The use of the information and communication technologies by the professors of the medical sciences in Matanzas
Keywords:
information and communication technologies, teaching-learning process, university.Abstract
Introduction: the use of the information and communication technologies (ICT by its initialisms) in the health area arrived as an answer to the change necessities the students and the teachers have to adopt in the development of the teaching-learning process. The use of the information and communication technologies transforms the information obtainment, process, socialization and conservation.
Objective: to assess the attitude, knowledge and use of ICT in the Matanzas University of Medical Sciences.
Materials and methods: a quantitative study was carried out in the Matanzas University of Medical Sciences in the January-May 2019 period.
Results: the results showed that, despite being university professors, the knowledge they have regarding the information and communication technologies is low in spite of the possibilities they offer for the teaching-learning process in correspondence with the insufficient use they make of them, although the attitude was positive.
Conclusions: new technologies can provide means for improving teaching-learning processes, but their use in favor or against a more developed society will depend largely on the education, knowledge and critical capacity of their users.
Downloads
References
https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=64796
2. Rivero López MS, Pérez Recio R, González García N, Díaz Hermoso L. Elementos de una estrategia para el desarrollo de la Educación a Distancia en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Educ Med Super [Internet]. 2014 Jun [citado 12/11/20 ] ; 28( 2 ): 292-300. Disponible en:http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000200010&lng=es.
3. Vialart Vidal NM, Medina González I. Programa educativo para el empleo de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje dirigido a los docentes de Enfermería. Rev Cubana de Tecnología de la Salud [Internet]. 2018 [citado 12/11/20 ];9(1):[aprox. 10 p.]. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1025
4. Rodríguez Guerrero L, Martínez Molina J, Merencio Cautín JL, Educación «en línea» con las tecnologías. Periódico Granma [Internet]. 22 de junio de 2017 [citado 12/11/20 ]. http://www.granma.cu/cuba/2017-06-22/educacion-en-linea-con-las-tecnologias-22-06-2017-22-06-02
5. Lacave Rodero C, Molina Díaz AI, Fernández Guerrero M, et al. Análisis de la fiabilidad y validez de un cuestionario docente. Actas de las XXI Jornadas de la Enseñanza Universitaria de la Informática [Internet]. Universitat Oberta La Salle. Andorra la Vella: Universitat Oberta La Salle; 2015[ citado 12/11/20 ];136–43.Disponible en: http://hdl.handle.net/2117/76844
6. Vialart Vidal MN, Vidal Ledo MJ, Sarduy Domínguez Y, et al. Aplicación de la Salud en el contexto cubano. Rev Panam Salud Publica [Internet]. 2018 [citado 12/11/20 ];42:19.Disponible en:https://doi.org/10.26633/RPSP.2018.19.
7. Partido Comunista de Cuba. Actualización de los Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y la Revolución para el Período 2016-2021. La Habana: Editora Política [Internet]. 2016 [citado 12/11/20]. Disponible en: http://www.granma.cu/file/pdf/gaceta/Lineamientos%202016-2021%20Versi%C3%B3n%20Final.pdf
8. García C. Modelo de millennials emprendedor. Rev Cambios y Permanencias [Internet]. 2017[citado 12/11/20]; (2): 179-95.Disponible en:https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7788
9. Catelli R. Los exámenes nacionales de certificación para jóvenes y adultos en el contexto de las políticas públicas de educación en Brasil, Chile y México. Rev Interamericana de Educación de Adultos [Internet]. 2017[citado 12/11/20];39(1):49-68.https://www.crefal.org/rieda/images/rieda-2017-1/exploraciones2.pdf
10. Zelada Pérez M. Modelo curricular para el desarrollo de competencias informacionales en los profesores de la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana, Cuba. [Tesis en Internet]. 2018[citado 12/11/20].Disponible en:http://tesis.sld.cu/index.php?P=DownloadFile&Id=744
11. Horruitiner Silva P. Introducción Del Libro La Universidad Cubana: El Modelo De Formación. Rev Pedagogía Universitaria [Internet]. 2007[citado 12/11/20];XII(4).Disponible en: http://eduniv.reduniv.edu.cu/index.php?page=13&id=311&db=0
12. Cardona S. Vélez J. Tobón S. Contribución de la evaluación socio formativa al rendimiento académico en pregrado. Educar [Internet]. 2016[citado 12/11/20];52 (2):423-47.Disponible en:http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/311816/401877
13. Cardona S. Vélez J. Tobón S. Contribución de la evaluación socio formativa al rendimiento académico en pregrado. Educar [Internet]. 2016[citado 12/11/20];52 (2):423-47.Disponible en:http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/311816/401877
14. Rodríguez Selpa Sd, Iraola Valdés N, Peñaranda Calzado M, et al. Sistema de medios de enseñanza-aprendizaje para la disciplina Historia de Cuba en la Educación Médica Superior. Humanidades Médicas [Internet]. 2016 [citado 12/11/20];16(3):[aprox. 16 p.]. Disponible en:http://www.humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1007
15. Cabrales O, Díaz V. El aprendizaje autónomo en los nativos digitales. Conhecimento y Diversidade [Internet]. 2017[citado 12/11/20];9(17):12–32.Disponible en:https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/conhecimento_diversidade/article/view/3473
16. Álvarez Espinoza A, Sebastián Balmaceda Ch. El concepto dialéctico de internalización en Vygotski: aproximaciones a un debate. Psicología, Conocimiento y Sociedad [Internet]. 2018[citado 12/11/20];8(1):5-35.Disponible en:https://revista.psico.edu.uy/index.php/revpsicologia/article/view/493
17. Chancusig Chisag JC, Flores Lagla GA, Constante MF. Las TIC’S en la formación de los docentes. bol.redipe [Internet]. 26 de febrero de 2017[citado 12/11/20];6(2):174-98.Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/206
18. Ministerio de Salud Pública. Plan de desarrollo y uso de las Tecnologías de la Información y Comunicaciones del Sistema Nacional de Salud 2017-2021. Rev Infodir [Internet]. 2017[citado 12/11/20]; 25:133–57. Disponible en: http://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/view/432/512
19. Alfonso GY, Sánchez GS, Guerrero GA, et al. Software educativo en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la asignatura Ética y Bioética. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015; 19(1):89-99.Disponible en:https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=56079
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.