Scientific research and production of Nursing professors in the municipality of Matanzas
Keywords:
Key words, research, scientific production, academic title, professors of Nursing.Abstract
Introduction: the redaction of a scientific text is a complex process in search of new knowledge that should be spread within scientific community through its publication.
Objective: to characterize scientific research and production of Nursing professors in the municipality if Cardenas.
Material and methods: a cross-sectional, descriptive research was carried out. The universe was 18 full-time professors of Nursing in the period January 2014-December 2018, working with the total of them. The studied variables were: scientific level and/or academic title; teaching category; research; scientific production. Data were collected from the database of the teaching department, the teaching files of the Cadre Department and updated curriculums of the professors.
Results: the number of Masters of Sciences predominated with 61.1 %. 88.9 % of the professors had the main category of Assistant. More teaching experience showed the professors grouped in the 21-30 years of experience group with 6 professors. Over the last five years, 2.7 research and 1.1 publications were carried out per professor.
Conclusions: the highest number of professors had the academic title of Masters of Sciences and teaching category of Assistants; it was found an average time ranging from 21 to 30 years experience in teaching among the professors; data evidenced that research and scientific production of the professors of Nursing is insufficient.
Downloads
References
2. Cortés Sánchez JD. Eficiencia en el uso de bases de datos digitales para la produccióncientífica en universidades de Colombia. Rev Española de Documentación Científica [Internet]. 2016 [06/02/2019]; 39 (2). Disponible en:http://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/933/1368
3. Pena Méndez A. El componente investigativo como necesidad de superación en profesores de la carrera Licenciatura en Enfermería. Revista Cubana de Enfermería [Internet]. 2017[citado 28/03/2019];33(4). Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/565
4. Medina ML, Medina MG, Merino LA. La investigación científica como misión académica de los hospitales públicos universitarios. Argentina. Rev Cubana Sal Púb [Internet]. 2015 [citado 06/02/2019] ; 41(1) Disponible en: https://www.scielosp.org/article/rcsp/2015.v41n1/o12/
5. Bravo Romero L, Vega Jiménez J, Ramírez Silvera M. Caracterización de la producción científica en el Hospital Militar de Matanzas durante el cuatrienio 2011-2014. Rev Méd Electrón [Internet]. 2017 [citado 09/06/2019]; 39(2). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1355
6. Sánchez Hernández E, de la Torre Vega G, Sorzano Galindo M, et al. Factores limitantes de la producción científica en profesionales de la salud. MEDISAN [Internet]. 2016 [citado 22/03/2019];20(1). Disponible en: http://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/569
7. González Puerto Y, Díaz Díaz J, Alvarado Peruyero JC, et al. La producción científica: un reto en Enfermería. Rev Cubana de Enferm [Internet]. 2013 [citado 28/02/2019];29(1). Disponible en: http://www.revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/102.
8. Escobar Córdoba F, Eslava Schmalbach J, Gómez Duarte OG. Producción científica de los departamentos de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional de Colombia entre los años 2000 y 2012. Rev Fac Med [Internet]. 2016 [citado 06/04/2019]; 64(2): 189-198. Disponible en:http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-00112016000200003&lng=en
9. Martín Sabina E, González Maura V, González Pérez M. Experiencias en el apoyo a la formación de profesores de la educación superior. Portal de Revistas electrónica [Internet]. 2002 [citado 08/01/2019]. Disponible en:
https://revistas.uam.es/tarbiya/article/viewFile/7391/7712
10. MINSAP. Reglamento de la Educación de Posgrado. Dirección de Educación de Posgrado.Fundamentos de la educación de posgrado. La Habana: Dirección de Educación de Posgrado; 2003.
11. Saborido Loidi JR. Ministro de Educación Superior. Reglamento para la aplicación de las categorías docentes de la educación superior. Resolución 85. MES: La Habana; 2016.
12. Dorta Contreras AJ, Luna González D, Jiménez Morales RM, et al. Producción científica en la Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Gaceta Méd Espirituana [Internet]. 2010 [citado 06/04/2019]; 12(3). Disponible en: http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/1551
13. Serrano de Moreno S, Duque de Duque Y, Madrid de Forero A. La actividad investigativa en educación media. Representaciones de los profesores sobre las competencias científicas. Rev Pedagogía [Internet]. 2014[citado 06/04/2019]; 35(97-98):71-91. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65935862006
14. Ministerio de Salud Pública. Orientaciones Metodológicas Curso Escolar 2018-2019.La Habana: Ministerio de Salud Pública;2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.