Overgrading strategy to develop the didactic competence of Maxillofacial Surgery professors
Keywords:
didactic competences, improving strategy, maxillofacial surgeryAbstract
Introduction: higher medical education requires its own didactics, which allows the construction of student learning. For this reason, teachers of the different medical specialties must acquire professional pedagogical competences, especially didactics.
Objective: to design an improvement strategy for the development of the didactic competence of the professors of the specialty of Maxillofacial Surgery.
Materials and methods: the study was classified as action-research, of a qualitative-quantitative type, and was carried out between January and September 2022. The authors worked with 15 professors from the specialty of Maxillofacial Surgery. The strategy was designed in four stages (diagnosis, planning, implementation and evaluation). Theoretical and empirical methods were used, especially the experiment. The statistical procedures used were McNemar's chi square, Wilcoxon's and Cronbach's alpha tests.
Results: the didactic competence of the teachers and the dimensions that comprise it (knowledge, skills, abilities and motivations) were evaluated, showing a significant increase from the statistical point of view, with a good reliability of the applied instruments.
Conclusions: the strategy makes it possible to determine the essential guidelines or relationships that enrich the theory of medical education sciences, from the postgraduate level, offering internal logical coherence to the processes that are applied in the strategy and enabling professors of the specialty of Surgery Maxillofacial manage to improve the didactic competence.
Downloads
References
2. Rivadeneira-Rodríguez EM. Competencias didácticas-pedagógicas del docente, en la transformación del estudiante universitario. Orbis [Internet]. 2017 [citado 25/01/2022];13(37):41-55. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7158994.pdf
3. Morales-Morgado E, García-Peñalvo F, Campos-Ortuño R, et al. Desarrollo de competencias a través de objetos de aprendizaje. Revista de Educación a Distancia [Internet]. 2013 [citado 08/01/2022];36:1-19. Disponible en: http://revistas.um.es/red/article/view/233721/179581
4. Dávila-Gutiérrez A, López-Cano X, López-Victoriano M. Competencia didáctica. Su desarrollo en las estudiantes de la Licenciatura en Educación Preescolar [Internet]. Conferencia presentada en: XVI Congreso Nacional de Investigación Educativa. 20-24 nov. 2017. San Luis, Potosí: COMIE; 2017 [citado 08/01/2022]. Disponible en: https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0718.pdf
5. Molina-Perlaza JI. Influencia de las competencias didácticas en el desempeño docente en la Unidad Educativa “Luis Bonini Pino”, Ecuador, 2020 [tesis en Internet]. Trujillo (Perú): Universidad César Vallejo; 2021 [citado 08/01/2022]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/59350/Molina_PJI-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
6. Díaz-Valdés L, Pérez-García LM, Valdés-Quesada AE. Aproximación al perfil de la competencia didáctica de los profesores de la carrera Estomatología. Gac Méd Espirit [Internet]. 2019 mayo-ag [citado 01/02/20221];21(2):98-110. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-89212019000200098&lng=es
7. Barén-Zambrano FD. Estrategia de capacitación para docentes que laboran como profesores de Educación Física en la Educación Básica [tesis en Internet]. Guayaquil: Universidad de Guayaquil; 2021 [citado 08/01/2022]. Disponible en: http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/56466/1/Bar%c3%a9n%20Zambrano%20Felipe%20Douglas%20014Mg-2021.pdf
8. García-Chávez A, Martínez-Serra JE, Ortiz-García T. Competencia didáctica para los procesos de formulación y resolución de problemas. Atenas [Internet]. 2021 [citado 25/01/2022];1(53):189-205. Disponible en: http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/download/99/161
9. Ministerio de Educación Superior. Resolución ministerial No. 2/2018. Reglamento para el trabajo docente y metodológico en la Educación Superior. Gaceta Oficial de la República de Cuba [Internet]. 2018 jun 25 [citado 25/01/2022];25. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%C3%B3n-2-del-2018.pdf
10. Ministerio de Educación Superior. Manual para la Gestión del Posgrado. Instrucción No. 01/2020. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2020.
11. Cruz-Cabrera F, Lorenzo-Fernández Y, Hernández-Pina A. La obra de Vygotsky como sustento teórico del proceso de formación del profesional de la educación primaria. Conrado [Internet]. 2019 [citado 08/01/2022];15(70):67-73. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500067&lng=es&tlng=es
12. Vargas-Murillo G. Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuad Hosp Clín [Internet]. 2020 [citado 07/09/2022];61(1):114-29. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000100010&lng=es
13. De la Rosa Valdiviezo A, Toro Girón K, Jaén Armijos K, et al. El proceso de enseñanza-aprendizaje en las ciencias naturales: las estrategias didácticas como alternativa. Rev Científica Agroecosistemas [Internet]. 2019 [citado 07/09/2022];7(1):58-62. Disponible en: https://aes.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/243/264
14. Vegas VR, Guerrero MM, Gómez J. Estrategias educativas para la integración de los padres y representantes en el proceso de enseñanza aprendizaje. Aula de Encuentro [Internet]. 2018 [citado 07/07/2022];20(1). Disponible en: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/3734/pdf
15. Hernández Sampieri R, Fernández Collado C, Baptista Lucio MP. Metodología de la investigación [Internet]. 6ª ed. México, DF: McGraw-Hill; 2014 [citado 08/01/2022]. Disponible en: https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
16. Colunga-Santos S. Pautas para la delimitación y empleo de los resultados científicos en la investigación educativa. Humanidades Médicas [Internet]. 2022 [citado 07/09/2022];22(2). Disponible en: http://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2333/1461
17. Morales Sandoval MR. Competencias didácticas y desempeño pedagógico de los docentes de un instituto de educación superior tecnológico público, La Esperanza – 2019 [tesis en Internet]. Trujillo (Perú): Universidad César Vallejo; 2019 [citado 30/08/2022]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/35673
18. Urquizo Alcívar AM, Villamarín Guevara RS, Alcívar Moreira M. Estrategias didácticas cognitivas y el nivel de dificultad para resolver problemas de razonamiento matemático. Boletín Redipe [Internet]. 2018 [citado 22/06/2022];7(9):103-11. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/566/537
19. Lozano Rodríguez A, Zararte Ortiz JF, Llaven Aguilar MI. Uso de recursos educativos en línea en el nivel medio superior: desarrollo de competencias didácticas del docente. CPU-e Rev Investig Educ [Internet]. 2018 [citado 29/06/2022];26:114-35. Disponible en: https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2539/4431
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.