Contribution of studies on representative figures of medicine to the training of the physician
Keywords:
medical personalities, teaching-learning process, didactic strategyAbstract
The studies on representative figures of medicine have significant dimensions in the teaching-learning process of the subject History of Cuba, for the training of the physician. This article intends to reveal the contribution of these researches in the health sector. For this an exhaustive analysis was carried out on bibliographic sources and guiding documents prioritized in the training process. Likewise, the historical-logical method was used for the spatial-temporal evolution of the research objective. The study that exists on this topic is insufficient, which led to the elaboration of a didactic strategy that allows to discover the contributions made in teaching, assistance and science by a select group of people, whose imprint demonstrate why they are referents of mandatory consultation for the training process. The incorporation of new figures helps to contextualize the process and the conformation of the identity of the medical professional, with contributions, values, mode of action and level of commitment to the homeland.
Downloads
References
2. Comité Central del Partido Comunista de Cuba. VI Congreso del Partido Comunista de Cuba. Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución. VI Política Social Salud (L. 156, 160) [Internet]. La Habana: Comité Central del Partido Comunista de Cuba; 2011 [citado 23/01/2023]. Disponible en: http://www.cuba.cu/gobierno/documentos/2011/esp/l160711i.pdf
3. Ortiz Torres EA. El enfoque histórico cultural en las investigaciones educacionales cubanas. De la tradición al tradicionalismo. Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 23/01/2023];13(1):89-95. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000100089&script=sci_arttext
4. Comisión Nacional de la Carrera de Medicina. Ministerio de Educación Superior de la República de Cuba. Programa de la asignatura Historia de Cuba. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.
5. Ministerio de Salud Pública. Plan de Estudio E. Asignatura Historia de Cuba. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.
6. Oliva Crespo O, Senú González I, Santiesteban Labañino MM. La obra educativa de figuras relevantes del siglo XX cubano: metodología para su estudio histórico-pedagógico. EduSol [Internet]. 2022 [citado 23/05/2023];22(80):12-27. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-80912022000300012&nrm=iso
7. Buenavilla R. Metodología de la investigación de la vida y obra pedagógica de destacados educadores [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2004.
8. Mañalich R. Didácticas de las ciencias humanísticas en el universitario [tesis]. La Habana: Universidad de La Habana; 2007.
9. Secada Cárdenas E. El pensamiento pedagógico de Carlos de la Torre y de la Huerta (1858-1950) [tesis en Internet]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2020 [citado 23/05/2023]. Disponible en: https://rein.umcc.cu/handle/123456789/601
10. Sosa Díaz RY. La obra médico-pedagógica del doctor Juan Guiteras Gener. Su contribución a la educación médica en Cuba [tesis en Internet]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2021 [citado 10/02/2022]. Disponible en: https://rein.umcc.cu/handle/123456789/465?show=full
11. Sosa Díaz RY, Pestana Llerena Y, Afonso González JA. Juan Guiteras Gener, figura representativa de la Educación Médica en Cuba. Rev Méd Electrón [Internet] 2019 [citado 23/05/2023];41(1):250-61. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3019
12. Rodríguez Pupo N. La indagación sobre personalidades médicas y el protagonismo estudiantil en la clase de Historia. Rev Hallazgos21 [Internet]. 2016 [citado 23/05/2023];1(1):13-22. Disponible en: https://revistas.pucese.edu.ec/hallazgos21/article/view/3
13. Reyes González JI. Reflexiones sobre la didáctica de la Historia y las Ciencias Sociales en el siglo XXI [Internet]. Las Tunas: Editorial Académica Universitaria; 2022 [citado 23/05/2023]. Disponible en: http://edacunob.ult.edu.cu/xmlui/handle/123456789/150
14. Martínez Ibarra O, Massón Cruz RM. La pedagogía en Cuba: apuntes para una reflexión. Prax Pedagog [Internet]. 2021 [citado 10/03/2023];21(28):66-85. Disponible en: https://revistas.uniminuto.edu/index.php/praxis/article/view/2369
15. Bayón Mayor ME. Urbano Martínez Carmenate: Premio Nacional de Historia 2022 [Internet]. La Habana: Cubarte; 2022 [citado 10/03/2023]. Disponible en: https://cubarte.cult.cu/periodico-cubarte/urbano-martinez-carmenate-premio-nacional-de-historia-2022/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.