Guidelines for the independent work of Medical Sciences students

Authors

  • Nieves Eneida Garriga Alfonso Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.
  • Idalmi Salabert Tortoló Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.
  • Jesús García Soto Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.
  • Vilma Aleida Mestre Cárdenas Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.
  • Marta Caridad Naipe Delgado Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.
  • José Claro Alfonso Prínce Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.

Keywords:

independent work, didactic guideline, teaching learning process, didactic requirements, community work.

Abstract

The man, with his wisdom and intelligence, has been able to create teaching aids that have not been forgotten through the times; they have been put in to service of teaching to achieve the comprehensive training of the personality. The new century, characterized by the increase of knowledge volume in every branch of the sciences, needs the independent work for training students of all education levels. The purpose is providing the teachers a group of didactic requirements to prepare study guidelines for the independent work of Medical Sciences students. A documental study of the theme was carried out searching all publications on the theme published in Scielo Cuba, Scielo Regional, and Pubmed in the period 2017-2018. Didactic guideline is the digital or printed document used as a resource for learning, through which the performance of the teacher and the students is fulfilled in the teaching process, in an organized and planned way, and declares didactic requirements for the development of the teaching learning process complementing the assimilation of knowledge. Didactic guidelines in function of the independent work are resources having the purpose of methodologically orienting the student in its independent activity, serving at the same time as a support for the dynamic of the teaching process while guiding the student in its learning, favoring autonomy, the relation between knowledge, skills and values and also community participation as scenery for performing the independent work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nieves Eneida Garriga Alfonso, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.

Doctora en Mediciana.  Especialistade Segundo grado en Histología. Máster en Ciencias de la Educación Superior. Investigador Agregado. Profesora auxiliar del Departamento Ciencias Biomédicas de la Facultad de Ciencias Médicas. Matanzas.

Idalmi Salabert Tortoló, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.

Doctora en Medicina. Especialista en Primer Grado en Administración y Organización de Salud. MsC. Educación Superior. Profesor Asistente.Profesor Auxiliar

Jesús García Soto, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.

Doctor en Medicina. especialista de primer Grado en Medicina General Integral y en Higiéne y Epidemiología.Master en Ciencias en Enfermedades Infecciosas. Profesor Auxiliar del Departamento de salud pública de la Facultad de ciencias Médicas de Matanzas

Vilma Aleida Mestre Cárdenas, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.

Doctor en Medicina. especialista de Primer Grado en Medicina General Integral y en Organización y Administración de salud. Master en Ciencias en Longevidad Satisfactoria y en Educación Superior.Profesor Auxiliar del Departamento de Salud Pública de a facultad de ciencias Médicas de Matanzas.

Marta Caridad Naipe Delgado, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.

Doctor en Medicina. Especialista de Primer Grado en Medicina del Trabajo y en Segundo Grado en Medicina General Integral. Investigador Agregado. Profesor Auxiliar del Departamento de Salud Pública.

José Claro Alfonso Prínce, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas.

Doctor en Medicin.Especilista de Primer grado en Medicina Interna.Master en Ciencias en Urgencias Médicas. Investigador Agregado.Profesor Auxiliar del Departamento de Salud Pública de la  Facultad de  Ciencias Médicas de Matanzas.

Published

2019-10-15

How to Cite

1.
Garriga Alfonso NE, Salabert Tortoló I, García Soto J, Mestre Cárdenas VA, Naipe Delgado MC, Alfonso Prínce JC. Guidelines for the independent work of Medical Sciences students. Rev Méd Electrón [Internet]. 2019 Oct. 15 [cited 2025 Mar. 12];41(5):1230-41. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3151

Issue

Section

Review article