Science month: strategy for knowledge and research
Keywords:
science, dissemination of researchAbstract
Science month arises as an idea to socialize and disseminate research and the level of updating on the main health problems affecting the population of Matanzas. It exposes the scientific level of the different specialties that offer services in health institutions; it enables interdisciplinarity between them; motivates undergraduate students and is a source of knowledge management for postgraduate students; it offers solutions for the challenges of daily life and the management of the main entities that are served in the institutions, and allows the professional growth and interchange between professional in the country and abroad. The authors intend to show the first results the Science Month has had since its implementation. These are related to the considerable number of keynote conferences and workshops given, the increase in participants per month and the level of satisfaction per events collected by the main actors. Even more, it has been transformed from an inter-hospital event to one of a provincial character, with national and international participation, and with high acceptance by the scientific community, which has earned it the recognition of the provincial management staff and the minister of Public Health.
Downloads
References
2. Morales Salas RE. La divulgación de la ciencia en el siglo XXI. ETiE [Internet]. 2021 [citado 09/01/2022];4(7):133-51. Disponible en: https://revistas.ujat.mx/index.php/emerging/article/view/4457
3. Trelles I, Luna E, Yanez S, et al. Comunicación de la ciencia, la tecnología y la innovación en contextos universitarios: miradas diversas. Espacios [Internet]. 2019 [citado 09/01/2022];40(44). Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a19v40n44/a19v40n44p01.pdf
4. Martín Rivero ME. Gestión de la formación permanente del profesor universitario en comunicación de la ciencia abierta orientada al desarrollo sostenible [tesis en Internet]. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2021 [citado 09/01/2022]. Disponible en: http://eprints.rclis.org/42492/
5. Proctor RN, Schiebinger L. Agnotology: the making and unmaking of ignorance. California: Stanford University Press; 2008.
6. Michaels D. The triumph of doubt: dark money and the science of deception. Oxford: Oxford University Press; 2020.
7. Melero R. Open Science. Gestión de datos de investigación [Internet]. Córdoba: Universidad de Córdoba; 2021 [citado 09/01/2022]. Disponible en: https://digital.csic.es/handle/10261/246855
8. Fernández Bayo I, del Pozo E, Méndez T, et al. La comunidad científica ante la desinformación. Guía de actuación para contrastar la información científica [Internet]. Madrid: Universidad Complutense; 2021 [citado 09/01/2022]. Disponible en: https://www.ucm.es/otri/file/guia-de-actuacion-para-contrastar-la-informacion-cientifica
9. Gonçalves T. Comunicación y divulgación de ciencia en Brasil: un estudio de la usabilidad del portal MCTIC. Miguel Hernández commun j [Internet]. 2019 [citado 09/01/2022];10:223-37. Disponible en: Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/330839661_Comunicacion_y_divulgacion_de_ciencia_en_Brasil_un_estudio_de_la_usabilidad_del_portal_MCTIC
10. Fernández Bermúdez A, Rodríguez Ramírez D, Corrales Rosell L. La comunicación de la ciencia en las universidades cubanas. Una valoración desde la universidad de Cienfuegos. Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 09/01/2022];13(1):206-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202021000100206
11. Romero LM. Divulgación científica de la investigación: comunicación en congresos y conferencias [Internet]. Florida: Escuela de Autores; 2021 [citado 09/01/2022]. DOI: 10.3916/escuela-de-autores-160.
12. Martín Rivero ME, Gorina Sánchez A, Alonso Berenguer I. Profesionalización de profesores universitarios en la gestión de la comunicación científica para el desarrollo local. Revista Luz [Internet]. 2019 [citado 09/01/2022];8(3):3-17. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/5891/589163662001/html/
13. Martín-Rivero ME, Gorina-Sánchez A, Alonso-Berenguer I, et al. Competencia deseable en el profesorado universitario: gestión de la comunicación de la ciencia abierta orientada al desarrollo sostenible: Maestro y Sociedad [Internet]. 2020 [citado 09/01/2022];249-64. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5198?articlesBySameAuthorPage=2
14. Martín-Rivero ME, Gorina-Sánchez A, Alonso-Berenguer I, et al. Formación de la competencia gestión de la comunicación de la ciencia abierta orientada al desarrollo sostenible. Maestro y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 09/01/2022];18(4):1539-64. Disponible en: https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5435
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.