Training actions system for the therapeutic communication with family caregivers of oncological patients
Keywords:
therapeutic communication, care, oncological patient, professional improvement, nursingAbstract
Introduction: Community nursing professionals establish a helping relationship with family caregivers of oncological patients, based on the principles of therapeutic communication. This requires knowledge, skills and abilities to make assessments, display empathetic and sensitive attitudes and provide support that helps reduce uncertainty, feelings of loneliness and suffering.
Objective: To develop a system of training actions for therapeutic communication of community nursing professionals with family caregivers of oncological patients.
Methods: A development research was carried out at Matanzas University of Medical Sciences during 2022. An intentional sample of 24 nurses from doctor's and family nurses’ offices was selected. The research was structured in three stages. First, diagnosis of the level of knowledge and skills; second, design of the system of training actions that responds to the diagnosed deficiencies, and third, the system of actions was submitted to the assessment of a group of experts.
Results: The diagnosis showed gaps in knowledge, and a lack of correlation to execute therapeutic communication, from a holistic conception, with family caregivers of cancer patients.
Conclusions: The proposed system of training actions is an alternative that responds to the diagnosed insufficiency. It was subjected to evaluation by expert criteria; in general sense it achieved a very adequate rating, which demonstrates the applicability and feasibility of its introduction.
Downloads
References
2. Florez-Escobar IC, Castellanos-Fuentes YE, Quemba-Mesa MP, et al. Comunicación terapéutica y terapia narrativa: aplicaciones en el cuidado de enfermería. Rev Cienc Cuidad [Internet]. 2023 [citado 04/04/2024];20(3):74-87. Disponible en: https://revistas.ufps.edu.co/index.php/cienciaycuidado/article/view/3854
3. Medero-Collazo C, Lauzurica-González A, Ávila-García M, et al. Estrategia de capacitación para el mejoramiento del autocuidado en familiares cuidadores de enfermos oncológicos. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 [citado 20/09/2023];43(6). Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4604
4. Valverde Marques dos Santos S, Carnevalli Motta AL, Rezende Dázio EM, et al. Entender el sentido de los cuidados en enfermería. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2015 [citado 20/02/2022];31(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192015000300008
5. Cruz Caballero BA, Reiner Hernández L, González Delgado Y, et al. Sistema de acciones con enfoque bioético a cuidadores de pacientes oncogeriátricos con ingreso domiciliario. Acta Méd Centro [Internet]. 2020 [citado 16/08/2023];14(4). Disponible en: https://revactamedicacentro.sld.cu/index.php/amc/article/view/1253
6. Hermosilla-Ávila A, Sanhueza-Alvarado O. La vivencia de los pacientes con cáncer y el cuidado de enfermería. Rev Cuid [Internet]. 2020 [citado 29/06/2024];11(1). Disponible en: https://revistas.udes.edu.co/cuidarte/article/view/782
7. García-Aburto GC, Ruiz-Montes PY, Cuevas-Cancino JJ, et al. Impacto de una intervención psicoeducativa en la habilidad para el cuidado, del cuidador principal del paciente en diálisis peritoneal. Enferm Nefrol [Internet]. 2023 [citado 06/04/2024];26(1):34-40. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2254-28842023000100004&lng=es
8. Cuevas Cancino JJ, Moreno-Pérez NE, Jiménez-González MJ, et al. Efecto de la psicoeducación en el afrontamiento y adaptación al rol de cuidador familiar del adulto mayor. Enferm Universitaria. 2019;16(4). DOI: 10.22201/eneo.23958421e.2019.4.585.
9. Ramos Vives M, Ferro González B, Mena Lorenzo JA. Caracterización del proceso de enseñanza-aprendizaje de los estudiantes de Enfermería, desde la formación pedagógica. Mendive [Internet]. 2020 [citado 04/04/2024];18(4):868-82. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2204
10. Hernández-Pérez R, Hernández-Núñez A, Molina-Borges M, et al. Evaluación del desempeño profesional de enfermeros asistenciales bajo la teoría de Patricia Benner. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2020 [citado 2024/04/06];36(4). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/3524/651
11. Larduet-Hernández L, Hornedo-Jeréz I, Urbina-Laza O. Proceso de capacitación para mejorar el desempeño de enfermeros técnicos en el cuidado de pacientes con enfermedades hematológicas. Rev Cubana Hematol Inmunol Hemoter [Internet]. 2023 [citado 06/04/2024];39(1). Disponible en: https://revhematologia.sld.cu/index.php/hih/article/view/1792
12. Camacho Hernández MN, Espinosa Aguilar A, Elers Mastrapa Y, et al. Concepción del proceso de gestión en el contexto de Enfermería profesional. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2023 [citado 06/04/2024];39(1). Disponible en: https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/5485
13. Cardoso Camejo L, Valdés Naranjo M, Panesso Patiño V. La teoría de la Educación Avanzada: epistemología de una teoría educativa cubana. Varona [Internet]. 2022 [citado 06/04/2024];(EE2022). Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1549
14. Cañizares Espinosa Y, Espinosa Navarro S, Guillen Estevez AL, et al. Importancia del empleo de estrategias de aprendizaje para desarrollar una actividad de estudio eficiente. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2019 [citado 06/04/2024];10(2). Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1290
15. Rodríguez-Rey R, Cantero-García M. Albert Bandura: Impacto en la educación de la teoría cognitiva social del aprendizaje. Padres Y Maestros [Internet]. 2020 [citado 04/04/2024];(384):72-6. Disponible en: https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/15086
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.