Methodology for the professional training of assistant student s by means of performance educational tasks

Authors

Keywords:

performance educational tasks, assistant students, professional training

Abstract

Introduction: the systematic validation of the results of the educational practice in Cuban medical universities discloses the importance and transcendence of the process of assistant students' professional training in the different academic subjects, starting from the determination of the training necessities of educational and scientific-technical character.

Objective: to elaborate a methodology for the professional training of assistant students using performance educational tasks.

Materials and methods: during the research the authors applied methods like the analytic-synthetic and the historical-logical ones and systematization. An auto-assessment survey, experts’ consultation and the focal group for methodology validation were also used. Mathematic-statistical methods were applied for data processing.

Results: the methodology was theoretically validated by means of experts’ consultation and the development of a focal nine-specialist group, who evaluated as very suitable four of the six proposed indicators. The suggestions made headed toward the achievement of conceptual and methodological aspects, making the initial proposal richer.

Conclusions: a methodology for the professional training of assistant students was elaborated by means of the employment of performance educational tasks. The methodology structural contents were defined in four essential stages: diagnosis, planning, implementation and evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 2/2018. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico en la Educación Superior. Gaceta Oficial de la República de Cuba [Internet]. 21 jun 2018 [citado 21/06/2020]; CXVI(25): 647-709. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-2-de-2018-de-ministerio-de-educacion-superior

2. Bernaza Rodríguez GJ, Douglas de la Peña C. Un paso más hacia las tareas docentes en el posgrado. Rev Iberoamericana Educación [Internet]. 2016[citado 21/06/2020];71(1). Disponible en: https://rieoei.org/RIE/article/view/51

3. Sixto S. Concepción pedagógica del proceso de formación de habilidades profesionales en la especialidad de Oftalmología. Estrategia para su implementación en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río [Internet]. [tesis]. Pinar del Río, Cuba: Universidad de Pinar del Río Hermanos Saiz Montes de Oca; 2018 [citado 21/06/2020].

4. Vera Rivero DA, Chirino Sánchez L, Ferrer Orozco L, et al. Autoevaluación de habilidades investigativas en alumnos ayudantes de una universidad médica de Cuba. Rev Educ Med [Internet]. 2018 [citado 19/11/2020]; 20(30). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems

5. Fernández BL. Publicaciones sobre temáticas de interés en revistas científicas nacionales e internacionales. Rev Cubana de Salud y Trabajo [Internet]. 2020 [citado 11/06/2020]; 21(1). Disponible en: http://www.revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/142

6. Martínez E, Travieso N, Urbina O, et al. La sistematización en el desempeño como eje dinamizador en el desarrollo de competencias profesionales específicas. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2019 [citado 02/04/2020]; 10(3). Disponible en: http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1564

7. Rodríguez SC, Cabrera LC, Calero E. La comunicación social en salud para la prevención de enfermedades en la comunidad. Rev Hum Méd [Internet]. 2018 [citado 11/03/2020]; 18(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-1202014000300005&lng=es

8. Núñez Escobar E, Blanco Barbeito N, Jiménez Jomolca E, et al. Tareas docentes para el desarrollo de habilidades investigativas desde la educación en el trabajo. Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 01/10/2020]; 12(2). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1514/html_563

9. Romero AJ, Alfonso I, Latorre LF. Indicadores de gestión para medir el desempeño del proceso de investigación en las universidades ecuatorianas. Rev Conrado [Internet]. 2020 [citado 21/06/2020]; 16(75). Disponible en: http://www.conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/713

10. Posada S, Martínez I, Pirez N, Rodríguez R. Guía didáctica para la educación en el trabajo desde la asignatura Medicina Comunitaria. Rev Hum Méd [Internet]. 2018 [citado 11/03/2020]; 18(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-1202014000300005&lng=es

11. Domínguez A, Guzmán I, Rodríguez D. Evaluación del plan de acciones para reforzar valores en estudiantes mediante la investigación científica. Rev Hum Méd [Internet]. 2018 [citado 11/03/2020]; 18(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2111-1202014000500007&lng=es

12. Bujardón A. Requerimientos didácticos y organizativos del Trabajo Comunitario Integrado en la formación del estudiante de Medicina. Rev Hum Méd [Internet]. 2018 [citado 17/03/2020]; 18(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-1202014000300007&lng=es

13. Bernaza GJ, Troitiño DM, López ZS. La superación profesional: mover ideas y avanzar más [Internet]. La Habana: Editorial Universitaria; 2018 [citado 17/03/2020]. Disponible en: http://www.socict.org/cuba/?p=534

14. Consejo de Estado. Decreto Ley No. 350 “De la capacitación de los trabajadores”. Gaceta Oficial de la República de Cuba [Internet]. 2018 13 feb [citado 15/04/2020]; CXVI(13): 51-8. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2018-ex13_1.rar

15. Cortina Godoy R. Formación & investigación educativa en el sistema hospitalario. México: Editorial Trillas; 2020.

16. Ramos Robledo A, Meijides Mejías C, Leyva Hernández LM, et al. Alumnos ayudantes como futuros profesores. Rev Educ Med [Internet]. 2020 [citado 21/12/2020]; 34(3). Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/344219347_Alumnos_ayudantes_como_futuros_profesores_Student_teachers_as_future_professors

17. Hernández-Negrín H, Negrín-Jurajuria A, Cabrera-Bermúdez Y, et al. Movimiento de alumnos ayudantes: experiencia de una institución cubana. Rev Educ Med [Internet]. 2016 [citado 11/11/2020]; 19(2). Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181316301450

18. Cabrera Chaviano L, Rivas Corría B, Casanova García C. Capacitación pedagógica de alumnos ayudantes: una necesidad sentida en la carrera de Estomatología. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 11/11/2020]; 10(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-28742018000400010&lng=es&nrm=iso

19. Jiménez Puñales S, Gómez González Y, Sosa Fleites I, et al. Acciones pedagógicas para la preparación de los alumnos ayudantes en Ginecología y Obstetricia. Edumecentro [Internet]. 2017 [citado 21/12/2020]; 9(1). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/808/html_199

20. Piza ND, Amaiquema FA, Beltrán G. Métodos y técnicas en la investigación cualitativa. Algunas precisiones necesarias. Rev Conrado [Internet]. 2019 [citado 21/01/2020]; 15(70). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442019000500455&lng=es&nrm=iso

21. Espinoza Freire EE. La investigación cualitativa, una herramienta ética en el ámbito pedagógico. Rev Conrado [Internet]. 2020 [citado 21/10/2020]; 16(75). Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1392

Published

2021-07-01

How to Cite

1.
González Betancourt E, García Baró Y. Methodology for the professional training of assistant student s by means of performance educational tasks. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 Jul. 1 [cited 2025 Jan. 19];43(4):1-17. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4124