Opinions of general surgery residents on the spontaneous formation of surgical competences

Authors

Keywords:

surgical competences, general surgery, curriculum, competences training

Abstract

Introduction: The study addresses the spontaneous formation of surgical competences through a structured curriculum in surgical competences and techniques. Competence is assumed as a psychological configuration that guarantees obtaining a result shared by a social group.

Objective: To partially describe the spontaneous process in general surgery residents, considering their individual opinions and perceptions, to identify potentialities and limitations that allow the construction of another in which the development of these competences is intentional.

Methods: A quantitative approach is followed with a descriptive scope. Three surveys are applied to 21 General Surgery residents, regarding twelve previously defined competences.

Results: Criteria were obtained that infer the supposed spontaneous process, as well as potentialities and weaknesses that allow its future improvement.

Conclusions: The formation of surgical skills was revealed spontaneously, even when a structured curriculum in surgical competences and techniques is followed. Didactic regularities were extracted that allowed to draw up guidelines for future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonila Noralis Portal-Benítez, Hospital Universitario Clínico Quirúrgico Arnaldo Milián Castro. Santa Clara. Villa Clara

Departamento de Cirugía General Jefa del Grupo Provincial de Cirugía General Profesora Auxiliar

Rafael Fleites-Pérez, Hospital Universitario Clínico Quirúrgico Arnaldo Milián Castro. Santa Clara. Villa Clara

Departamento de Cirugía General Profesor Asistente

Yusimí Guerra-Véliz, Universidad Central “Martha Abreu” de Las Villas. Santa Clara. Villa Clara

Doctora en Ciencias Pedagógicas Profesora Titular del Departamento de Ciencias Exactas

Julio Leyva-Haza, Universidad Central “Martha Abreu” de Las Villas. Santa Clara. Villa Clara

Doctor en Ciencias Pedagógicas Profesor Titular Metodologo del Vicerrectorado de Investigación y Posgrado

Melva García-Martínez, Universidad Central “Martha Abreu” de Las Villas. Santa Clara. Villa Clara

Doctora en Ciencias Profesora Titular del Centro de Estudios de Educación

Liset Perdomo-Blanco, Universidad Central “Martha Abreu” de Las Villas. Santa Clara. Villa Clara

Doctora en Ciencias Profesora Titular del Centro de Estudios de Educación

References

1. Machado Ramírez EC, Montes de Oca Recio N. Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Examen de los conceptos previos y configuración de una nueva definición. Transformación [Internet]. 2020 [citado 12/01/2024];16(3):405-34. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v16n3/2077-2955-trf-16-03-405.pdf

2. Ortiz García M, Vicedo Tomey A, González Jaramillo S, et al. Las múltiples definiciones del término competencia y la aplicabilidad de su enfoque en ciencias médicas. Edumecentro [Internet]. 2015 [citado 12/01/2024];7(3):20-31. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742015000300002&lng=es

3. Lozano González Y, Almeida Campos S. La formación y desarrollo de competencias profesionales en especialistas en cirugía general. Fundamentos teóricos. Rev Méd Electrón [Internet]. 2022 [citado 20/03/2024];44(6):5019. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5019

4. Trujillo-Segoviano J. El enfoque en competencias y la mejora de la educación. Ra Ximhai [Internet]. 2014 [citado 12/01/2024];10(5):307-22. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=46132134026

5. Alonso-Jiménez L, Salmerón-Pérez H, Azcuy-Morales AB. La competencia cognoscitiva como configuración psicológica de la personalidad: algunas distinciones conceptuales. RMIE [Internet]. 2008 [citado 18/01/2024];13(39):1109-37. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662008000400005&lng=es&tlng

6. Oliveira-dos-Santos M, Mitjans-Martínez A. Discusiones en torno a la noción de competencia: aportes de la Teoría de la Subjetividad. Studies in Psychology [Internet]. 2020 [citado 18/01/2024];41(1):138-60. Disponible en: https://www.fernandogonzalezrey.com/images/PDFs/revista_estudios/Discussions_about_the_notion_of_competence_contributions_from_the_Theory_of_Subjectivity_Discusiones_en_torno_a_la_noci_n_de_competencia_aportes_de.pdf

7. Ramos Hernández R, Díaz Díaz AA, Valcárcel Izquierdo N, et al. Las competencias profesionales específicas en la formación de los especialistas en Medicina General Integral. Educ Méd Super [Internet]. 2018 [citado 18/01/2024];32(1):130-40. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000100013&lng=es

8. Romo Sabugal C, Tobón S, Juárez Hernández LG. Diseño y validación de un instrumento para evaluar la práctica docente centrada en la metacognición en el aula. Cuad Investig Educ. 2020;11(2):55-76. DOI: 10.18861/cied.2020.11.2.2981.

9. Torres Oca A, Zelada Pérez MM, García Céspedes ME. Desarrollo de las habilidades profesionales del cirujano general en la atención preoperatoria mediata. MEDISAN [Internet]. 2022 [citado 21/01/2024];26(1):5-21. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192022000100005&lng=es

10. Fleites Pérez R, Perdomo Blanco L, González Morales L. Competencias en cirugía: su inminente evolución en la formación médica. Edumecentro [Internet]. 2022 [citado 12/01/2024];14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742022000100058&lng=es

11. Bonal-Ruiz R, Vergel J, Sotomayor-Escalona R. De la formación basada en competencias a las actividades profesionales encomendables. Rev haban cienc méd [Internet]. 2022 [citado 12/01/2024];21(1). Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/4465

12. Farfán Márquez A, Parra Martínez ML, Durante Montiel I, et al. Percepción del desarrollo de competencias profesionales del médico cirujano. Rev intercont psicol [Internet]. 2019 [citado 12/01/2024];21(1):83-99. Disponible en: https://psicologiayeducacion.uic.mx/index.php/1/article/view/63

13. Lozano-González Y, Almeida-Campos S. Competencias profesionales en especialistas en cirugía general. Rev Méd Electrón [Internet]. 2023 [citado 12/01/2024];45(2):312-21. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242023000200312&lng=es

14. Rodríguez Fernández Z. Tendencias históricas en la formación de los cirujanos generales a nivel mundial. Educ Méd Super [Internet]. 2022 [citado 20/03/2024];36(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412022000300012&lng=es

15. Torres-Montes de Oca A, Campos-Muñoz M, Ramírez-López B. Historia de la Cirugía General en Cuba y el mundo. Rev Inf Cient [Internet]. 2022 [citado 12/01/2024];101(2). Disponible en: https://revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/3552

16. Vela-Valdés J, Salas-Perea RS, Quintana-Galende ML, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Púb. 2018;42:e33. DOI: 10.26633/RPSP.2018.33.

17. Ministerio de Salúd Pública. Plan de estudio de la especialidad de Cirugía General. La Habana: MINSAP; 2023.

18. Hernández Sampieri R, Mendoza C. Metodología de la investigación: las rutas: cuantitativa, cualitativa y mixta [Internet]. Ciudad de México: Mc Graw Hill Education; 2018 [citado 12/01/2024]. Disponible en: https://virtual.cuautitlan.unam.mx/rudics/?p=2612

19. González Maura V, González Tirados RM. Competencias genéricas y formación profesional: un análisis desde la docencia universitaria. Rev Iberoamericana de Educación. 2008;47:185-209. DOI: 10.35362/rie470710.

20. Zhang LC. On valid descriptive inference from non-probability sample. Stat Theory Relat. 2019;3(2):103-13. DOI: 10.1080/24754269.2019.1666241.

21. Otzen T, Manterola C. Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. Int J Morphol. 2017;35(1):227-32. DOI: 10.4067/S0717-95022017000100037.

22. Pico-Camacho AJ, Vega-Peña NV. La comunicación en el consentimiento informado. Rev Colomb Cir. 2022;37(4):554-62. DOI: 10.30944/20117582.2147.

23. Chaparro Serrano MF. Competencia comunicativa, oral y escrita, en estudiantes de ciencias de la salud de una universidad de Bogotá D. C., Colombia. Educar [Internet]. 2022 [citado 12/01/2024];58(2). Disponible en: https://educar.uab.cat/article/view/v58-n2-chaparro

24. Bustamante-García M, Inga-Berrospi F, Bazán-Guzmán M, et al. Factores asociados a la percepción de competencias gerenciales en médicos peruanos recién egresados. Rev Cuerpo Med HNAAA. 2021;14(4):447-51. DOI: 10.35434/rcmhnaaa.2021.144.1319.

25. Marinkovic GB. Docencia innovadora en cirugía. Rev Cir. 2020;72(4). DOI: 10.35687/s2452-45492020004815.

Published

2024-09-11

How to Cite

1.
Portal-Benítez LN, Fleites-Pérez R, Guerra-Véliz Y, Leyva-Haza J, García-Martínez M, Perdomo-Blanco L. Opinions of general surgery residents on the spontaneous formation of surgical competences. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 Sep. 11 [cited 2025 Feb. 11];46:e5693. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5693

Issue

Section

Research article