The value of Cuban psychology in the face of the COVID-19 pandemic

Authors

Keywords:

psicología, infecciones por coronavirus, COVID-19

Abstract

Since the COVID-19 broke out as pandemic in 2020, the societies changed, and with them the sciences. Men and women from all branches of knowledge questioned the epistemological foundations of their knowledge, incapable of solving an unprecedented problem from their usual practices, given its extent and social implications. The absence of a definitive cure and the frequent modification of care protocols led to the deployment of strategies to fight the pandemic and contain its impact on people's subjectivity. Psychological science, far removed from elitist positions, reexamined its work in multiple fields to adapt to the new situation. This article presents criteria on the action of psychology, which confirm its value in the face of the pandemic by COVID-19. The responses of this science include clinical, health, social and educational psychology. The alternatives and interventions generated have not only made it possible to deal with the current situation, but are, to some extent, being advanced to prevent future effects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jaqueline García-Rodríguez, Universidad de Ciencias Médicas de Camagüey. Camagüey

Departamento de Posgrado e Investigaciones. Facultad Tecnológica.

References

1. Lemos M. Los modelos dimensionales de la personalidad y su importancia en la psicología de la salud. Rev Psicología Universidad de Antioquía [Internet]. 2020 [citado 09/07/2021];12(2):[aprox. 18 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.17533/udea.rp.e342593

2. Taylor S. The psychology of pandemics. Preparing for the next global outbreak of infectious disease [Internet]. Cambridge: Scholars Publishing; 2019 [cited 09/08/2021]. Disponible en: https://doi.org/10.1080/03069885.2021.1949809

3. Chacón F, Fernández-Hermida JR, García-Vera MP. La psicología ante la pandemia de la COVID-19 en España. La respuesta de la organización colegial. Rev Clínica y Salud [Internet]. 2020 [citado 27/10/2020];31(2):[aprox. 5 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.5093/clysa2020a18

4. Calviño Valdés-Fauley M. La Psicología en su lugar. Rev Cubana Alternativas en Psicología [Internet]. 2021 [citado 18/06/2020];9(26):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.alfepsi.org/revista-alternativas-cubanas-en-psicologia-vol9-n26/

5. Zayas-Fajardo ML, Román-López IR, Rodríguez-Zayas L, Román-López MY. Repercusión psicológica en niños, adolescentes y la familia relacionada con el aislamiento social por la COVID-19. Rev Electrón Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta [Internet]. 2021 [citado 04/03/2020];46(1):[aprox. 9 p.]. Disponible en: http://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2528

6. Huarcaya-Victoria J. Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Rev Peru Med Exp Salud Publica [Internet]. 2020 [citado 14/07/2021];37(2):327-34. Disponible en: https://www.scielosp.org/pdf/rpmesp/2020.v37n2/327-334/es

7. Soriano Ayala E, Cala VC, Bernal Bravo C. Factores socioculturales y psicológicos en el sexting adolescente: un estudio transcultural. Rev de Educación. 2019 abr-jun [citado 02/12/2020];(384). DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2019-384-407.

8. Amaya-López LF. El papel del vínculo psicoafectivo familiar en el tránsito de la educación presencial a la educación virtual y remota en el marco de la emergencia sanitaria por la Covid-19. Búsqueda [Internet]. 2020 [citado 26/10/2021];7(24):e492. Disponible en: https://doi.org/10.21892/01239813.492

9. Morales J. Oportunidad o crisis educativa. Reflexiones desde la psicología para enfrentar los procesos de enseñanza-aprendizaje en tiempos de Covid-19. Rev Internacional de Educación para la Justicia Social [Internet]. 2020 [citado 26/04/2021];9(3e):[aprox. 9 p.]. Disponible en: https://revistas.uam.es/riejs/article/download/12228/12091/31118

10. Lorenzo Ruiz A, Díaz Arcaño K, Zaldívar Pérez D. La psicología como ciencia en el afrontamiento a la COVID-19: apuntes generales. Rev Academia de Ciencias de Cuba [Internet]. 2020 [citado 05/02/2021];10(2):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/article/view/839/856

11. Rodríguez-Ceberio M. Psicólogos en el frente: la atención durante la crisis del Covid-19. De las emociones tóxicas a la salud psicológica. Arch Med [Internet]. 2021 [citado 13/12/2020];21(1):[aprox. 20 p.]. Disponible en: https://doi.org/10.30554/archmed.21.1.3941.2021

Published

2021-11-25

How to Cite

1.
García-Rodríguez J. The value of Cuban psychology in the face of the COVID-19 pandemic. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 Nov. 25 [cited 2025 Apr. 18];43(6):1-6. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4723

Issue

Section

Opinion article