Assessment of functional patterns in Nursing students and their relationship with academic performance
Keywords:
academic performance; performance evaluation; academic routine; health-related quality; nursing students; nursing assessmentAbstract
Introduction: Academic performance is a measure of the abilities that a student presents regarding what he or she has learned, as an effect of a complex training process, which derives to multiple factors.
Objective: To analyze the relationship between functional patterns and academic performance in nursing students.
Methods: A quantitative study was carried out, with an observational, ambispective design and analytical-relational scope in which the most significant results of the assessment of functional patterns in relation to academic performance were described.
Results: 62 first-semester students of the Nursing course at the Technical University of Ambato participated, of which 52 (83.9%) were female and 10 (16.1%) were male. The bilateral asymptotic significance values for the following patterns are indicated: health maintenance and perception: 0.00<0.05; cognitive-perceptual: 0.044<0.05 and self-perception 0.012<0.05; therefore, the hypothesis is rejected; that is, there is a statistically significant association between these three functional patterns and academic performance.
Conclusions: The comprehensive well-being of students is a key factor that influences their academic success, so educational institutions should consider a more holistic approach in the training of future health professionals.
Downloads
References
1. Cajas Bravo V, Paredes Pérez MA, Pasquel Loarte L, et al. Habilidades sociales en Engagement y desempeño académico en estudiantes universitarios. Comuni@cción. 2020;11(1):77-88. DOI: 10.33595/2226-1478.11.1.405.
2. Rubiano Romero SS, Martínez Huertas JC. El desempeño académico como un comportamiento en el proceso de enseñanza aprendizaje. Cienc lat [Internet]. 2024. [citado 13/10/2024];8(2):5247-61. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/10941/16082
3. Chambi-Choque AM, Manrique Cienfuegos J, Espinoza-Moreno TM. Estilos de aprendizaje y rendimiento académico en internos de enfermería de una Universidad Pública Peruana. Rev Fac Med Hum [Internet]. 2020 [citado 27/10/2024];20(1):43-50. Disponible en: http://www.scielo.org.pe/pdf/rfmh/v20n1/2308-0531-rfmh-20-01-43.pdf
4. Sáez Abelloa GA, Ariza Viviescasa AM, Louise Laurin L, et al. Vista de Calidad de vida y el rendimiento académico en jóvenes estudiantes de Caldas, Colombia: Estudio piloto. Rev Andina [Internet]. 2024 [citado 13/10/2024];7(1). Disponible en: https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/ree/article/view/4259/4305
5. Ramos-Galarza C, Rubio D, Ortiz D. Autogestión del aprendizaje del universitario: un aporte en su construcción teórica. Espacios [Internet]. 2020 [citado 14/10/2024];41(18). Disponible en: https://www.revistaespacios.com/a20v41n18/a20v41n18p16.pdf
6. Cervantes Molina XP, Osorio Sánchez AV, Franco Cedeño FJ, et al. Desempeño laboral y rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Los Ríos-Ecuador. Conrado [Internet]. 2019 [citado el 20/02/2024];15(69):161-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442019000400161&lng=es&nrm=iso&tlng=es
7. Arias Narváez JP, Benavides Gutiérrez GG, Montúfar Solís JI, et al. Estadística Educativa. Volumen 4 [Internet]. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador; 2023 [citado 14/10/2024]. Disponible en: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2023/11/Estadistica-Educativa_Volumen-4.pdf
8. Álvarez Suárez JL, del Castillo Arévalo F, Fernández Fidalgo D, et al. Manual de Valoración de Patrones Funcionales [Internet]. Asturias: Servicio de Salud del Principado de Asturias; 2010 [citado 20/02/2024]. Disponible en: https://www.uv.mx/personal/gralopez/files/2016/02/MANUAL-VALORACION-NOV-2010.pdf
9. Rendón Olguín ML, Peralta Peña SL, Muñoz Combs NM. Guía de valoración de enfermería según patrones funcionales de salud de M. Gordon para la persona adulta [Internet]. Sonara: Universidad de Sonora; 2015 [citado 21/02/2024]. Disponible en: https://enfermeria.unison.mx/wp-content/uploads/2015/02/GUIA-DE-VALORACION-DE-ENFERMERIA-250915.pdf
10. Rivas Cilleros E, López Alonso JC, Fernández Rodríguez Á, et al. Valoración por Patrones Funcionales en alumnado con Necesidades Educativas Especiales por motivos de salud. Index Enferm [Internet]. 2021 [citado 14/10/2024];30(3):239-43. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962021000200018&lng=es.%20%20Epub%2006-Jun-2022
11. Consejo Universitario de la Universidad Técnica de Ambato. Resolución No. 1617-CU-P2017. Reglamentos del Sistema de Educación del Sistema de Evaluación Estudiantil de la Universidad Técnica de Ambato (RPC-SO-lONo. 174-2017) [Internet]. Ambato: Universidad Técnica de Ambato; 2019 [citado 19/10/2024]. Disponible en: https://www.uta.edu.ec/v3.2/uta/reglamentosinternos/RESOLUCI%C3%93N1617-CU-P-2017REGLAMENTODELSISTEMADEEVALUACIONESTUDIANTILDELAUTA.pdf
12. Pacheco Lapo NM, Quizhpi de la Cruz AM, Junior Requelme JM. Evaluación de Patrones Funcionales en Atención Primaria: Una Mirada por Enfermería. Cienc lat. 2024;8(1):9239-59. DOI: 10.37811/cl_rcm.v8i1.10248.
13. Mercado Elgueta C, Illesca-Pretty M, Hernández Díaz A. Relación entre estrategias de aprendizaje y rendimiento académico: estudiantes de enfermería, Universidad Santo Tomás. Enferm Univ [Internet]. 2019 [citado 12/02/2025];16(1). Disponible en: https://revista-enfermeria.unam.mx/ojs/index.php/enfermeriauniversitaria/article/view/580
14. Muñoz Gómez LP, Morillo Puente S, Hernández Bohórquez EE. Motivación deportiva en jugadoras de baloncesto de alto rendimiento de las selecciones nacionales de Argentina, Chile, Colombia, Ecuador, Paraguay, Perú y Venezuela. Pensando Psicol [Internet]. 2020 [citado 01/11/2024];17(1):1-26. Disponible en: https://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/3257/3231
15. Barragán Martín AB, Pérez-Fuentes MdC, Molero Jurado MdM, et al. Emotional intelligence and academic engagement in adolescents: The mediating role of self-esteem. Psychol Res Behav Manag. 2021;14:307-16. DOI: 10.2147/PRBM.S302697.
16. Ocampo Otálvaro LE, Isaza Valencia L, Álvarez Graciano LC, et al. Desempeño académico, clima social familiar, habilidades sociales y autoconcepto en estudiantes universitarios. Informes Psicológicos [Internet]. 2022 [citado 12/02/2025];22(2):85-100. Disponible en: https://revistas.upb.edu.co/index.php/informespsicologicos/article/view/7912/6945
17. Figueroa Oquendo AE. Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de una universidad ecuatoriana. Chakiñan. 2023;21:140-52. DOI: 10.37135/chk.002.21.09.
18. Muñoz L, Huamán L, Vilchez O. Sistematización de estrategias de acompañamiento y monitoreo del desempeño académico de estudiantes universitarios de primer año. Rev Spirat [Internet]. 2023 [citado 12/02/2025];1(1):27-38. Disponible en: https://revistas.upch.edu.pe/index.php/Spirat/article/view/4322/4969
19. Álvarez Pérez PR, López Aguilar D. Competencias de adaptabilidad y factores de éxito académico del alumnado universitario. Rev Iberoam Educ Super. 2020;11(32):46-66. DOI: 10.22201/iisue.20072872e.2020.32.815.
20. Cheema S, Maisonneuve P, Abraham A, et al. Factors associated with perceived stress in Middle Eastern university students. J Am Coll Health. 2022;70(8):2462-9. DOI: 10.1080/07448481.2020.1865979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Médica Electrónica (Medical Electronic Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.