Relevance of the search for a methodological alternative to evaluate practical nursing procedures

Authors

Keywords:

nursing, evaluation, practical procedures, evaluation models, methodological alternative

Abstract

The transformation that has taken place in the teaching-education process makes it necessary to modify all its elements, including evaluation, a very complex and controversial component. Many scholars devoted to the subject have helped to improve it thanks to their contributions. The Nursing degree at Matanzas University of Medical Sciences needs to improve the evaluation of practical procedures. Faced with this need, the authors make an analysis of the most contemporary evaluation models, among which are the alternative, executional, authentic, competency-based and socio-formative models, with the aim of identifying a methodological alternative that validly and reliably could evaluate the technical procedures in the training of nursing human resources. The authors carried out an analysis of the aforementioned models, which are feasible to use in practical activity that must necessarily evaluate the student's training process to identify weaknesses in their learning and draw up guidelines to strengthen them. It is concluded that the competency-based and socio-formative assessment models are ideal to be used in nursing training evaluations. The authors identify the rubric as a methodological alternative to evaluate, as it is a precise guide that evaluates the learning and products achieved in a competence (knowing, doing, being).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kenia María Alonso-Suárez, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciada en Enfermería Máster en Ciencias de la Educación Superior Profesora Auxiliar Investigador Agregado

Jacqueline Dorka Díaz-Ayllón, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciada en Enfermería Máster en Ciencias de la Educación Superior Profesora Auxiliar Investigador Agregado

Omara Milián-Zambrana, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciada en Enfermería Máster en Ciencias de la Educación Médica

References

1. Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudio E, carrera de Enfermería. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2020.

2. Moscoso Pávez CP. Desde la realidad del cuidado profesional hacia el aula. Saberes para la formación inicial en enfermería generados desde la práctica reflexiva de profesionales expertas/os [tesis en Internet]. Barcelona: Universidad de Barcelona; 2017 [citado 12/10/2023]. Disponible en: https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/109493

3. Ley Leyva NV, Espinosa Freire EE. Características de la evaluación educativa en el proceso de aprendizaje. Universidad y Sociedad [Internet]. 2021 [citado 15/01/2024];13(6):363-70. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2218-36202021000600363&script=sci_arttext&tlng=pt

4. Salas-Perea RS, Salas-Mainegra A. Evaluación para el aprendizaje en ciencias de la salud. Edumecentro [Internet]. 2017 [citado 12/10/2023];9(1):208-27. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/880

5. Berlanga Ramírez ML, Juárez-Hernández LG. Paradigmas de evaluación: del tradicional al socioformativo. DSE. 2020;21(11). DOI: 10.32870/dse.v0i21.646.

6. Holmos-Flores E, Atencio-Gonzáles RE, Espinoza-Moreno TM, et al. Evaluación alternativa y evaluación tradicional en el contexto de la educación universitaria. Koinonía [Internet]. 2023 [citado 12/10/2023];8(16):220-37. Disponible en: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2542-30882023000200220

7. Vallejo Ruiz M, Molina Saorín J. La evaluación auténtica de los procesos educativos. Rev Iberoam de Educ [Internet]. 2014 [citado 12/10/2023];64:11-25. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/178925/v.64%20p%2011-25.pdf?sequence=1

8. Urbina Laza O. Metodología para la evaluación de las competencias laborales de los profesionales de enfermería en servicios de neonatología [tesis en Internet]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2007 [citado 12/10/2023]. Disponible en: https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=715

9. Guía Yanes MA. Teoría y práctica en el desarrollo de las competencias de enfermería en pediatría. Vive [Internet]. 2019 [citado 12/10/2023];2(5):84-91 Disponible en: https://revistavive.org/index.php/revistavive/article/view/28/36

10. Rodríguez Rodríguez H, Gómez Barranco R, Ramos Melgar MI, et al. Competencia clínica del personal de enfermería en Código Infarto de un hospital de tercer nivel. Rev Enferm IMSS [Internet]. 2019 [citado 12/10/2023];27(2):80-8. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=88882

11. Escobar-Castellanos B, Jara Concha P. Filosofía de Patricia Benner, aplicación en la formación de enfermería: propuestas de estrategias de aprendizaje. Educación [Internet]. 2019 [citado 12/10/2023]:28(54):182-202. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1019-94032019000100009

12. Gatica-Lara F, Uribarren-Berrueta TNJ. ¿Cómo elaborar una rúbrica? Inv Ed Med [Internet]. 2013 [citado 12/10/2023];2(5):61-5. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3497/349733230010.pdf

13. Arévalo Quijano JC, Castro Paniagua WG, Leguía Carrasco ZJ. La rúbrica como instrumento de evaluación y el desempeño docente con enfoque intercultural en instituciones educativas de primaria en Perú. Conrado [Internet]. 2020 [citado 12/10/2023];16(73):14-20. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1264

14. Giani C. Enciclopedia de Ejemplos. Rúbricas [Internet]. Buenos Aires: Editorial Etecé; 2022 [citado 12/10/2023]. Disponible en: https://www.ejemplos.co/rubricas

15. Espinoza Fernández MB. La evaluación de competencias clínicas en estudiantes de enfermería, un nuevo paradigma. Validación de rúbrica [tesis en Internet]. Castellón de la Plana: Universidad Jaume I; 2018 [citado 12/10/2023]. Disponible en: https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/587111/2018_Tesis_Espinoza%20Fernandez_Maria%20Bruna.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2024-04-10

How to Cite

1.
Alonso-Suárez KM, Díaz-Ayllón JD, Milián-Zambrana O. Relevance of the search for a methodological alternative to evaluate practical nursing procedures. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 Apr. 10 [cited 2025 Jul. 6];46:e5503. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5503

Issue

Section

Opinion article