Current situation of doctoral training at the Medical Sciences University of Matanzas
Keywords:
Doctoral training, Medical Sciences University of MatanzasAbstract
Introduction: the doctorate stands out within the organizational forms of academic training; it is regulated in the legislation of the National System of Scientific Degrees. Despite the existence of an updated doctoral training strategy in the Medical Sciences University of Matanzas and of the rest of the health care teaching institutions of the province, few doctors are graduated.
Objective: to reflect on the current situation of doctoral training at the Medical Sciences University of Matanzas.
Materials and methods: a diagnostic research with a quantitative-qualitative approach was carried out in the field of university management. Theoretical methods like information analysis and synthesis were used, and also the systemic structural one and empirical like documental review of different reports, databases and agreements.
Results: more than half of doctors work in the Medical Sciences University of Matanzas. The doctors of the health care specialties are less than half of them, while the pedagogical profile is on the second place. The relationship between doctorate and teaching category, masters' degree, research category, and second grade specialty to the scientific degree is very low, and in no case exceeds 5%. The same occurs in the doctoral reserve.
Conclusions: the training of doctors of sciences in some fields of the knowledge has been inadequate in the Medical Sciences University of Matanzas for many years, and currently is still compromised; nevertheless, the organization of doctoral reserve and the established agreements can help to revert the situation.Downloads
References
2. Consejo de Estado. Decreto-Ley No. 372/2019. Del Sistema Nacional de Grados Científicos. Gaceta Oficial de la República de Cuba [Internet] 5 sept 2019 [citado 22/04/2020]; 65 Ordinaria. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-65-ordinaria-de-2019.
3. Ministerio de Educación Superior. Resolución 139/2019. Gaceta Oficial de la República de Cuba [Internet] 5 sept 2019 [citado 22/04/2020]; 65 Ordinaria. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-65-ordinaria-de-2019.
4. Mur Villar N, Núñez Herrera A, Iglesias León M, et al. Concepción científico metodológica de la estrategia de formación doctoral de la Universidad de Ciencias Médicas de Cienfuegos. Medisur [Internet]. 2018 [citado22/05/2020]; 17(1). Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4144.
5. Huerto Marimón ME, Suárez Surí G, González La Nuez O, et al. A propósito del medio siglo de docencia médica superior revolucionaria en la provincia de Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2019 [citado23/06/2020]; 41(1). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3040/4166.
6. Ministerio de Educación Superior. Resolución 51/2020. Ajustes de los procesos de continuidad y evaluación de los estudios de posgrado y de la formación de grados científicos en los cursos académicos 2019-2020 y 2020-2021. Gaceta Oficial de la República de Cuba [Internet] 21 mayo 2020 [citado 23/06/2020]; 27 Extraordinaria. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/sites/default/files/goc-2020-ex27_0.pdf.
7. Díaz-Quiñones J, Iglesias-León M, Valdés-Gómez M. La tutoría a distancia: acciones del tutor en la Estrategia de Formación Doctoral en tiempos de COVID 19. Medisur [Internet]. 2020 [citado 02/11/2020]; 18(3). Disponible en: http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4678.
8. Ministerio de Salud Pública. Viceministerio de Docencia e Investigaciones. Dirección de Postgrado. Estrategia nacional para la conducción y desarrollo de los grados científicos en el sector salud. La Habana: MINSAP; 2008.
9. García Herrera AL, Moliner Cartaya M, Suárez Merino M, et al. Factores que limitan la gestión organizacional del proceso de formación doctoral en la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2019 May-Jun [citado 09/11/2020]; 41(3). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2844/4365.
10. Martínez Barreiro LA, Ramos Socarras AE, Salgado Selema G. La formación doctoral. Una necesidad en la transformación del claustro de profesores de Ciencias Médicas de Granma. Multimed [Internet]. 2019 Jul-Ago [citado 25/05/2020]; 23(4): 872-80. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-48182019000400872&lng=es.
11. Rubio González AM, Hernández Pérez GD. La formación doctoral: pilar del desarrollo científico en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Rev Cubana Edu Sup [Internet]. 2018 [citado 25/05/2020]; 37(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000300013&lng=es&nrm=iso.
12. Ministerio de Salud Pública. Resolución Ministerial No. 132. Reglamento para la obtención del segundo grado de las especialidades en Ciencias de la Salud [Internet]. La Habana: MINSAP; 2009 [citado 25/05/2020]. Disponible en: http://legislacion.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=192.
13. Ministerio de Educación Superior. Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES). Resolución 150/2018. La Habana: MES; 2018.
14. Pérez Delgado N, Pardo Fernández A, Sotomayor OD, et al. Estrategia para perfeccionar el proceso de formación doctoral en las Ciencias Médicas de Cuba. Rev Informática Científica [Internet]. 2017 [citado 04/12/2020]; 96(4): 646-57. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=73252.
15. Herrera-Martínez M, Cañizares-Luna O, Sarasa-Muñoz N, et al. Experiencias sobre la formación doctoral en ciencias médicas en la provincia de Villa Clara. Medicentro Electrónica [Internet]. 2019 [citado 25/05/2020]; 23(3). Disponible en: http://www.medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/3034.
16. Consejo de Ministros. Acuerdo No. 8625/2019. Gaceta Oficial de la República de Cuba [Internet] 5 sept 2019 [citado 25/05/2020]; 65 Ordinaria. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-65-ordinaria-de-2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.