf
8. Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el período 2016-2021 [Internet]. La Habana; 2016 [citado 04/12/2020]. Disponible en: https://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/Lineamientos%202016-2021%20Versi%C3%B3n%20Final.pdf
9. Más S. Poner al alcance de todos una elevada cultura general y política [Internet]. Granma Internacional. 19 jul 2000. La Habana [citado 04/12/2020]. Disponible en: https://usuaris.tinet.cat/mpgp/amigos528.htm
10. Del Huerto Marimón ME. La Reforma universitaria de Córdoba: pionera en el legado latinoamericano de universidad popular. Rev Cubana Educ Super [Internet]. 2018 ene-abr [citado 26/03/2020];37(1):37-47. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100003&lng=es&tlng=es
11. Horruitiner Silva P. La universidad cubana: el modelo de formación. La Habana: Editorial Félix Varela; 2008.
12. MES. Junta de Acreditación Nacional. Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES). Resolución 150/2018. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2018.
13. Del Huerto Marimón ME. Proyección estratégica para la extensión universitaria en la Facultad de Ciencias Médicas de Matanzas [tesis Doctoral]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2006.
14. Del Huerto Marimón ME. La extensión universitaria desde una perspectiva estratégica en la gestión integral de la universidad médica contemporánea. Educ Méd Super [Internet]. 2012 [citado 07/04/2022];26(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/78
15. Del Huerto Marimón ME. La extensión universitaria como vía para fortalecer los vínculos universidad-sociedad desde la promoción de salud. Rev Cubana Sal Púb [Internet]. 2007 Jun [citado 07/04/2022];33(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662007000200005&lng=es
16. Del Huerto Marimón ME. Extensión en la Universidad Médica cubana: una estrategia maestra. Chisinau, República de Moldavia: Editorial Académica Española, OmniScriptum; 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.