Contribution of studies on representative figures of medicine to the training of the physician

Authors

Keywords:

medical personalities, teaching-learning process, didactic strategy

Abstract

The studies on representative figures of medicine have significant dimensions in the teaching-learning process of the subject History of Cuba, for the training of the physician. This article intends to reveal the contribution of these researches in the health sector. For this an exhaustive analysis was carried out on bibliographic sources and guiding documents prioritized in the training process. Likewise, the historical-logical method was used for the spatial-temporal evolution of the research objective. The study that exists on this topic is insufficient, which led to the elaboration of a didactic strategy that allows to discover the contributions made in teaching, assistance and science by a select group of people, whose imprint demonstrate why they are referents of mandatory consultation for the training process. The incorporation of new figures helps to contextualize the process and the conformation of the identity of the medical professional, with contributions, values, mode of action and level of commitment to the homeland.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Velgis Cardero-Garcé, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Profesora Auxiliar Departamento de Filosofía e Historia Facultad de Ciencias Médicas Dr. Juan Guiteras Gener

Hilda Peña-Guerrero, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Profesora Auxiliar Departamento de Filosofía e Historia Facultad de Ciencias Médicas Dr. Juan Guiteras Gener

Mileidys Alonso-Gómez, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Profesora Auxiliar Departamento de Filosofía e Historia Facultad de Ciencias Médicas Dr. Juan Guiteras Gener

References

1. Asamblea Nacional del Poder Popular. Constitución de la República [Internet]. La Habana: Gaceta Oficial de la República de Cuba; 2019 [citado 23/01/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-5-extraordinaria-de-2019

2. Comité Central del Partido Comunista de Cuba. VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. VI Política Social Salud (L. 156, 160) [Internet]. La Habana: Comité Central del Partido Comunista de Cuba; 2011 [citado 23/01/2023]. Disponible en: http://www.cuba.cu/gobierno/documentos/2011/esp/l160711i.pdf

3. Ortiz Torres EA. El enfoque histórico cultural en las investigaciones educacionales cubanas. De la tradición al tradicionalismo. Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 23/01/2023];13(1):89-95. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000100089&script=sci_arttext

4. Comisión Nacional de la Carrera de Medicina. Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. Programa de la asignatura Historia de Cuba. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.

5. Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudio E. Asignatura Historia de Cuba. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.

6. Oliva Crespo O, Senú González I, Santiesteban Labañino MM. La obra educativa de figuras relevantes del siglo XX cubano: metodología para su estudio histórico-pedagógico. EduSol [Internet]. 2022 [citado 23/05/2023];22(80):12-27. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000300012&nrm=iso

7. Buenavilla R. Metodología de la investigación de la vida y obra pedagógica de destacados educadores [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2004.

8. Mañalich R. Didácticas de las ciencias humanísticas en el universitario [tesis]. La Habana: Universidad de La Habana; 2007.

9. Secada Cárdenas E. El pensamiento pedagógico de Carlos de la Torre y de la Huerta (1858-1950) [tesis en Internet]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2020 [citado 23/05/2023]. Disponible en: https://rein.umcc.cu/handle/123456789/601

10. Sosa Díaz RY. La obra médico-pedagógica del doctor Juan Guiteras Gener. Su contribución a la educación médica en Cuba [tesis en Internet]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2021 [citado 10/02/2022]. Disponible en: https://rein.umcc.cu/handle/123456789/465?show=full

11. Sosa Díaz RY, Pestana Llerena Y, Afonso González JA. Juan Guiteras Gener, figura representativa de la Educación Médica en Cuba. Rev Méd Electrón [Internet] 2019 [citado 23/05/2023];41(1):250-61. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3019

12. Rodríguez Pupo N. La indagación sobre personalidades médicas y el protagonismo estudiantil en la clase de Historia. Rev Hallazgos21 [Internet]. 2016 [citado 23/05/2023];1(1):13-22. Disponible en: https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/3

13. Reyes González JI. Reflexiones sobre la didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales en el siglo XXI [Internet]. Las Tunas: Editorial Académica Universitaria; 2022 [citado 23/05/2023]. Disponible en: http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/150

14. Martínez Ibarra O, Massón Cruz RM. La pedagogía en Cuba: apuntes para una reflexión. Prax Pedagog [Internet]. 2021 [citado 10/03/2023];21(28):66-85. Disponible en: https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/view/2369

15. Bayón Mayor ME. Urbano Martínez Carmenate: Premio Nacional de Historia 2022 [Internet]. La Habana: Cubarte; 2022 [citado 10/03/2023]. Disponible en: https://cubarte.cult.cu/periodico-cubarte/urbano-martinez-carmenate-premio-nacional-de-historia-2022/

Published

2023-08-09

How to Cite

1.
Cardero-Garcé V, Peña-Guerrero H, Alonso-Gómez M. Contribution of studies on representative figures of medicine to the training of the physician. Rev Méd Electrón [Internet]. 2023 Aug. 9 [cited 2025 Jan. 10];45(4):e5285. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5285

Issue

Section

Opinion article

Most read articles by the same author(s)