Content-form relationship in the construction of educational health intervention. Proposal for improvement course
Keywords:
continuing medical education; professional improvement; postgraduate education; educational interventionAbstract
Introduction: Educational intervention is a tool that is used to identify and address specific problems such as learning, poor academic performance, disruptive behavior and the absence of social skills.
Objective: to develop a proposal for a postgraduate improvement course, in which templates are established on the content-form relationship in the construction of educational interventions in health.
Methods: This is an educational development research in the field of postgraduate studies, with a qualitative-quantitative approach, which seeks to develop a curricular program for a postgraduate improvement course. Hermeneutics, interviews, surveys and documentary analysis were used as methods.
Results: A postgraduate improvement course is presented, supported by methodological orientation templates and in the guide for establishing the content-form relationship for the construction of educational interventions in health, aimed at Family Medicine residents who finish their specialty with a research based on this intervention tool. A program design was carried out for the virtual, asynchronous modality in a WhatsApp chat forum, based on the methodology proposed by the Latin American Center for Studies in Pedagogical Epistemology for the Hybrid Modality.
Conclusions: The course proposal contains an adequate methodology for the implementation of content-form in educational intervention in health in the context of family medicine in primary health care.
Downloads
References
Universidad Internacional de la Rioja. ¿Qué es la intervención educativa? [Internet]. Logroño: UNIR; 2023 [citado 06/04/2024]. Disponible en: https://ecuador.unir.net/actualidad-unir/intervencion-educativa/
Secretaría de Salud del Gobierno de México. Guía para diseñar y desarrollar un modelo de intervención educativa con la Secretaría de Salud [Internet]. Ciudad de México: Secretaría de Salud del Gobierno de México; 2022 [citado 06/04/2024]. Disponible en: http://www.calidad.salud.gob.mx/site/educacion/docs/2022/guia_modelo_intervencion_educativa.pdf
Gutiérrez-Rojas IR. ¿Pueden ser pertinentes las intervenciones educativas en Salud Pública? MediCiego [Internet]. 2016 [citado 06/04/2024];22(3):115-6. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/673
Viltre-Calderón C. Observaciones entorno a la Intervención Educativa. ¿Una cuestión pedagógica o de Salud? Holguín: Octavo Congreso del Centro Latinoamericano de Estudios en Epistemología Pedagógica; 2023.
Batista-Acosta Y, Reyes-Sanamé FA, Alfonso-Figueredo E, et al. Intervención educativa para mejorar conocimientos acerca de factores de riesgo en pacientes con diabetes mellitus tipo 2. Corr Cient Méd [Internet]. 2021 [citado 06/04/2024];25(3). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/4002/0
Amaró-Garrido MA, Nápoles-Valdés MB. El informe imagenológico. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 [citado 06/04/2024];26(4). Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5617
Aparicio-Meneses L, Hernández-Méndez O. Intervención educativa sobre bajo peso al nacer en gestantes. Arch Méd Camag [Internet]. 2022 [citado 06/04/2024];26. Disponible en: https://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/9192
Viltre-Calderón C. Aplicación de la intervención educativa en salud por especialidades médicas. Holguín: Diplomado de Intervención Educativa en Salud del Centro Latinoamericano de Estudios en Epistemología Pedagógica; 2023.
Viltre-Calderón C. Tendencias Renovadas en Intervención Educativa en Salud. Holguín: Curso de superación profesional de posgrado del Centro Latinoamericano de Estudios en Epistemología Pedagógica; 2023.
Colectivo de autores. Programa del médico y la enfermera de la familia [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2019 [citado 06/04/2024]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/pdvedado/files/2019/11/programa_med_enf_completo.pdf
Álvarez-Sintes R, Hernández-Cabrera GV, García-Núñez RD, et al. Medicina General Integral [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2022 [citado 06/04/2024]. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/medicina-general-integral-tomo-i-salud-y-medicina-vol-1
Colectivo de autores. Programa de especialidad de primer grado de Medicina Familiar. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2023.
Leyva-Hernández A, Felipe-Quintana V. Propuesta de un curso de superación pedagógica para desarrollar la educación a distancia, aplicando las tecnologías de la información y las comunicaciones. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2014 [citado 14/04/2024];0.Esp. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/280
Centro de Investigaciones y Referencia de Aterosclerosis. Propuesta metodológica para la planificación de actividades de perfeccionamiento en el sistema en el Sistema Nacional de Salud Pública [internet]. La Habana: CIRAH; 2013 [citado 14/04/2024]; Disponible en: https://instituciones.sld.cu/cirah/files/2013/03/08-Metodolog%C3%ADa-para-planificar-actividades-de-perfeccionamiento.pdf
Viltre Calderón C, Fernández Sopeña Y. Intervención educativa en salud: fundamentos básicos y propuestas prácticas para su implementación en la formación y superación desde la educación médica superior [Internet]. Madrid: Nova Educare; 2024 [citado 27/08/2024]. Disponible en: https://zenodo.org/records/13356900
Ponce Reyes NS, Grijalva Palacios MM, Grijalva Bueno A. Propuesta de curso de superación en uso y aplicaciones de la inteligencia artificial en Radiología Dentomaxilofacial. Conrado [Internet]. 2023 [citado 14/04/2024];19(S3):204-11. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3499
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Médica Electrónica (Medical Electronic Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.