Importance of the professional categorization in the university accreditation process
Keywords:
university accreditation, professorial categorization, professorsAbstract
The main purpose of the University Accreditation Process is the continuous improvement of the quality of the training process in the different university courses. The level of development of the high education centers and their performance as institution are determined by the training and level their staff have. The training of the medical sciences teachers to change their teaching category is an important aspect for the correct development of the categorization and accreditation process of the universities. In the academic exercise to be carried out by the professors for the change of category there are difficulties that denote lack of training. The author makes a statement on this subject and proposes to schedule training courses for these professors, which should be provided by those teachers with more experience and better training. Professors’ training will increase that way and greater quality in institutional accreditation will be ensured.Downloads
References
2. Pozo-Ceballo S, Márquez-Amores JE, Molina-González S. Claves para la integración de los sistemas de evaluación y acreditación de la educación superior y el control interno. Cofín [Internet]. 2017 ene-jun [citado 02/11/2018];11(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2073-60612017000100006
3. Romero-Sánchez MC, Casas-Rodríguez L, Cadena-Freixas J, et al. Estrategia metodológica para la sostenibilidad de la acreditación en la Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Educ Méd Super [Internet]. 2016 [citado 05/11/2018];30(4). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1112/454
4. Pozas-Prieto WJ, López-Fernández J, Santacana-Palencia TA. Análisis histórico de los procesos de categorías docentes en la Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí. Rev Cubana Edu Super [Internet]. 2018 ene-abr [citado 08/11/2018];37(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100011
5. Hernández-Infante RC, Infante-Miranda ME. La clase en la educación superior, forma organizativa esencial en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Educación y Educadores [Internet]. 2017 [citado 07/11/2018];20(1):27-40. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0123-12942017000100027&script=sci_abstract&tlng=es
6. Rosero-Armijos C, Pinos-Robalino P, Segovia-Palma P. Propuesta de una clase metodológica instructiva de Histología General y Dentaria para la orientación del estudio independiente. Rev Conrado [Internet]. 2017 [citado 02/11/2018];13(57):114-9. Disponible en: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:Y32EsLydsn0J:https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/444+&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=cu
7. Benavides-León CA, López-Rodríguez NM. Retos contemporáneos para la formación permanente del profesorado universitario. Educación y Educadores [Internet]. 2020 [citado 03/08/2020];23(1):71-88. Disponible en: https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/12345
8. Lazo-Calderón TC, Pérez-Pérez MC. Curso para la categorización del docente en el departamento de idioma español [Internet]. Holguín: Edumed Holguín VII Jornada Científica de la SOCECS; 2018 [citado 03/08/2020]. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/viewFile/69/54
9. Fernández-Flores E, Ortiz-Torres E, Mariño-Sánchez MA. Orientaciones para los ejercicios de la especialidad en el tránsito a categorías docentes superiores [Internet]. La Habana: Editorial Universitaria; 2010 [citado 02/11/2018]. Disponible en: https://isbn.cloud/9789591612694/orientaciones-para-los-ejercicios-finales-de-la-especialidad-en-el-transito-a-categorias-docente/
10. Rodríguez-Fernández Z, Chércoles-Cazate LE, Santisteban-Aguilera FN, et al. La clase según lo establecido en reglamentos ministeriales cubanos. Medisan [Internet]. 2017 sept [citado 02/11/2018];21(9). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192017000900015
11. Méndez-Pupo AR, García-Vázquez O. El problema conceptual metodológico y el docente metodológico. Aproximación a sus rasgos definitivos. Roca [Internet]. 2018 jul-sept [citado 07/11/2018];14(3). Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/30
12. Madariaga-Pérez L, Peralta-Benítez H, Ballbé-Valdés A, et al. Proceso de autoevaluación de la carrera de Medicina de la Universidad de Ciencias Médicas de Ciego de Ávila para su acreditación. Mediciego [Internet]. 2014 [citado 07/11/2018];20(1). Disponible en: http://www.revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/120/439
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.