Peer tutoring and its impact on the medical training model in Cuba
Keywords:
peer tutoring, education, work, professional trainingAbstract
In several universities in Latin America and Europe, the purpose is to make substantial changes in the training process to raise quality indices, and develop alternatives that improve the teaching-learning process. One of the alternatives that favors the above is peer-to-peer tutoring Considered as learning between students, it is organized in pairs, and tutor and tutored roles are performed with the permanent help of the teacher. In Cuban higher education, in the Medicine studies, such tutoring is used in education at work, where the student learns by doing and acquires the models of professional performance. In this process the student integrates the assistance-research and teaching components. The article presented is based on the analysis of a problem that arose at the Faculty of Medical Sciences Juan Guiteras Gener in the 2021 academic year. It shows a bibliographic review on the main conceptions, which from science base the use of peer tutoring and its application in the doctor's training process; in addition it exposes the main difficulties of its application based on the analysis of different theoretical and empirical methods. Its purpose is to structure the updated theoretical references that support the relevance of peer tutoring as an alternative in the doctor’s training model in Cuba.
Downloads
References
2. Hidalgo Valdés CM, Carrasco-Velar R. La tutoría entre iguales desde una nueva perspectiva. Rev Cubana Edu Super [Internet]. 2020 [citado 10/08/2023];39(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000100015
3. Salas Perea SR, Salas A. Modelo formativo del médico cubano. Bases teóricas – Metodológicas. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017.
4. Castellanos D, Castellanos B, et al. Aprender y Enseñar en la escuela: Una concepción desarrolladora. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2005.
5. Miranda González D. Metodología para la preparación pedagógica de los tutores de la carrera de Medicina en la Atención Primaria de Salud [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2018.
6. Alzate-Medina GM, Peña-Borrero LB. La tutoría entre iguales: una modalidad para el desarrollo de la escritura en la Educación Superior. Universitas Psychologica. 2010;9(1). DOI: 10.11144/Javeriana.upsy9-1.timd.
7. Alarcón Orozco E, Sepúlveda Ruiz MP, Madrid Vivar D, et al. Qué es y qué no es Aprendizaje Cooperativo. Ensayos [Internet]. 2018 [citado 10/08/2023];33(1). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6536516
8. Sánchez Marín FJ, Parra Moreño MC, Peña Acuña B. Experiencias de trabajo cooperativo en la educación superior percepciones sobre su contribución al desarrollo de competencias social. Vivat Academia [Internet]. 2019 [citado 10/08/2023];22(147):87-108. Disponible en: http://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/1123
9. Chamarro Barranco PP, Luque Salas B, Reina Giménez A, et al. Metodología del aprendizaje cooperativo a través de tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista de innovación y Buenas Prácticas Docentes [Internet]. 2020 [citado 10/08/2023];9(2):1-16. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7667808
10. Crespo-Terán I. Programa de tutoría académica en estudiantes de primer año con bajo rendimiento académico de la carrera de Medicina en la Universidad de San Andrés [tesis en Internet]. La Paz: Universidad Mayor de San Andrés; 2014 [citado 10/08/2023]. Disponible en: https://repositorio.umsa.bo/xmlui/handle/123456789/15635
11. Ordóñez Jara MV, Torres Miranda T. Modelo de tutoría entre pares una alternativa para la formación de los estudiantes bajo la política de cuotas de la Universidad Politécnica de cuotas de la Universidad Politécnica Salesiana Sede Cuenca, Ecuador. Rev Cubana Educ Super [Internet]. 2018 [citado 10/08/2023];37(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n3/0257-4314-rces-37-03-e15.pdf
12. Villagra Bravo C, Valdebenito Zambrano V. Tutoría entre iguales como estrategia para la formación del profesorado. Magis. 2019;12(24). DOI: 10.11144/Javeriana.m12-24.tief.
13. Chacón-Vargas E. La tutoría entre pares y su incidencia sobre el rendimiento académico en un curso de Matemática universitaria. Rev Electr Educare [Internet]. 2022 [citado 10/08/2023];26(1):362-79. Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/1941/194170643020/html/
14. Martínez Álvarez N, Rodríguez Bermea LG. Buenas prácticas en tiempos de pandemia caso material digital tutoría entre pares. Vincula Tégica. 2021;7(2):1060-74. DOI: 10.29105/vtga7.1-164.
15. Duran D, Flores M, Mosca A, et al. Tutorías entre iguales del concepto a la práctica en las diferentes etapas educativas. InterCambios [Internet]. 2015 [citado 10/08/2023];2(1):28-39. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5436829
16. González LR, Molina ZH, García-Huidobro DM, et al. Tutoría entre pares de distinto año académico en la enseñanza de habilidades quirúrgicas básicas en estudiantes de pregrado de medicina. Rev Cir. 2019;71(6). DOI: 10.35687/s2452-45492019006453.
17. Franco de la Yglesia YA, Cuña Quintana BL, Gómez LLoga TdlC, et al. Estrategia de superación para la preparación de tutores en el segundo año de la carrera de Medicina. Roca [Internet]. 2022 [citado 10/08/2023];18(3):189-206. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/3411
18. Barreras López OL, Bujardón Mendoza A, Sánchez Méndez RJ. Estrategia Educativa para fortalecer la formación humanista de tutores de la carrera de Medicina. Rev Hum Méd [Internet]. 2014 [citado 10/08/2023];14(1):48-66. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202014000100005
19. Sosa Díaz RY, Sosa Díaz J, Fernández Rodríguez CJ. Apuntes históricos y cronológicos de los planes de estudio de la Educación Médica en Cuba. Rev Méd Electrón [Internet]. 2019 [citado 10/08/2023];41(1):262-74. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242019000100262
20. Ministro de Educación Superior. Resolución 47/22. Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para las carreras universitarias [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2019 [citado 10/08/2023]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/4355/resolucion-472022-reglamento-proceso-docente-direccion-trabajo-carreras-universitarias
21. Alfonso JA, Mondéjar Rodríguez JJ, et al. Fidel Ilizástigui Dupuy y su concepción de la educación en el trabajo. Atenas [Internet]. 2016 [citado 10/08/2023];2(34):96-111. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478054643008
22. Plan de estudio E de la carrera de Medicina. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.
23. Creagh-Bandera R, Creagh-Bandera F, Cazull-Imbert I, et al. El pase de visita desde la perspectiva médico pedagógica. Rev Inf Cient [Internet]. 2020 [citado 10/08/2023];99(6):563-71. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332020000600563
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.