Analysis of indicators related to academic stress in university students
Keywords:
academic stress, physiological indicators, psycho-physiological indicators, psychological indicatorsAbstract
Introduction: in spite of the use of physiological, psycho-physiological and psychological indicators associated to academic stress, the scientific community has not been able to totally clear define what behavior should be followed.
Objective: to analyze the behavior of indicators related to academic stress in university students.
Materials and methods: they refer to the application of a procedure consisting in three stages: preparatory, experimental and results. The indicators heart frequency variability, tactile discrimination threshold, depth perception, simple reaction time and Yoshitake test were evaluated. The Statgraphic Centurion 15.0 software was used as a tool for information processing.
Results: there are significant differences between before and after for the examined sample, in addition to differences between the variations obtained from indicators between the groups. Discrepancies were detected between the results obtained in the indicator simple reaction time, in the presence of academic stress, and those obtained by other researchers.
Conclusions: the existence of significant differences in the behavior of chosen indicators in the presence of academic stress in university students was demonstrated, at least under experimental conditions.Downloads
References
2. García Dihigo J. Nuevo modelo de evaluación e intervención ergonómica [tesis doctoral]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2017.
3. Ribeiro RP, Palucci Marziale MH, Martins JT, et al. Estresse ocupacional entre trabalhadores de saúde de um hospital universitário. Rev Gaúcha Enferm [Internet]. 2018 [citado 15/02/2022];39. Disponible en: https://www.scielo.br/j/rgenf/a/93bFnj3GkbyPtrpjyGvn8cj/abstract/?lang=pt
4. Medeiros Costa ME, Maciel RH, Rêgo DPd, et al. Occupational Burnout Syndrome in the nursing context: an integrative literature review. Rev Esc Enferm USP [Internet]. 2017 [citado 15/02/2022];51. Disponible en: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/cbwmDRp8pjxLh5RCCDFjQRC/abstract/?lang=en
5. Pérez-Fuentes MC, Molero-Jurado MM, Gázquez-Linares JJ, et al. Analysis of Burnout predictors in nursing: risk and protective psychological factors. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context [Internet]. 2019 [citado 15/02/2022];11(1):33-40. Disponible en: https://journals.copmadrid.org/ejpalc/art/ejpalc2018a13
6. Pinto Cornejo SF. Carga laboral en las enfermeras del servicio de Oncología del Hospital Goyeneche, Arequipa [tesis doctoral]. Arequipa (Perú): Universidad Nacional de San Agustín; 2017.
7. Díaz Piñera WJ, García Mesa L, Linares Fernández TM, et al. Causas más frecuentes de invalidez total en Cuba. 2008-2012. Rev Cubana Salud Trabajo [Internet]. 2020 [citado 15/02/2022];18(2):39-47. Disponible en: https://revsaludtrabajo.sld.cu/index.php/revsyt/article/view/60
8. Arce Varela E, Azofeifa-Mora C, Morera-Castro M, et al. Asociación entre estrés académico, composición corporal, actividad física y habilidad emocional en mujeres universitarias. MHSalud [Internet]. 2020 [citado 15/02/2022];17(2):72-97. Disponible en: https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1659-097X2020000200072
9. Díaz Cárdenas S, Martínez Redondo M, Zapata Teherán AM. Rendimiento académico y calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes de odontología. Salud Uninorte [Internet]. 2017 [citado 10/03/2022];33(2):139-51. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55522017000200139
10. Halgravez Perea LA, Salinas Téllez JE, Martínez González GI, et al. Percepción de estrés en universitarios, su impacto en el desempeño académico, afrontamiento y apoyo familiar. Rev Mex Estomatol [Internet]. 2017 [citado 10/03/2022];3(2):27-36. Disponible en: https://www.remexesto.com/index.php/remexesto/article/view/70
11. Liébana Presa C, Fernández Martínez ME, Vázquez Casares AM, et al. Burnout y engagement en estudiantes universitarios de enfermería. Enferm Glob [Internet]. 2018 [citado 10/03/2022];17(50):131-52. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1695-61412018000200131&script=sci_arttext&tlng=pt
12. Oro P, Esquerda M, Viñas J, et al. Síntomas psicopatológicos, estrés y burnout en estudiantes de medicina. Educación Médica [Internet]. 2019 [citado 10/03/2022];20(4):42-8. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1575181317301717
13. Toribio Ferrer C, Franco Bárcenas S. Estrés académico: el enemigo silencioso del estudiante. Revista Salud y Administración [Internet]. 2016 [citado 10/03/2022];3(7):11-8. Disponible en: https://revista.unsis.edu.mx/index.php/saludyadmon/article/view/49
14. Parra Sandoval JM, Rodríguez Álvarez D, Rodríguez Hopp MP, et al. Relación entre estrés estudiantil y reprobación. Revista Salud Uninorte [Internet]. 2018 [citado 21/04/2022];34(1):47-57. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-55522018000100047
15. Almirall Hernández P. Efectos negativos del esfuerzo mental: aspectos teóricos y metodológicos; un método para su evaluación [tesis]. Sao Paulo: BIREME; 1986. Citado en LILACS; ID: lil 80813.
16. Basantes Vaca V. Contribución a la valoración del trabajo mental a partir de la integración de variables biomoleculares [tesis doctoral]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2017.
17. Almirall P, Santander J, Vergara A. La variabilidad de la frecuencia cardiaca como indicador del nivel de activación ante el esfuerzo mental. Rev Cubana Hig Epidemiol [Internet]. 1995 [citado 21/04/2022];33(1):3-4. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-30031995000100002
18. Pérez Lazo de la Vega M, Almirall Hernández PJ, Pérez Barreda A, et al. Procedimiento para evaluar el efecto del esfuerzo mental sobre la salud cardiovascular utilizando la VFC como indicador de la activación central. Rev Cubana Salud Trabajo [Internet]. 2014 [citado 21/04/2022];15(2):57-72. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=53957
19. Kalsbeek JW. Do you belive in sinus arrhytmia? Ergonomics. 1973 Jan;16(1):99-104. Citado en PubMed; PMID: 4702068.
20. Hyndman BW, Gregory JR. Spectral analysis of sinus arrhytmia during mental loading. Ergonomics [Internet]. 1975 [citado 21/04/2022];18(3):255-70. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00140137508931460
21. Viera Barceló M. Diseño de un experimento cognitivo de corta duración para la selección de indicadores de carga mental [tesis]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.