The Cuban medical university: its inexorable advance towards the education of the future

Authors

Keywords:

higher education, Cuban medical university, educational trend

Abstract

The universities of Medical Sciences in Cuba have the social responsibility of training the health professionals that today's society demands, with higher education facing the new global educational challenges. The objective of this article is to reflect on the contemporary trends of higher medical education in Cuba. Society demands a university that goes beyond the simple transmission of knowledge, contributing to development through science and technology. The Cuban medical university is marked by positive trends that contribute to the improvement of the teaching-learning process, with students assuming new active roles that place them as protagonists of their learning, which leads to continuous professional development, based on competencies and internationalizing higher medical education. Currently, information and communication technologies occupy a preponderant place in university training processes, with artificial intelligence constituting one of the key trends that will define higher education in the future, and which constitutes a challenge for Cuban medical universities. It is concluded that the contemporary trends of higher medical education in Cuba will guarantee the full performance of the health professional in the conditions that characterize the 21st century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Hernández-Ugalde, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Especialista de primer grado en Medicina General Integral y en Medicina Interna Especialista de segundo grado en Embriología Máster en Urgencias Médicas

References

1. Real Academia Española. Universidad. Diccionario de la lengua española [Internet]. Madrid: Real Academia Española; 2023 [citado 23/06/2024]. Disponible: https://dle.rae.es/universidad

2. Chuaqui JB. Acerca de la historia de las universidades. Rev chil pediatr [Internet]. 2002 [citado 23/06/2024];73(6):583-5. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062002000600001&lng=es

3. Horruitiner Silva P. La universidad cubana: el modelo de formación [Internet]. La Habana: Editorial Universitaria; 2020 [citado 08/07/2024]. Disponible en: https://books.google.com.cu/books/about/La_universidad_cubana_el_modelo_de_forma.html?id=r4D1DwAAQBAJ&redir_esc=y

4. Carbajal Amaya RV. La Universidad del futuro y la Revolución 4.0. Hacia una Universidad innovadora. Análisis prospectivo. Revista CAES [Internet]. 2020 [citado 23/06/2024];11(2):15-26. Disponible en: https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/3321

5. Alarcón Ortiz R, Pichs Herrera BM, Iñigo Bajo E. Seis décadas de Educación Superior cubana en Revolución: Una visión desde la calidad. Rev Cubana Educ Super [Internet]. 2023 [citado 30/06/2024];42(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142023000200004&lng=es&nrm=iso

6. Calvis González MR, González Véliz T. Perfeccionamiento de la enseñanza médica universitaria en Cuba: baluarte significativo para las futuras generaciones. Santiago [Internet]. 2023 [citado 01/07/2024];160:191-203. Disponible en: https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5556?articlesBySimilarityPage=1

7. Almaguer Cruz NN, Mora Betancourt RL, Piña Reyes M, et al. Educación Médica Superior en Cuba y sus tendencias contemporáneas [Internet]. La Habana: II Jornada Científica de Residentes Profesionales de la APS; 2023 [citado 01/07/2024]. Disponible en: https://jorcienciapdcl.sld.cu/index.php/jorcienciapdcl23/2023/paper/viewFile/372/530

8. Martínez Hernández S, Massip Acosta A, Pérez González FJ. El estudio y trabajo independientes en la mira de la educación médica superior cubana. Educ Méd Super [Internet]. 2021 [citado 20/06/2024];35(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412021000100021&lng=es

9. Sánchez Anta AJ, Miralles Aguilera EA. La tarea docente en el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas. Educ Méd Super [Internet]. 2023 [citado 17/06/2024];37(4). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3953

10. Almanza Santana L, Soler Cárdenas S, Mesa Simpson CE, et al. El uso de las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones por los profesores de las ciencias médicas en Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 [citado 17/06/2024];43(1). Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3924

11. Vidal Ledo MJ, Madruga González A, Valdés Santiago D. Inteligencia artificial en la docencia médica. Educ Méd Super [Internet]. 2019 [citado 07/07/2024];33(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000300014&lng=es

12. Numa Sanjuán N, Díaz Guecha LY, Peñaloza Tarazona ME. Importancia de la Inteligencia Artificial en la educación del siglo XXI. Aibi rev investig adm [Internet]. 2024 [citado 09/07/2024];12(2):49-62. Disponible en: https://revistas.udes.edu.co/aibi/article/view/3776

Published

2024-10-23

How to Cite

1.
Hernández-Ugalde F, Martínez-Leyva G, del-Sol-Moreno M. The Cuban medical university: its inexorable advance towards the education of the future. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 Oct. 23 [cited 2025 Mar. 9];46:e5957. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5957

Issue

Section

Opinion article