Neurosciences and their application to the didactic of training in wrestling
Keywords:
neurosciences, didactics, sport, trainingAbstract
The new challenges of science and technology impose a trans-disciplinary look at higher education institutions. In this context, it was possible to define that traditional training models prevail, characterized by a behavioral approach, which from the perspective of neurosciences are not useful to the teaching-learning process in the training of wrestling. This determined to formulate a didactic model of training in this sport, which includes: the pedagogical-sport direction, the scientific-technical content system and the analyses of key factors, assisted from a renewed opinion from the neurosciences to the current training process, which can be useful for professional training in sports and medical sciences.
Downloads
References
2. Chávez Chávez LM, Chávez Baca RL. Neurodidáctica como alternativa innovadora para optimizar el aprendizaje. Revista Varela [Internet]. 2020 [citado 02/05/2021];20(56):145-57. Disponible en: http://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/17
3. Mejía-Mejía NF, Zaldívar-Pérez B. Bases neurológicas para el aprendizaje y entrenamiento de la técnica deportiva. Acción [Internet]. 2020 [citado 02/05/2021];16. Disponible en: http://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/96
4. López-Torres R, Navelo-Cabello RM, Toledo R. El proceso de enseñanza aprendizaje de la Lucha Olímpica: sus dimensiones e indicadores. Ciencia y Actividad Física [Internet]. 2017 [citado 02/05/2021];4(1):29-41. Disponible en: http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/59/60
5. Hernández VF. La inteligencia deportiva en los equipos nacionales masculinos de lucha en Cuba [tesis doctoral]. La Habana: Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo; 2017.
6. Alonso Villasuso CF. Programa integral de preparación del deportista de luchas (2016-2020). La Habana: Editorial Deportes; 2016.
7. Alarcón López F, Cárdenas Vélez D, Clemente Suárez VJ, et al. Neurociencia, Deporte y Educación [Internet]. Sevilla: Wanceulen Editorial; 2018 [citado 02/05/2021]. Disponible en: http://www.esfmjuanmisaelsaracho.edu.bo/libros/edu7.pdf
8. Alfonso-Mantilla JI. Neurociencia y entrenamiento en el deporte de alto rendimiento. RICCAFD [Internet]. 2019 [citado 02/05/2021];8(2):79-90. Disponible en: https://revistas.uma.es/index.php/riccafd/article/view/6698
9. García Lirios C. Dimensiones de la teoría del desarrollo humano. Ehquidad [Internet]. 2019 [citado 02/05/2021];(11):27-54. Disponible en: https://doi.org/10.15257/ehquidad.2019.0002
10. Morales J. Educación y desarrollo humano: dimensiones para la elaboración de políticas públicas en tiempos de complejidad. Conrado. [Internet]. 2020 [citado 02/05/2021];16(75). Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1434
11. Díaz-Canel Bermúdez M. Discurso pronunciado en la clausura del Congreso Internacional Pedagogía 2019 [Internet]. La Habana: Presidencia y Gobierno de Cuba; 2019 [citado 02/05/2021]. Disponible en: https://www.presidencia.gob.cu/es/presidencia/intervenciones/clausura-del-congreso-internacional-pedagogia-2019/
12. Saborido-Loidi JR. La comunidad universitaria cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. Retos actuales [Internet]. Conferencia presentada en: Congreso Pedagogía 2021. La Habana: Congreso Internacional Pedagogía 2021. 1-5 feb. La Habana: Pedagogía 2021; 2021 [citado 02/05/2021]. Disponible en: https://www.pedagogiacuba.com/wp-content/uploads/2021/02/conf_saborido_esp.pdf
13. Velázquez-Cobiella EE. La pedagogía cubana y su respuesta educativa a los retos impuestos por la COVID-19 [Internet]. La Habana: Minrex; 2021 [citado 02/05/2021]. Disponible en: https://misiones.cubaminrex.cu/es/articulo/la-pedagogia-cubana-y-su-respuesta-educativa-los-retos-impuestos-por-la-covid-19
14. Pérez-Pueyo A, Hortiguela-Alcalá D, Fernández-Río J. Evaluación formativa y modelos pedagógicos: estilo actitudinal, aprendizaje cooperativo, modelo comprensivo y educación deportiva. Revista Española de Educación Física y Deportes [Internet]. 2020 [citado 02/05/2021];(428). Disponible en: https://www.reefd.es/index.php/reefd/article/view/881
15. Teva Villén MR, García Tascón M Innovación y nuevas tecnologías en el ámbito de la actividad física. Sevilla: Wanceulen Editorial; 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.