Use of virtual environments by teachers of Nursing at the Faculty of Medical Sciences of Matanzas

Authors

Keywords:

motivación, entornos virtuales, docentes, enfermería

Abstract

Introduction: The COVID-19 pandemic has significantly impacted on all societies, causing a major global crisis. In the field of education, this health emergency resulted in the unexpected closure of face-to-face activities of educational institutions in more than 190 countries, with the aim of preventing the spread of the virus and mitigating its effects on the health of populations.

Objective: To characterize the use of virtual environments by Nursing teachers, at the Faculty of Medical Sciences Dr. Juan Guiteras Gener, of Matanzas.

Methods: An observational, descriptive and cross-sectional study was carried out in the Department of Nursing of the Faculty of Medical Sciences Juan Guiteras Gener, of Matanzas, in the period April-May 2023. 25 professors of nursing degree studies were considered as universe.

Results: Among the main results achieved was that, of the 25 teachers surveyed, only 10 refer to making use of these virtual environments, given the skills in the use of information and communication technologies and the availability of time for their development; ten refer partial use and 5 not having made use of them.

Conclusions: The use of virtual environments by teachers of Nursing at the Faculty of Medical Sciences of Matanzas, is currently a challenge in the development of information and communication technologies, which is why it is necessary to have human resources with greater scientific and technical knowledge that respond to the demands and needs of today’s society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Haydeé Linares-Sosa, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciada en Enfermería Especialista de primer grado en Higiene y Epidemiología Máster en Enfermedades Infecciosas Dra. C. de la Educación Profesora Auxiliar Investigador Agregado

Cristóbal Eustasio Mesa-Simpson, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciado en Psicología Máster en Ciencias de la Educación Superior Profesor Auxiliar Investigador Agregado

Lorayne Almanza-Santana, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciada en Enfermería Máster en Ciencias de la Educación Profesora Auxiliar Investigadora Agregada

Lissette Castillo-Mateu, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Especialista de primer grado en Estomatología General Integral Máster en Ciencias de Medicina Bioenergética y Natural Profesora Asistente Investigador Agregado

Vilma Aleida Mestre-Cárdenas, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Especialista de primer grado en Medicina General Integral y en Administración en Salud Máster en Ciencias de la Educación Superior y en Longevidad Satisfactoria Profesora Auxiliar Investigador agregado

Arley Pérez-Rojas, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciado en Microbiología Máster en Ciencias en Control y Gestión Ambiental Profesor Auxiliar Investigador Agregado

References

1. Cuba Torres MG. Uso de los entornos virtuales y el desempeño docente en instituciones públicas del nivel inicial en la provincia constitucional del Callao-2021 [tesis en Internet]. Trujillo: Universidad César Vallejo; 2021 [citado 31/01/2024]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/68494

2. La Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). Las respuestas educativas nacionales frente a la COVID-19 [Internet]. Londres: UNESCO; 2021 [citado 31/01/2024]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000377074

3. Villacis Lizano M, Moreno Genovés M, Benavides Lara R. Entornos virtuales como espacios de enseñanza-aprendizaje. “Un enfoque teórico para la educación superior”. Revista Horizontes [Internet]. 2021 [citado 31/01/2024];5(19):695-708. Disponible en: https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/242

4. Cedeño Tapia SJ, Villalobos Guiza MN, Rodríguez López JI, et al. La educación de enfermería en Latinoamérica y los entornos virtuales de aprendizaje en tiempos de pandemia. Cuidarte [Internet]. 2021 [citado 31/01/2024];10(20):19-30. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/cuidarte/cui-2021/cui2120c.pdf

5. Sánchez Mendiola M, Martínez Hernández AMdP, Torres Carrasco R, et al. Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria [Internet]. 2020 [citado 31/01/2024];21(3). Disponible en: https://www.revista.unam.mx/2020v21n3/retos_educativos_durante_la_pandemia_de_covid_19_una_encuesta_a_profesores_de_la_unam/

6. Peraza-de-Aparicio CX, Zurita-Barrios NY. Adquisición de habilidades por docentes en contextos educativos impuestos por la COVID-19. Universidad Metropolitana de Ecuador. Medisur [Internet]. 2021 [citado 16/04/2021];19(2):323-8. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5038

7. Flores Chuquimarca DK, Garrido Sacan JE. Competencias digitales para los nuevos escenarios de aprendizaje en el contexto universitario. Rev Sci [Internet]. 2019 [citado 16/04/2021];4(14):44-61. Disponible en: http://www.indteca.com/ojs/index.php/Revista_Scientific/article/view/391

8. Cavadía C, Payares F, Herrera K, et al. Los entornos virtuales de aprendizaje como estrategia de mediación pedagógica. Aglala [Internet]. 2019 [citado 14/11/2023];10(2):212-20. Disponible en: https://revistas.curn.edu.co/index.php/aglala/article/view/1443

9. Martínez GA, Jiménez N. Análisis del uso de las aulas virtuales en la Universidad de Cundinamarca, Colombia. Form Univ [Internet]. 2020 [citado 14/11/2023];13(4):81-92. Disponible en: DOI: 10.4067/s0718-50062020000400081.

10. Barrionuevo Apaza HD. Uso de entornos virtuales y el desempeño docente de la Institución Educativa James Clerk Maxwell de Arequipa, 2021 [tesis en Internet]. Trujillo: Universidad César Vallejo; 2022 [citado 14/11/2023]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/80371

11. Morado MF, Ocampo Hernández S. Una experiencia de acompañamiento tecno-pedagógico para la construcción de entornos virtuales de aprendizaje en educación superior. Educación [Internet]. 2019 [citado 14/11/2023];43(1). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44057415004

12. Del Prete A, Cabrero Almanera J, Halal Orfali C. Motivos inhibidores del uso de Moodle en docentes de educación superior. Campus Virtuales [Internet]. 2018 [citado 14/11/2023];7(2):69-80. Disponible en: http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/347

13. Delgado Sánchez U, Martínez Flores FG. Entornos virtuales de aprendizaje adoptados en la universidad ante el COVID-19. Diálogos sobre educ. Temas actuales en investig [Internet]. 2021 [citado 14/11/2023];12(22). Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712021000100005

14. Rizo Rodríguez M. Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos [Internet]. 2020 [citado 14/11/2023];6(12):28-37. Disponible en: https://revistasnicaragua.cnu.edu.ni/index.php/multiensayos/article/view/6376

15. Saona-Lozano R, Saona-Lozano C, Santillan-Saona V. El rol docente y su aporte en la educación virtual e intercultural. Psico Unemi [Internet]. 2021 [citado 14/11/2023];5(9):98-107. Disponible en: https://zendy.io/title/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp98-107p

16. Henríquez-Coronel MA, Castillo-Quintero HP, Samada-Grasst Y, et al. Rol del Docente en el entorno virtual de las carreras en línea de la UTM. Santiago [Internet]. 2022 [citado 14/11/2023];(157):302-16. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5460

Published

2024-07-31

How to Cite

1.
Linares-Sosa H, Mesa-Simpson CE, Almanza-Santana L, Castillo-Mateu L, Mestre-Cárdenas VA, Pérez-Rojas A. Use of virtual environments by teachers of Nursing at the Faculty of Medical Sciences of Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 Jul. 31 [cited 2025 Jan. 23];46:e5602. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5602

Issue

Section

Research article

Most read articles by the same author(s)