Teaching tasks on environmental education in Nursing from the education at work
Keywords:
teaching tasks, environmental education, nursing, education at workAbstract
Introduction: one of the professional problems to be solved by the graduated in Nursing is facing the risks and hygienic-epidemiological changes related to the environment. Therefore, the necessity of stressing environmental education from the education at work, because it is a key area in this professional training.
Objective: to design a teaching tasks system on environmental education in the degree course of Nursing, from the field of the education at work.
Materials and methods: a cross-sectional, descriptive research was carried out in the degree studies in Nursing in the Medical Sciences Faculty of Sagua la Grande “Lidia Doce Sanchez”, Villa Clara province, during the 2019-2020 school year. The theoretical methods used were the analytic-synthetic, the inductive-deductive and the systemic-structural ones. The used empiric methods were documents' analysis, group discussion, observation and expert's criteria. Descriptive statistics was also used.
Results: It was found that actions on environmental education are carried out only in 50 % of the education at work activities. In the interview, the teachers declared to have difficulties to link the environmental problems in their classes. A system of teaching task aimed at environmental education from the education at work and guidelines were provided so that each teacher can develop his or her own tasks depending on the concrete environmental situations of each area of care.
Conclusions: examples of teaching tasks were developed to encourage the learning of environmental education in students of the degree course in Nursing, through the education at work.
Downloads
References
2. Velázquez Martínez JO, Zaldívar Velázquez Y, Pupo O, et al. Educación Ambiental en estudiantes de la Filial de Ciencias Médicas Arides Estévez Sánchez de Holguín. Ponencia presentada en Edumed. Holguín: VIII Jornada Científica de la Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud de Holguín; 2019 [citado 17/04/2021]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/viewFile/394/255.
3. Díaz Vásquez MA, Díaz Manchay RJ, Hernández Santillán CM. Ecopedagogía para la formación bioética ambiental en estudiantes de enfermería. Educare et Comunicare [Internet]. 2020 Dic [citado 17/04/2021]; 8(2). Disponible en: http://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/454/1066.
4. Camacho Rodríguez DE, Jaimes Carvajal NE. Relación entre actitudes y comportamientos ambientales en estudiantes de Enfermería. Rev Luna Azul [Internet]. 2016 [citado 12/04/2021]; (43). Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1909-24742016000200015&script=sci_abstract&tlng=es.
5. Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Grupo de desarrollo. Plan de estudio “D”. Programa de la disciplina Enfermería. 2011-2012 [Internet]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2010 [citado 12/04/2021]. Disponible en: https://docplayer.es/amp/11797690-Republica-de-cuba-ministerio-de-educacion.html.
6. Ramos Vives M, Mena Lorenzo JA, Ferro González B, et al. Fundamentos teóricos del proceso de formación pedagógica de los estudiantes de licenciatura en Enfermería. Rev Ciencias Médicas Pinar de Río [Internet]. 2020 [citado 17/04/2021]; 24(5). Disponible en: http://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/4614.
7. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 2/2018. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. Gaceta Oficial de la República de Cuba [Internet]. 21 jun 2018 [citado 17/04/2021] 25 Ordinaria. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-2-de-2018-de-ministerio-de-educacion-superior.
8. Rodríguez Cabrera I, Vicedo Tomey A, Feijoo Fernández ME, et al. Curso Electivo sobre Medio Ambiente y Salud. Educ Med Super [Internet]. 2016 Dic [citado 17/04/2021]; 30(4): 382-9. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412016000400014&lng=es.
9. Ruiz Reyes D, Navarro Bustamante K, Sarmiento Rivero HK. Breve análisis tendencial del desarrollo de la Docencia de la Enfermería en Cuba. Rev haban cienc méd [Internet]. 2020 [citado 17/04/2021]; 19(2). Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3315.
10. Broche Ulloa M, Borroto Garcet I, De Posada Rodríguez S. Tareas docentes para la educación en el trabajo de la asignatura enfermería familiar y social [Internet]. La Habana: XVII Congreso de la Sociedad Cubana de Enfermería. Enfermería; 2017 [citado 17/04/2021]. Disponible en: http://www.enfermeria2017.sld.cu/index.php/enfermeria/2017/paper/view/227.
11. Pérez Pérez F, Díaz-Díaz J. La educación en el trabajo: su papel en la formación del profesional en Enfermería. Medisur [Internet]. 2020; 18(6) [citado 15/01/ 2021]; 24(5) Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4718.
12. De-Souza Cruz MC, Mariscal Crespo MI. Competencias y entorno clínico de aprendizaje en enfermería: autopercepción de estudiantes avanzados de Uruguay. Enferm glob [Internet]. 2016 Ene [citado 18/04/2021]; 15(41): 121-34. Disponible en: https://revistas.um.es/eglobal/article/view/229551/18842.
13. Ribas Batista RC, Saboia VM, De Abreu Moniz M, et al. Investigación-acción y Enfermería en educación ambiental: reflexión metodológica. Index Enferm [Internet]. 2018 Sep [citado 18/04/2021]; 27(3): 147-51. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962018000200009&lng=es.Epub04-Nov-2019.
14. Guillén Estévez AL, Cañizares Espinosa Y, Contreras Vidal JL, et al. Valoración de tareas docentes integradoras para el estudio de Física en Tecnología de la Salud. Edumecentro [Internet]. 2016 [citado 18/04/2021]; 8(4): 162-74. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/edumecentro/ed-2016/ed164l.pdf.
15. Mass-Sosa L, López-Rodríguez-del-Rey A, León-Regal M, et al. Guía metodológica para el diseño, ejecución y control de tareas docentes integradoras en Morfofisiología Humana. Medisur [Internet]. 2011 [citado 03/01/2017]; 9(3): [aprox. 5 pantallas]. Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/1546.
16. Cañizares Espinosa Y, Guillén Estévez AL, Leyva Haza J, et al. Metodología para el desarrollo de la metacognición en estudiantes de Técnico en Dietética. Edumecentro [Internet]. 2016 [citado 18/04/2021]; 8(4): [aprox. 14 pantallas]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/819.
17. Pérez Guerrero MC, Suárez Fernández M, Carrasco Milanés A. Implementación de estrategias curriculares en asignaturas de segundo año de la Licenciatura en Enfermería. Rev Hum Med [Internet]. 2013 [citado 17/05/2020]; 13(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202013000100010.
18. Fleites García A, Guerra Véliz Y, Leyva Haza J. Analogías y tareas docentes en leyes de conservación en décimo grado: diagnóstico y perspectivas. Rev Varela [Internet]. 2017 Sep 1 [citado 18/04/2021]; 17(48): 379-93. Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/158.
19. Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. Estrategia Nacional Ambiental 2016 / 2020 [Internet]. La Habana: CITMA; 2016 [citado 18/04/2021]. Disponible en: http://repositorio.geotech.cu/jspui/bitstream/1234/2727/1/Estrategia%20Ambiental%20Nacional%202016-2020.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.