Introducing a learning hyperenvironment with histological content in Medicine undergraduate studies
Keywords:
learning hyperenvironment, teaching-learning process, histologyAbstract
Introduction: In the didactic of the subject Cell, Tissues, Integumentary System, the teaching-learning process is analyzed in relation to the teaching aids. In this context, the importance of backing the work with images that include first the observation, then the description and finally the interpretation is included.
Objective: To assess the introduction of a learning hyperenvironment in the teaching-learning process of the subject Cell, Tissues, Integumentary System, of the Medicine undergraduate course, in the University of Medical Sciences of Matanzas.
Materials and methods: The materialist-dialectic method of Marxist-Leninist philosophy was used as a main method. Among the theoretical methods used are documentary analysis, historical-logical, inductive-deductive, systemic-structural-functional and modeling. And among empirical: documentary review of normative documents of the teaching-learning process, surveys of students, surveys of professors, observation of classes and selection of experts. The population consisted of 10 professors of the subject and a sample of 290 students. The work carried out included two stages: diagnosis phase and evaluation of the results.
Results: The assessment of the students and professors on the indicators referred to the teaching-learning process are favorable, especially to the possibility of interacting with images and theoretical contents and to the rapid feedback of the evaluations.
Conclusions: Positive results were identified in the teaching-learning process of the subject, in relation to the development of cognitive skills. The indicator "sense of belonging to the group", with a value of 9.60, stood out with good results.
Downloads
References
2. Garriga-Alfonso NE, Salabert-Tortoló I, García-Soto J, et al. Guías en función del trabajo independiente para estudiantes de las Ciencias Médicas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2019 [citado 12/06/2023];41(5):1230-41. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3151
3. Ochoa Agüero A, Tamayo Torres A. Curso optativo en ambientes virtuales de aprendizaje en la Escuela Latinoamericana de Medicina. Cuba y Salud [Internet]. 2019 [citado 17/01/2020];14(1):18-27. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=96235
4. Del Castillo Saiz GD, Sanjuán Gómez G, Gómez Martínez M. Tecnologías de la Información y las Comunicaciones: desafío que enfrenta la universidad de ciencias médicas. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 26/01/2020];10(1):168-82. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742018000100011&lng=es
5. Montoya a Acosta LA, Parra Castellanos MR, Lescay Arias M, et al. Teorías pedagógicas que sustentan el aprendizaje con el uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones. Rev Inf Cient [Internet]. 2019 [citado 26/01/2020];98(2):241-55. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1028-99332019000200241&script=sci_arttext
6. Núñez Escobar E, Blanco Barbeito N, Jiménez Jomolca E, et al. Tareas docentes para el desarrollo de habilidades investigativas desde la educación en el trabajo. Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 27/01/2021];12(2):146-60. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000200146&lng=es
7. Calderón Fornaris PA. Propuesta de un hiperentorno de aprendizaje: el sonido como onda mecánica [Internet]. Holguín: VIII Jornada Científica de la SOCECS “EdumedHolguin2019”; 2019 [citado 26/01/2020]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/2019/paper/view/5
8. Añorga Morales J, Valcárcel Izquierdo N, Che Soler J. La parametrización en la investigación educativa. Varona [Internet]. 2008 [citado 26/01/2020];1(47):25-32. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360635567005
9. Ibarra Tobar OD. Evaluación de usabilidad de plataforma educativa con acceso multi-dispositivos [tesis en Internet]. Medellín: Universidad EAFIT; 2018 [citado 26/01/2020]. Disponible en: https://repository.eafit.edu.co/bitstream/handle/10784/13070/OscarDaniel_IbarraTobar_2018.pdf?sequence=2&isAllowed=y
10. Chávez-Amaro D, Capote-Padrón JL. Educación a distancia, trabajo independiente y responsabilidad en estudiantes de medicina en tiempos de COVID-19. Medisur [Internet]. 2020 [citado 12/06/2023];18(5):1067-9. Disponible en: http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4803
11. Coca Bergolla Y, Pérez Pino MT. Integración de software libre educativo al proceso de enseñanza aprendizaje en carreras de informática. Ref pedagóg [Internet]. 2020 [citado 12/06/2023];8(1):167-81. Disponible en: https://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/209
12. Miranda Palma CA, Romero González RM. Un software educativo como una herramienta pedagógica en la mejora de las habilidades de lectoescritura utilizando el método ecléctico. Tecnol Cienc Educ [Internet]. 2019 [citado 26/01/2020];1(13):172-86. Disponible en: https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/291
13. Campistrous Pérez L, Rizo Cabrera C. El criterio de expertos como método en la investigación educativa. La Habana: Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”; 2006.
14. Moriyama Iwao M. Problems in themeasurement of health status. Indicators of social change. New York: Russell Sage Foundation; 1968. p. 573-600.
15. Maldonado Zuñiga K, Vera Velázquez R, Ponce Delgado LM, et al. Software educativo y su importancia en el proceso enseñanza-aprendizaje. UNESUM-Ciencias [Internet]. 2020 [citado 12/06/2023];4(1):123-30. Disponible en: https://revistas.unesum.edu.ec/index.php/unesumciencias/article/view/211
16. Botia M, Marín A. La contribución de los recursos audiovisuales a la educación. En: Rivera Vargas P, Neut Aguayo P, Lucchini P, et al. Pedagogías emergentes en la sociedad digital [Internet]. Barcelona: LiberLibro Ediciones; 2019 [citado 26/01/2020]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7803558
17. Franco Alvarado O, Pineda Fernández C, Castillo Franco C. Hiperentorno educativo para el desarrollo de la producción intelectual de los docentes de la escuela latinoamericana de medicina. La Habana: XIII Congreso internacional de Informática en Salud; 2020.
18. Cabero Almenara J, Martínez Gimeno A. Las TIC y la formación inicial de los docentes: modelos y competencias digitales. Profesorado [Internet]. 2019 [citado 26/01/2020];23(3):247-68. Disponible en: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.9421
19. López Belmonte J, Pozo Sánchez S, Fuentes Cabrera A, et al. Creación de contenidos y flipped learning un binomio necesario para la educación del nuevo milenio. Rev Española de Pedagog [Internet]. 2019 [citado 26/01/2020];77(274):535-55. Disponible en: https://revistadepedagogia.org/lxxvii/no-274/creacion-de-contenidos-y-flipped-learning-un-binomio-necesario-para-la-educacion-del-nuevo-milenio/101400075517/
20. Enríquez Clavero JO. El trabajo independiente, ¿forma o método? Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 21/02/2021];12(1):238-42. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S2077-28742020000100238&script=sci_arttext
21. Cordoví Hernández VD, Pardo Gómez ME, López Hung E, et al. Virtualización de los contenidos formativos: una alternativa didáctica en la Facultad de Enfermería-Tecnología de Santiago de Cuba. Medisan [Internet]. 2019 [citado 26/01/2020]; 23(1):77-88. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1029-30192019000100077&script=sci_arttext&tlng=en
22. Falcón-Rodríguez CI, Juárez-Orozco SM, Torres-Garduño A. La práctica de histología en la Facultad de Medicina: relación entre la calificación de los dibujos y la calificación final. Educación [Internet]. 2019 [citado 26/01/2020];43(1). Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44057415014
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.