Educational program Smiles from the womb, for pregnant women from a maternal home
Keywords:
pregnant women, educational program, health education, maternal homeAbstract
Introduction: a maternal home is an essential place where health education should be provided and future mothers should be guided about their oral health and its repercussions on them and on their future baby.
Objective: to design an educational oral health program for pregnant women at the Maternal Home of Cabaiguán, in the province of Sancti Spíritus.
Materials and methods: qualitative research of educational intervention carried out between January and March 2020. The study unit consisted of 20 pregnant women admitted to the Maternal Home of Cabaiguán.
Results: a program for future mothers that approaches the oral component of health focused on two variants: the oral health of the pregnant woman and the oral health of the future baby, was structured in eight educational sessions.
Conclusions: the proposed program can be implemented in maternal homes, which are ideal spaces for fulfilling the proposed activities; it can contribute to significant changes in oral health knowledge in this prioritized group.Downloads
References
2. Díaz-Valdés L, Valle-Lizama RL. Influencia de la salud bucal durante el embarazo en la salud del futuro bebé. Gac Méd Espirit [Internet]. 2015 Abr [citado 23/03/2020];17(1):111-25. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212015000100012
3. Méndez-de Varona YB, Batista-Sánchez T, Peña-Marrero Y, et al. Principales enfermedades bucodentales en embarazadas. Corr Cient Méd [Internet]. 2016 Dic [citado 23/03/2020];20(4):702-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000400009
4. Vela-Valdés J. El Proyecto de Constitución de la República de Cuba. Rev Cubana Salud Púb [Internet]. 2018 [citado 06/03/2020];44(4):1-3. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rcsp/2018.v44n4/1-3/es
5. Gómez-Cruz M, Vinent-González R, Santana-Espinosa MC. Atención integral a gestantes vulnerables en hogar materno provincial de Pinar del Río. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2020 Dic [citado 21/01/2021];24(6):45-11. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942020000600008&lng=es
6. Arbelo-Yeras Y, García-Duarte OJ, Alba-Lago Y. Estrategia educativa de salud bucal para mujeres embarazadas. Educación y Sociedad [Internet]. 2017 [citado 18/05/2020];15(2):36-48. Disponible en: http://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/495
7. Hernández-Pérez R, Lemus-Lima E, Perera-Milián LS, et al. Efectividad de intervención educativa en conocimientos de embarazadas sobre factores de riesgo maternos de bajo peso al nacer. Rev Cubana Enfermer [Internet]. 2016 [citado 23/01/2021];32(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192016000300008&lng=es
8. Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. 64ª Asamblea General, Fortaleza, Brasil [Internet]. Ferney-Voltaire, Francia: Asociación Médica Mundial; 2013 [citado 23/01/2021]. Disponible en: https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/
9. Sosa M, Toledo T, Barciela MC, et al. Programa Nacional de Atención Estomatológica Integral. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2017.
10. Rubio E, Navas R, Chacín A, et al. Salud bucal en las aulas hospitalarias: una propuesta educativa para el servicio de oncología. Ciencia Odontológica [Internet]. 2016 Jul-Dic [citado 23/01/2021];13(2):5-89. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=205250421002
11. Ponce H. La matriz FODA: Alternativa de diagnóstico y determinación de estrategias de intervención en diversas organizaciones. Enseñanza e Investigación en Psicología [Internet]. 2007 [citado 25/01/2021];12(1):113-30. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/292/29212108.pdf
12. Menor-Rodríguez M, Aguilar-Cordero M, Mur-Villar N, et al. Efectividad de las intervenciones educativas para la atención de la salud. Revisión sistemática. Medisur [Internet]. 2017 Feb [citado 15/01/2021];15(1):71-84. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2017000100011&lng=es
13. Bravo-Calzadilla M, Morán-Estévez N, Cid-Rodríguez MC, et al. Evaluación de la Intervención Educativa “Tu sonrisa” en niños discapacitados. Rev Méd Electrón [Internet]. 2017 Mar-Abr [citado 18/05/2020];39(2). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1695/3320
14. Rosendi-de-la-Cruz I, Hernández-Alejandrez I, Vidal-Borras E, et al. Propuesta de programa educativo para el manejo de la atención estomatológica en mujeres embarazadas. Rev Cubana Salud Púb [Internet]. 2018 [citado 04/08/2020];44(4):33-46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-34662018000400033&lng=es
15. Sueiro-Sánchez I, Hernández-Millán A, Vega-González S, et al. Determinación del estado de salud bucal en embarazadas: una explicación necesaria. Rev Finlay [Internet]. 2015 [citado 30/03/2020];5(3):170-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2221-24342015000300004&lng=es
16. Lugones-Botell M. La importancia de la atención prenatal en la prevención y promoción de salud. Rev Cubana Obstet Ginecol [Internet]. 2018 Mar [citado 21/03/2021];44(1):1-3. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0138-600X2018000100001&lng=es
17. Santana-Espinosa MC, Esquivel-Lauzurique M, Herrera-Alcázar VR, et al. Atención a la salud materno infantil en Cuba: logros y desafíos. Rev Panam Salud Pública [Internet]. 2018 [citado 04/05/2020];42:1-12. Disponible en: https://www.scielosp.org/article/rpsp/2018.v42/e27/es/#
18. González-López R, Díaz-Bernal Z. Los hogares maternos. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2015.
19. Capote-Fernández MM, Campello-Trujillo LE. Importancia de la familia en la salud bucal. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2012 Mar [citado 01/02/2021];49(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S003475072012000100007&lng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.