Use of virtual environments by teachers of Nursing at the Faculty of Medical Sciences of Matanzas
Keywords:
motivación, entornos virtuales, docentes, enfermeríaAbstract
Introduction: The COVID-19 pandemic has significantly impacted on all societies, causing a major global crisis. In the field of education, this health emergency resulted in the unexpected closure of face-to-face activities of educational institutions in more than 190 countries, with the aim of preventing the spread of the virus and mitigating its effects on the health of populations.
Objective: To characterize the use of virtual environments by Nursing teachers, at the Faculty of Medical Sciences Dr. Juan Guiteras Gener, of Matanzas.
Methods: An observational, descriptive and cross-sectional study was carried out in the Department of Nursing of the Faculty of Medical Sciences Juan Guiteras Gener, of Matanzas, in the period April-May 2023. 25 professors of nursing degree studies were considered as universe.
Results: Among the main results achieved was that, of the 25 teachers surveyed, only 10 refer to making use of these virtual environments, given the skills in the use of information and communication technologies and the availability of time for their development; ten refer partial use and 5 not having made use of them.
Conclusions: The use of virtual environments by teachers of Nursing at the Faculty of Medical Sciences of Matanzas, is currently a challenge in the development of information and communication technologies, which is why it is necessary to have human resources with greater scientific and technical knowledge that respond to the demands and needs of today’s society.
Downloads
References
2. La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Las respuestas educativas nacionales frente a la COVID-19 [Internet]. Londres: UNESCO; 2021 [citado 31/01/2024]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377074
3. Villacis Lizano M, Moreno Genovés M, Benavides Lara R. Entornos virtuales como espacios de enseñanza-aprendizaje. “Un enfoque teórico para la educación superior”. Revista Horizontes [Internet]. 2021 [citado 31/01/2024];5(19):695-708. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/242
4. Cedeño Tapia SJ, Villalobos Guiza MN, Rodríguez López JI, et al. La educación de enfermería en Latinoamérica y los entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia. Cuidarte [Internet]. 2021 [citado 31/01/2024];10(20):19-30. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/cuidarte/cui-2021/cui2120c.pdf
5. Sánchez Mendiola M, Martínez Hernández AMdP, Torres Carrasco R, et al. Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria [Internet]. 2020 [citado 31/01/2024];21(3). Disponible en: https://www.revista.unam.mx/2020v21n3/retos_educativos_durante_la_pandemia_de_covid_19_una_encuesta_a_profesores_de_la_unam/
6. Peraza-de-Aparicio CX, Zurita-Barrios NY. Adquisición de habilidades por docentes en contextos educativos impuestos por la COVID-19. Universidad Metropolitana de Ecuador. Medisur [Internet]. 2021 [citado 16/04/2021];19(2):323-8. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5038
7. Flores Chuquimarca DK, Garrido Sacan JE. Competencias digitales para los nuevos escenarios de aprendizaje en el contexto universitario. Rev Sci [Internet]. 2019 [citado 16/04/2021];4(14):44-61. Disponible en: http://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/391
8. Cavadía C, Payares F, Herrera K, et al. Los entornos virtuales de aprendizaje como estrategia de mediación pedagógica. Aglala [Internet]. 2019 [citado 14/11/2023];10(2):212-20. Disponible en: https://revistas.curn.edu.co/index.php/aglala/article/view/1443
9. Martínez GA, Jiménez N. Análisis del uso de las aulas virtuales en la Universidad de Cundinamarca, Colombia. Form Univ [Internet]. 2020 [citado 14/11/2023];13(4):81-92. Disponible en: DOI: 10.4067/s0718-50062020000400081.
10. Barrionuevo Apaza HD. Uso de entornos virtuales y el desempeño docente de la Institución Educativa James Clerk Maxwell de Arequipa, 2021 [tesis en Internet]. Trujillo: Universidad César Vallejo; 2022 [citado 14/11/2023]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/80371
11. Morado MF, Ocampo Hernández S. Una experiencia de acompañamiento tecno-pedagógico para la construcción de entornos virtuales de aprendizaje en educación superior. Educación [Internet]. 2019 [citado 14/11/2023];43(1). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44057415004
12. Del Prete A, Cabrero Almanera J, Halal Orfali C. Motivos inhibidores del uso de Moodle en docentes de educación superior. Campus Virtuales [Internet]. 2018 [citado 14/11/2023];7(2):69-80. Disponible en: http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/347
13. Delgado Sánchez U, Martínez Flores FG. Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el COVID-19. Diálogos sobre educ. Temas actuales en investig [Internet]. 2021 [citado 14/11/2023];12(22). Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000100005
14. Rizo Rodríguez M. Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos [Internet]. 2020 [citado 14/11/2023];6(12):28-37. Disponible en: https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/multiensayos/article/view/6376
15. Saona-Lozano R, Saona-Lozano C, Santillan-Saona V. El rol docente y su aporte en la educación virtual e intercultural. Psico Unemi [Internet]. 2021 [citado 14/11/2023];5(9):98-107. Disponible en: https://zendy.io/title/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp98-107p
16. Henríquez-Coronel MA, Castillo-Quintero HP, Samada-Grasst Y, et al. Rol del Docente en el entorno virtual de las carreras en línea de la UTM. Santiago [Internet]. 2022 [citado 14/11/2023];(157):302-16. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5460
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.