COVID-19 in Cuba: medical education and professional competences

Authors

  • Pedro del Valle Llufrío Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Hospital Universitario Clínico Quirúrgico Comandante Faustino Pérez Hernández. Matanzas https://orcid.org/0000-0002-7710-2828
  • Roxana Ávalos García Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Hospital Universitario Clínico Quirúrgico Comandante Faustino Pérez Hernández. Matanzas https://orcid.org/0000-0003-4561-1676

Keywords:

COVID-19, medical education, professional competences

Abstract

The COVID-19 pandemic, caused by the SARS-CoV-2, has brought as a consequence the necessity of taking measures implying social restraining to avoid its fast spread. The Ministry of Public Health has chosen new forms of teaching —like distance education— and has given priority to new tasks that are proper to pandemic facing, in which the students and teaching staff are involved. The current work was accomplished with the objective of reflecting on medical education in this new context and on professional competences training in the field of health care. COVID-19 and the teaching changes and adaptations in the different medical pre-grade and post-grade curriculums have contributed to raise the level of all the staff professional competences. Nothing is going to be the same after this pandemic, and the worst that could occur would be to return to the same teaching forms without taking advantage of the positive things made in these times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Zhou W (ed.). The coronavirus prevention handbook: 101 science-based tips that could save your life [Internet]. New York: Skyhorse Publishing; 2020 [citado 26/03/2020]. Disponible en: https://www.simonandschuster.com/books/The-Coronavirus-Prevention-Handbook/Wang-Zhou/9781510762411

2. World Health Organization. Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020 [Internet]. Geneva: WHO; 2020. [citado 25/03/2020]. Disponible en: https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarksat-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

3. Beldarraín-Chaple E, Alfonso-Sánchez I, Morales-Suárez I, et al. Primer acercamiento histórico-epidemiológico a la COVID-19 en Cuba. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [Internet]. 2020 [citado 20/05/2021]; 10(2). Disponible en: http://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/862

4. Confirman en Cuba 666 casos con Covid-19 y cuatro fallecidos. Prensa Latina [Internet]. 28 enero 2021 [citado 20/05/2021]. COVID-19 en Cuba. Disponible en: https://www.prensa-latina.cu/index.php?o=rn&id=426604&SEO=confirman-en-cuba-666-casos-con-covid-19-y-cuatro-fallecidos

5. Cuba frente a la COVID-19: Reorganización del curso escolar en las diferentes enseñanzas. Mesa Redonda Informativa. Cubadebate [Internet]. 29 abril 2020 [citado 02/05/2020]. Noticias. Disponible en: http://mesaredonda.cubadebate.cu/noticias/2020/04/29/cuba-frente-a-la-covid-19-reorganizacion-del-curso-escolar-en-las-diferentes-ensenanzas/

6. Pereyras A. ¿Qué es el aprendizaje profundo? Nuevas pedagogías para el cambio educativo. Montevideo: Red Global de Aprendizajes; 2015 [citado 20/05/2021]. Disponible en: http://redglobal.edu.uy/wp-content/uploads/2015/12/AP_ale-pereyras.pdf

7. Morales Suárez I. Las transformaciones en el Sistema Nacional de Salud cubano, su incidencia en las universidades de Ciencias Médicas. Educac Méd Super [Internet]. 2018 [citado 30/06/2019]; 32(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1653

8. Bembibre Mozo D, Machado Ramírez EF, Pérez Téllez KA. Las competencias profesionales: un enfoque de formación y desarrollo de la expresión escrita en las universidades médicas. Rev Hum Med [Internet]. 2016 Dic [citado 19/07/2019]; 16(3): 519-31. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000300010&lng=es

9. Ekkelenkamp VE, Koch AD, De Man RA, et al. Training and competence assessment in GI endoscopy: a systematic review. Gut. 2016 Apr; 65(4): 607-15. Citado en PubMed; PMID: 25636697.

10. Ianiro G, Gasbarrini A. Gastroenterology training in Europe: unmet educational needs beyond the machines. Gut. 2016; 65(1): 185-7. Citado en PubMed; PMID: 25887382.

11. Ramos Hernández R, Díaz Díaz AA, Valcárcel Izquierdo N. Las competencias profesionales específicas en la formación de los especialistas en Medicina General Integral. Educac Méd Super [Internet]. 2018 [citado 19/07/2019]; 32(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1188

12. García-García JA, González-Martínez JF, Estrada-Aguilar L, et al. Educación basada en competencias. Rev Med Hosp Gen Mex [Internet]. 2010 [citado 19/07/2019]; 73(1): 57-69. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=24412

13. Martínez Martínez E. Formación de valores en el personal de la salud. Rev Cub Med Mil [Internet]. 2001 Sep [citado 20/05/2020]; 30(3): 190-201. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-65572001000300009

14. Viciedo Domínguez C. Propuestas y argumento en torno al estudio de los valores morales en Cuba. En: Historia y destino. Memorias del taller de pensamiento cubano. La Habana: Ediciones Creart, 1995. p. 157-61.

Published

2021-07-30

How to Cite

1.
del Valle Llufrío P, Ávalos García R. COVID-19 in Cuba: medical education and professional competences. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 Jul. 30 [cited 2025 Feb. 2];43(4):1-9. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3867

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>