The educational guiding of the medical science teacher to covid-19

Authors

Keywords:

educational orientation, guiding funtion, teacher, covid-19

Abstract

Introduction: educational orientation, from the teacher-student relationship, is essential for the transit of the youth through higher education; it requires special attention in the period of confrontation with covid-19 and is essential for the student of medical sciences.

Objective: to identify the perception of the teacher's guiding function in facing covid-19 in medical sciences students.

Materials and methods: a descriptive, cross-sectional study was carried out in the period between April and October 2020. The universe of work was represented by 18 first-year students of the Medical pregraduate course, from the Faculty of Medical Sciences of Mayabeque, who carry out the research in a community belonging to the Teaching Polyclinic Dr. Luis Li Trigent. The existence of the teacher as a counselor, areas of educational orientation, student problems and assessment of empathic teacher-student communication were among the analyzed data.

Results: the students recognize the teacher's existence as a counselor. The area of educational guidance with the highest incidence in which the teacher's guiding role was expressed was the academic one. The predominant problems identified by students are related to the teaching-learning process. There was a positive assessment of empathic teacher-student communication.

Conclusions: the teacher-student relationship becomes more relevant during the covid-19 pandemic. The medical student faces new conditions in the teaching-educational process and demands the guidance of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iraimis González-Fernández, Universidad de Ciencias Médicas de Mayabeque. Mayabeque

Licenciada en Psicología.

Investigador Agregada.

Profesor Asistente.

Jefa del Departamento de Psicología.

Orlianis Farradas-López, Universidad Agraria de La Habana Fructuoso Rodríguez Pérez. Mayabeque

Doctor en Ciencias Pedaóogicas.

Máster en Educación Superior.

Profesor Titular.

 

María Elena García-López, Universidad de Ciencias Médicas de Mayabeque. Mayabeque

Licenciada en Psicología.

Máster en Psicología Social y Comunitaria.

Profesora Auxiliar. Investigador Agregado.

Yulema Rodríguez-Castillo, Universidad de Ciencias Médicas de Mayabeque. Hospital Ginecobstétrico Docente Piti Fajardo. Mayabeque

Licenciada en Psicología.

Profesor Asistente.

Glendys Leal-Sanabria, Universidad de Ciencias Médicas de Mayabeque. Mayabeque

Licenciada en Psicología.

Máster en Psicología de la Salud.

Profesor Asistente.

References

1. Del Pino JL. Orientación educativa y profesional en el contexto cubano: concepciones, experiencias y retos. Alternativas Cubanas en Psicología [Internet]. 2013 [citado 01/03/2021]; 1(2). Disponible en: https://www.acupsi.org/articulo/29/orientacin-educativa-y-profesional-en-el-contexto-cubano-concepciones-experiencias-y-retos.html

2. Basulto Hernández O, Ramírez Berdut I, Macías Sera R, et al. Fundamentación teórica y tendencias históricas en el desarrollo. Rev Atlante [Internet]. 2017 [citado 01/03/2021]; 6. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/06/orientacion-profesional.html

3. Martín-Reyes T, Ortiz Pérez O, Díaz Pompa F. La relación orientación-educación-desarrollo, una valoración desde la corriente integrativa de la orientación en Cuba. Roca [Internet]. 2017 [citado 12/04/2021]; 13(4): 365-7. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/299

4. Martín Reyes T, Ortiz Pérez O, Pupo Cejas Y. Desarrollo de competencias psicosociales del psicopedagogo desde el gabinete de orientación educativa. Redel [Internet]. 2020 [citado 12/04/2021]; 4: 213-24. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/redel/article/view/1412

5. Sánchez Cabeza P. La orientación educativa en la universidad desde la perspectiva de los profesores. Universidad y Sociedad [Internet]. 2017 [citado 18/08/2021]; 9(3): 39-45. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300006&lng=es&nrm=iso

6. La educación encierra un tesoro. Educ Méd Super [Internet]. 2002 Mar [citado 12/04/2021]; 16(1): 7-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412002000100004&lng=es

7. Miranda-Lena T. El modo de actuación profesional y su formación en las carreras pedagógicas. Varona [Internet]. 2011 [citado 01/03/2021]; (53): 24-8. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3606/360635575004.pdf

8. Campoy Aranda TJ, Pantoja Vallejo A. La orientación en la Universidad de Jaén: un estudio descriptivo. Rev Esp Orientación y Psicopedagogía [Internet]. 2000 [citado 01/03/2021]; 11(19). Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11325/pdf

9. Samaniego García E. Reflexiones sobre la educación telemática en tiempos de coronavirus. Rev AOSMA [Internet]. 2020 [citado 01/03/2021]; 28 (esp. COVID-19)]; 13-9. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7381628

10. Moschetta V. El docente del covid-19: su rol mediador en el aula [Internet]. Bogotá: Red de Educación Continua de Latinoamérica y Europa; 2020 [citado 10/03/2021]. Disponible en: https://recla.org/blog/el-docente-del-covid-19-su-rol-mediador-en-el-aula-virtual/

11. Ramos Huenteo V, García Vásquez H, Olea González C, et al. Percepción docente respecto al trabajo pedagógico durante la COVID-19. CienciAmérica [Internet]. 2020 [citado 10/03/2021]; 9(2): 334-53. Disponible en: http://cienciamerica.uti.edu.ec/openjournal/index.php/uti/article/view/325/588

12. Beltrán Llavador J, Venegas M, Villar Aguilés A, et al. Educar en épocas de confinamiento: La tarea de renovar un mundo común. Rev Sociología de la Educación [Internet]. 2020 [citado 12/03/2021]; 13(2): 92-104. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7384628 http://ojs.uv.rase.13.2.17187

13. Villafuerte Holguín J, Bello Piguave JE, Pantaleón Cevallos Y, et al. Rol de los docentes ante la crisis del covid-19, una mirada desde el enfoque humano. Rev Electrón Formación y Calidad Educativa [Internet]. 2020 [citado 12/03/2021]; 8(1). Disponible en: http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3214/1986

14. Portillo Peñuelas SA, Castellanos Pierra LI, Reynoso González OU, et al. Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones [Internet]. 2020 Sep [citado 12/03/2021]; 8(SPE3): e589. Disponible en: http://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/589

15. Cañete Villafranca R, Noda Albelo AL, Ferreira Moreno V, et al. SARS-CoV-2, el virus emergente que causa la pandemia de COVID-19. Rev Méd Electrón [Internet]. 2020 Jun [citado 12/04/2021]; 42(3): 1862-81. Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3844/html_784

Published

2021-10-14

How to Cite

1.
González-Fernández I, Farradas-López O, García-López ME, Rodríguez-Castillo Y, Leal-Sanabria G. The educational guiding of the medical science teacher to covid-19. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 Oct. 14 [cited 2025 Jan. 26];43(5):1-11. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4542

Issue

Section

Research article