Validity and reliability of an instrument that measures the use of ICT at Matanzas University of Medical Sciences
Keywords:
ICTs, instrument, validity and reliabilityAbstract
Introduction: the use of questionnaires is one of the most frequently methods used by researchers to assess different characteristics related to teaching. But to guarantee the usefulness and meaning of the results obtained, it is not enough the simple creation of a list of questions and answers separated by items, but the instrument used must have a high internal consistency that is, it must be well designed according to the standard quality criteria.
Objective: to assess the validity and reliability of an instrument that measures the use of ICTs at Matanzas University of Medical Sciences.
Materials and methods: a quantitative study was carried out at Matanzas University of Medical Sciences, in the period January-May 2019, to assess the aptitude, level of knowledge and use of ICTs made by the professors of the university.
Results: the results show the high internal consistency of each of the sections belonging to the instrument, which shows its validity and reliability.
Conclusions: without a doubt, it is an instrument answering the needs of the research and must be applied without eliminating any of its items, as all of them demonstrate their high value of internal consistency and discrimination.
Downloads
References
2. Cruz L. Confiabilidad y validez de un instrumento que mide la intención de uso de internet. Contexto [Internet]. 2018;0(7): 31-7.Disponible n:https://revistas.ugca.edu.co/index.php/contexto/article/view/835/1359
3. Paniagua Suárez R. Metodología Para La Validación De Una Escala O Instrumento De Medida. Facultad Nacional de Salud Pública. Medellín, Colombia, [Internet]. 2015.Disponible en: http://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/d76a0609-c62d-4dfb-83dc-5313c2aed2f6/METODOLOG%C3%8DA+PARA+LA+VALIDACI%C3%93N+DE+UNA+ESCALA.pdf?MOD=AJPERES
4. Soler S. Los constructos en las investigaciones pedagógicas: cuantificación y tratamiento estadístico. Atenas [Internet]. 2013;3(23):84-101.Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478048959007
5. Luna E, Reyes E. Validación de constructo de un cuestionario de evaluación de la competencia docente. Rev Electrónica de Investigación Educativa [Internet]. 2015;17(3):13-27.Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol17no3/contenido-luna-pinuelas.html https://redie.uabc.mx/redie/article/view/1090/
6. Castilla Cabello H. Validez y confiabilidad de la Escala de Resiliencia (Scale Resilience) en una muestra de estudiantes y adultos de la Ciudad de Lima Revista Peruana de Psicología y Trabajo Social [Internet]. 2016;4 (2):121-136.Disponible en:http://revistas.uigv.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/146/156
7. Villavicencio-Caparó E. Validación de cuestionarios. Contribución didáctica docente. Revista OACTIVA UC Cuenca [Internet]. mayo-agosto, 2016; 1(3):75-80.Disponible en: https://oactiva.ucacue.edu.ec/index.php/oactiva/article/view/200
8. Vergal M, Martínez J, Nieto, J. Validez de instrumento para medir el aprendizaje creativo. Comunicaciones en Estadística [Internet]. 2016;9(2):239-254.Disponible en:https://www.researchgate.net/publication/308733224_Validez_de_instrumento_para_medir_el_aprendizaje_creativo
9. García Lirios C, Carreón Guillén J, Sánchez Sánchez A, et al. Confiabilidad y validez de un instrumento que mide el liderazgo y la gestión educativa. Rev Ehquidad [Internet]. 1 de febrero de 2017 [citado 06/10/ 20];0(5):109-30. Disponible en: https://revistas.proeditio.com/ehquidad/article/view/1334
10. Henao Nieto D, Giraldo Villa A, Yepes Delgado C. Instrumentos para evaluar la calidad percibida por los usuarios en los servicios de salud. RGYPS [Internet]. 15ago.2018 [citado 06/10/ 20];17(34). Disponible en: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/gerepolsal/article/view/23091
11. Cabello Ochoa S. Carrera Farran FX. Diseño Y Validación De Un Cuestionario Para Conocer Las Actitudes Y Creencias Del Profesorado De Educación Infantil Y Primaria Sobre La Introducción De La Robótica Educativa En El Aula EDUTEC. Rev Electrónica de Tecnología Educativa [Internet]. 2017 Jun [citado 06/10/ 20];0(60). Disponible en:https://edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/871/pdf
12. Ibarra-Piza S, Segredo-Santamaría S. Juárez-Hernández LG.et al. Estudio de validez de contenido y confiabilidad de un instrumento para evaluar la metodología socio formativa en el diseño de cursos Revista Espacio [Internet]. 2018[citado 06/10/ 20];39 (53):p24.Disponible en: http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-24.pdf
13. Suárez Fuentes RR. Modelo de evaluación para el mejoramiento del ejercicio práctico del examen estatal en la carrera de Licenciatura en Enfermería. [Tesis Doctoral en Internet]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”.2014[citado 06/10/ 20].Disponible en : http://interfazbusqueda.sld.cu/resource/es/tesis-252
14. García L. Confiabilidad y validez de un instrumento que mide la gestión del conocimiento en una universidad pública del centro de México. Revista Académica de Investigación, TLATEMOANI [Internet]. abril 2018[citado 06/10/ 20]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/tlatemoani/27/gestion-conocimiento.html
15. Lacave Rodero C, Molina Díaz AI, Fernández Guerrero M, et al. Análisis de la fiabilidad y validez de un cuestionario docente. ReVisión [Internet]. 2016[citado 06/10/ 20];9(1). Disponible en:http://www.aenui.net/ojs/index.php?journal=revision&page=article&op=view&path%5B%5D=219&path%5B%5D=373
16. Fuentes Aguilar AP,Merino Escobar JM. Validación de nn Instrumento De Funcionalidad Familiar. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP [Internet]. 2016 [citado 06/10/20] 14(2), 247-83.Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-21612016000200003&lng=es&tlng=es.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.