Educational intervention in nursing students on epigenetics and preconception prevention of chronic diseases

Authors

Keywords:

epigenetics, preconception prevention, chronic diseases, nursing

Abstract

Introduction: the prevention of chronic non-preventable diseases of high-prevalence worldwide represents a health priority; in this sense, epigenetics brings a new perspective to their prevention.
Objective: to assess the effectiveness of an educative intervention carried out between April and July 2022 in students of the Nursing degree from Matanzas University of Medical Sciences, with the aim of increasing their level of knowledge on epigenetics and preconception prevention of chronic diseases.
Materials and methods: a three-stage intervention study was carried out, in a universe of 54 students of first and third years of the regular day-time course of the Nursing degree. A survey was used to measure their knowledge on epigenetics and preconception prevention of chronic diseases.
Results: the level of knowledge on epigenetics and preconception prevention of chronic diseases prior to intervention was qualified as bad.
Conclusion: after the implementation of the educative program, the knowledge on epigenetics and preconception prevention of chronic diseases increased in students of the Nursing degree, thus demonstrating its effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Serra Valdés M, Serra Ruiz M, Viera García M. Las enfermedades crónicas no transmisibles: magnitud actual y tendencias futuras. Finlay [Internet]. 2018 jun [citado 27/07/2022];8(2):140-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2221-24342018000200008&lng=es

2. Tamayo Verdecia A. Prevención de enfermedades crónicas no transmisibles: a propósito de una reflexión. Finlay [Internet]. 2019 dic [citado 27/07/2022];9(4):243-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2221-24342019000400243&lng=es

3. González RR, Cardentey GJ. Comportamiento de las enfermedades crónicas no transmisibles en adultos mayores. Finlay [Internet]. 2018 jun [citado 27/07/2022];8(2):103-10. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=81106#

4. Penchaszadeh V. Mecanismos epigenéticos y programación fetal [Internet]. Buenos Aires: Primera Jornada Nacional Dohad de la Sap Origen de la salud y la enfermedad en el curso de la vida; 2018 [citado 28/07/2022]. Disponible en: https://www.sap.org.ar/docs/congresos_2018/DOHAD/DO01-DOHAD-Oport_en_etapas_criticas-Penchaszadeh.pdf

5. Blanco Pereira ME, González Gil A, Luna Ceballos EJ, et al. Epigenética y ontogenia humana, baluarte inestimable en la promoción de salud y prevención de enfermedad. Rev Méd Electrón [Internet]. 2019 [citado 12/02/2022];41(4). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3048/html674

6. Luna Ceballos E, Castro López M, León Luna D. La epigenética en el curso de la vida: un reto en la formación continua del personal de salud. Rev Méd Electrón [Internet]. 2020 ene-feb [citado 29/07/2022];42(1). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3282/4675

7. La O Jiménez Y, Camue Torres VI, Soler Fonseca VD, et al. Promoción y prevención de salud, responsabilidad social en el desempeño del profesional de Enfermería. Rev Cubana Tec Sal [Internet]. 2022 [citado 26/07/2022];13(1). Disponible en: http://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/3735

8. Paulín García C, Gallegos Torres RM. El papel del personal de enfermería en la educación para la salud. Rev Horiz Enferm [Internet]. 2019 [citado 26/07/2022];30(3):271-85. Disponible en: https://horizonteenfermeria.uc.cl/index.php/RHE/article/view/10870/10010

9. Muñoz Callol JL, Blanco Gómez MR, Escalona Segura M, et al. Competencia obstétrica en la atención prenatal: una mirada desde el trabajo interprofesional. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 nov-dic [citado 30/07/2022];43(6). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4299/5292

10. Ministerio de Salud Pública. Dirección Nacional de Docencia Médica. Carrera Licenciatura en Enfermería. Plan de estudio D. Disciplina Enfermería. Programa Analítico de la Asignatura Enfermería Ginecobstétrica. La Habana: MINSAP; 2014.

11. Ministerio de Salud Pública. Dirección Nacional de Docencia Médica. Carrera Licenciatura en Enfermería. Plan de estudio E. Disciplina Sistemas Biológicos Humanos. Programa Analítico de la Asignatura Bases Moleculares, Células y Tejidos. La Habana: MINSAP; 2020.

12. Landrove Rodríguez O, Morejón Giraldoni A, Venero Fernández S, et al. Enfermedades no transmisibles: factores de riesgo y acciones para su prevención y control en Cuba. Rev Panam Salud Pública [Internet]. 2018 [citado 18/07/2022];42(23). Disponible en: https://www.scielosp.org/article/rpsp/2018.v42/e23/es/

13. Lugones-Botell M. La importancia de la atención prenatal en la prevención y promoción de salud. Rev Cubana Obst Ginecol [Internet]. 2018 [citado 29/07/2022];44(1):1-3. Disponible en: http://www.revginecobstetricia.sld.cu/index.php/gin/article/view/305/231

14. Alkourdi Martínez A, Ruiz Durán S, Hurtado Sánchez F, et al. Influencia de los factores ambientales en la epigenética y programación fetal. Rev Latin Perinat [Internet]. 2019 [citado 22/07/2022];22(2):69-75. Disponible en: https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/21709/1/AdraianaMorevespob.pdf

15. Saddler TW. Langman: Embriología médica. 14ª ed. Madrid: Wolters Kluwer Health; 2019.

16. Hernández-Ugalde F, Martínez-Leyva G, Rodríguez-Acosta Y, et al. Ácido fólico y embarazo, ¿beneficio o riesgo? Rev Méd Electrón [Internet]. 2019 ene-feb [citado 30/07/2022];41(1):[aprox. 6 pantallas]. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3047/4207

Published

2023-01-30

How to Cite

1.
Martínez-Leyva G, Hernández-Ugalde F, Martín-Pastrana L, González-Cristóbal K. Educational intervention in nursing students on epigenetics and preconception prevention of chronic diseases. Rev Méd Electrón [Internet]. 2023 Jan. 30 [cited 2025 Jan. 9];45(1):e5039. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5039

Issue

Section

Research article

Most read articles by the same author(s)