The professional improvement of the student assistant tutors of the Stomatology studies
Keywords:
professional improvement, teaching training, investigation, medical educationAbstract
The process of professional improvement of the tutors of assistant students in the Stomatology studies is an essential linkage in Medical Education. After the triumph of the Cuban revolution, the postgraduate training process began to develop. Currently, education urges the constant training of professionals, because the population demands the presence of highly qualified personnel in educational centers, with a high social commitment to their country and adequate political-ideological preparation. The objective focused on substantiating the importance of the professional improvement of the tutors of assistant students in the Stomatology courses. Original and review articles published between 2000 and 2023 in English and in Spanish were reviewed. The search was carried out in the SciELO database and through the Google Scholar search engine. The keywords used were: “professional improvement”, “assistant student tutor”, “research component”. The improvement of the assistant student tutor was aimed at the transformation of the teaching-learning process and, to the same extent, contributes to its own transformation. From this point of reference, the challenges of this important process in university institutions are outlined, as it is the case of the universities of medical sciences, specifically, in the studies of Stomatology. Professional improvement must be aimed at the new demands of society, where training, development and exchange of knowledge must integrate the professional.
Downloads
References
2. Sánchez Rodríguez Y, Labrador Rodríguez O. Devenir histórico-revolucionario y caracterización de la superación profesional en el sector cubano de la salud. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado 14/06/2023];11(3):163-78. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000300163&lng=es&tlng=es
3. Rosario Pérez L. Reto y necesidad formar al alumno ayudante para ejercer sus funciones. Ref pedagóg [Internet]. 2021 [citado 18/03/2024];9(3):330-46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422021000300330&lng=es&tlng=es
4. Pérez Montes de Oca E, Morales Díaz A, Valladares Reyes D. Ayudantía y tutoría de pregrado en la actualidad. Arch Hosp Univ “Gen Calixto García” [Internet]. 2023 [citado 18/03/2024];11(3). Disponible en: https://revcalixto.sld.cu/index.php/ahcg/article/view/1148
5. Piñera Castro HJ, Saborit Rodríguez A. Caracterización de la actividad investigativa de los alumnos ayudantes en la Facultad “Victoria de Girón”. REMS [Internet]. 2023 [citado 18/03/2024];37(2):e3643. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412023000200007&lng=es
6. González Betancourt E, García Varó Y. Metodología para la formación profesional de alumnos ayudantes, mediante tareas docentes de desempeño. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 [citado 13/04/2023];43(4). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4124/5207
7. Torres Leyva D, Parra Mejías X, Lescaille Riverí B, et al. Labor del tutor en la formación del Alumno Ayudante de Morfofisiología [Internet]. La Habana: V Congreso Virtual de Ciencias Morfológicas; 2020 [citado 18/03/2024]. Disponible en: http://www.morfovirtual2020.sld.cu/index.php/morfovirtual/morfovirtual2020/paper/download/561/490
8. Carrera Martínez JL, García Pérez RP, Diéguez Batista R. Superación profesional del angiólogo para el tratamiento de la insuficiencia arterial periférica. Mediciego [Internet]. 2023 [citado 26/08/2023];29:e3646. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3646/3843
9. Torres Díaz JL. Antecedentes históricos de la labor del tutor. Luz [Internet]. 2008 [citado 26/08/2023];7(3):3. Disponible en: https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/379/937
10. Assman G. Principios de la sociología marxista-leninista. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales; 1986.
11. Sandrino Sánchez M, Hernández Rodríguez IM, Pérez Martín MM, et al. Regularidades de la superación profesional sobre fibrilación auricular en la Atención Primaria de Salud. Medisur [Internet]. 2020 [citado 19/03/2024];18(6):1084-94. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000601084&lng=es
12. Arias Pérez E, Cosme Arias DA, González Falcón E, et al. Proceso de formación de alumnos ayudantes en la especialidad de Medicina General Integral. Inmedsur [Internet]. 2024 [citado 19/03/2024];7(1). http://www.inmedsur.cfg.sld.cu/index.php/inmedsur/article/view/273
13. Hernández Aguila AO, Martin Hernández A, Miranda Álvarez JL. La superación profesional del profesor universitario a través de talleres. Un recurso valioso para su formación. Mapa [Internet]. 2020 [citado 19/03/2024];5(20):77-89. Disponible en: https://revistamapa.org/index.php/es/article/download/226/306
14. López Balboa L, Rojas Izquierdo MM. Programa de superación profesional como vía para la formación doctoral. Conrado [Internet]. 2021 [citado 19/03/2024];17(80):304-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000300304&lng=es&tlng=es
15. Amaró Garrido MA, Díaz Quintanilla CL, Cubilla Quintana F, et al. Formación docente en los médicos de la atención primaria de salud. Edumecentro [Internet]. 2023 [citado 14/08/2023];15(1):e2312. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2312
16. López Varela Y, Alfonso Pérez OA, Hidalgo Ávila M. La superación profesional del especialista de medicina general integral para el pase de visita docente domiciliario. Mediciego [Internet]. 2024 [citado 19/03/2024];30:e3764. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3764
17. Smith Groba J, Piñera Castro HJ. El Movimiento de Alumnos Ayudantes “Frank País” en el ámbito de la Educación Médica Superior. Educ Méd Super [Internet]. 2021 [citado 02/08/2023];35(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2979/1301
18. Panizo Bruzón SE, Ferrás Mosquera LM, León Acebo M. Referentes teóricos de la formación de habilidades investigativas y su interrelación con las profesionales en estudiantes de estomatología. Didáctica y educación [Internet]. 2020 [citado 18/05/2023];19(3):271-80. Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1005/1113
19. Bayés Cáceres E, León Robaina R, Cáceres Diéguez A, et al. Estrategia para la formación investigativa de los estudiantes de Estomatología con el uso de las TIC. Rev Inf Cient [Internet]. 2022 [citado 16/04/2023];101(5):e4005. Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/4005
20. Álvarez Ochoa R, Román Collazo CA, Conchado Martínez J, et al. Habilidades investigativas en docentes de educación superior: un acercamiento a la realidad. Rev Cienc Pedagóg Innov [Internet]. 2020 [citado 29/05/2023];8(1):70-7. Disponible en: https://incyt.upse.edu.ec/pedagogia/revistas/index.php/rcpi/article/view/370
21. Rizo Vázquez AC, Pérez Lemus JF, Taureaux Díaz N, et al. Caracterización del tutor como figura central en la formación del médico general integral. Educ Méd Super [Internet]. 2021 [citado 26/07/2023];35(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000300004&lng=es
22. Luna Mazzola I, Estela Zamora RL, Mattos Vela MA. Investigación formativa y producción científica del docente odontológico peruano. Rev Cient Odontol [Internet]. 2022 [citado 25/06/2023];10(2):e109. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10880685/
23. Cruz Noa LI, Remedios JM, Rojas Hernández M. La orientación educativa desde un enfoque creativo: un reto para el docente en la modernidad. Edumecentro [Internet]. 2022 [citado 16/05/2023];14:e2327. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2327
24. Ramírez Lara EJ, Rodríguez Companioni O. Superación profesional del médico general integral en atención de ulceras por presión. Educación y Sociedad [Internet]. 2023 [citado 20/08/2023];21(Especial):71-91. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9102606
25. Pérez Pérez Y, Riol Hernández M, Concepción Cuétara PM. El desempeño docente asistencial del profesorado de la carrera rehabilitación en salud. Educación y Sociedad [Internet]. 2023 [citado 29/08/2023];21(1):139-55. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8804886
26. Hernández Manso T. Superación profesional a distancia del claustro de programas académicos de maestrías virtuales. Estudio de caso. Rev Mendive [Internet]. 2023 [citado 29/08/2023];21(4):e3408. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3408
27. Machado Díaz M, Hernández Carballé MJ, Sampayo Hernández IC, et al. Superación del médico general para la atención integral a niños con necesidades educativas especiales. Edumecentro [Internet]. 2023 [citado 03/08/2023];15:e2390. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742023000100045&lng=es&tlng=es
28. Villareño Domínguez D, Torres Martínez BL, Araujo García M, et al. La superación profesional del sector cubano de la salud en el contexto educativo del siglo XXI. Biotempo. 2021;18(2):227-33. DOI: 10.31381/biotempo.v18i2.4094.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.