The development of skills and their evaluation in the subject of Human Ontogeny and SOMA
Keywords:
intellectual abilities, difficulty index, frequency of errorsAbstract
Introduction: Among the subjects that are part of the discipline Biological Bases of Medicine of the new curriculum E, are Human Ontogeny and SOMA. If developmental learning is to be successfully achieved, the authors consider that it is necessary to work with the skills of the System for Health Sciences specialties. It is therefore necessary to assess the development of the skills acquired by the students, at different moments of the evaluation of the subject.
Objectives: To assess the degree of methodological training of the teachers who teach SOMA in the subject Human Ontogeny and SOMA; to evaluate the difficulty index and frequency of errors of question 5 of the final exam of Human Ontogeny and SOMA in the 2023 academic year.
Methods: A cross-sectional descriptive observational study was carried out in the context of medical education. The universe was made up of the students who took the final exam of the subject Human Ontogeny and SOMA in the 2023 academic year. The sampling was probabilistic in such a way that it effectively represents the universe of the study, through a random selection of the units of analysis.
Results: The difficulty index of the complete question was of medium difficulty, with a value of p= 0.59, with a frequency of errors of 116 students.
Conclusions: The development of intellectual skills in students is an important task to work in each subject group, through the methodological preparation of their teachers.
Downloads
References
2. Rivera Michelena NM, Pernas Gómez M, Nogueira Sotolongo M. Un sistema de habilidades para la carrera de Medicina, su relación con las competencias profesionales. Una mirada actualizada. Educ Méd Super [Internet]. 2017 [citado 10/07/2024];31(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412017000100019&lng=es
3. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 47/2022. Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para la carreras universitarias [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2022 [citado 10/07/2024]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/4355/resolucion-472022-reglamento-proceso-docente-direccion-trabajo-carreras-universitarias
4. Álvarez de Zayas CM. La escuela en la vida [Internet]. Sucre: Universidad Mayor Real y Pontificia de San Francisco Xavier; 1996 [citado 10/07/2024]. p.95. Disponible en: https://maravarzamoriveracruz.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/10/didacticacarlos-alvarez.pdf
5. Horta Castro Z, Rodríguez Jiménez A, Pérez Bejerano M. El desarrollo de habilidades intelectuales mediante el aprendizaje autorregulado en la formación de profesores de Biología. Trf [Internet]. 2020 [citado 10/07/2024];16(2):191-209. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000200191
6. Martínez Pérez R, Ríos Rodríguez M, Roque Marrero Y, et al. Evidencias de validez del examen final de la asignatura Biología Molecular, carrera de Medicina. Madimay [Internet]. 2019 [citado 10/07/2024];26(3):338-48. Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1483
7. Martínez Pérez R. Criterios de calidad de los instrumentos evaluativos escritos. Medimay [Internet]. 2020 [citado 10/07/2024];27(2):240-51. Disponible en: https://revcmhabana.sld.cu/index.php/rcmh/article/view/1662
8. Portelles Morales T, Del Río Ventura IM, Laguna Martínez AD, et al. Deficiencias en instrumentos de evaluación elaborados por docentes de la Universidad de Ciencias Médicas de Las Tunas. Rev electron Zoilo [Internet]. 2020 [citado 10/07/2024];45(6). Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2346
9. Leyva Infante M, Gutiérrez Segura M, Zaldívar Pupo OL, et al. Dificultades detectadas en la guía de observación para evaluación del examen estatal práctico de Estomatología [Internet]. Holguín: VIII Jornada Científica de la Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud de Holguín; 2019 [citado 10/07/2024]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/viewFile/175/92
10. Gómez López VM, Rosales Gracia S, García Galaviz JL, et al. Índice de dificultad y discriminación de ítems para la evaluación en las asignaturas básicas de medicina. Educ Méd Super [Internet]. 2020 [citado 10/07/2024];34(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1727/1015
11. Rodríguez Acosta Y, Blanco Pereira ME, Pérez García A, et al. Dificultad y discriminación del examen de Ontogenia Humana y SOMA en la carrera de medicina. Educ Méd Super [Internet]. 2022 [citado 10/07/2024];36(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2691
12. Capote Castillo M, Lezcano Gil AM, Robaina Acosta I. Evaluación formativa y desarrolladora en Universidades Cubanas. Didáctica y Educación [Internet]. 2022 [citado 10/07/2024];13(4). Disponible en: https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1305/1572
13. Questionpro. Calculadora de Muestras [Internet]. Mérida: Questionpro; 2022 [citado 10/07/2024]. Disponible en: https://www.questionpro.com/es/calculadora-de-muestra.html
14. Backhoff Escudero E, Larrazolo Reyna N, Rosas Morales M. Nivel de dificultad y poder de discriminación del Examen de Habilidades y Conocimientos Básicos (EXHCOBA). REDIE [Internet]. 2000 [citado 10/07/2024];2(1). Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/155/15502102.pdf
15. Llanes-Torres M, Gómez-Vilela R, Pérez-Rumbaut GI, et al. Calidad del instrumento de evaluación final de la asignatura Célula, Tejidos y Sistema Tegumentario. Medisur [Internet]. 2022 [citado 10/07/2024];20(6). Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5465
16. Resco Zequeira M, Sánchez Rodríguez I, González Verdecia Y. Calidad del instrumento de evaluación final de la asignatura Células, Tejidos y Sistema Tegumentario. Granma: Segundo Congreso Virtual de Ciencias Básicas Biomédicas en Granma; 2021.
17. Fardales Macías VE, Abreu Martín L, Peña Díaz JA, et al. Nivel de dificultad y poder de discriminación del examen final de la asignatura Ontogenia Humana y SOMA. Gac Méd Espirit [Internet]. 2021 [citado 10/07/2024];23(1):66-74. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212021000100066
18. Pomares Bory EJ, Arencibia Flores LG, Vázquez Naranjo O, et al. Autorregulación del aprendizaje: análisis de su apreciación por estudiantes de 1er año de Medicina. Edumecentro [Internet]. 2023 [citado 10/07/2024];15(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e2521/html
19. Acosta Nápoles I, Alfonso Sánchez LM. El desarrollo de habilidades intelectuales en la formación del profesional: una necesidad social. La Habana: I Evento Científico de Educación bioética y Pensamiento crítico; 2020.
20. Curbeira Hernández D, Bravo Estévez ML, Morales Díaz YC. La formación de habilidades profesionales en la educación superior. Rev Cubana Med Milit [Internet]. 2019 [citado 10/07/2024];48(Sup 2):426-40. Disponible en: https://revmedmilitar.sld.cu/index.php/mil/article/view/384
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.