Investigative skills of the medical student in the care of diabetic patient since pre-professional practice
Keywords:
pre-professional practice, investigative skills, diabetes mellitus, investigative method, clinical methodAbstract
Introduction: Pre-professional practices are essential activities in medical professional training. They allow applying, in practice, the contents taught in teaching and promote the development of research skills to face diseases like diabetes mellitus.
Objective: To discuss the investigative skills of the sixth-year medical student for the improvement of the hygienic-therapeutic education of the diabetic patient since their pre-professional practice
Material and methods: A cross-sectional descriptive study was carried out on 80 sixth-year medical students during their rotating internship in Internal Medicine at the Provincial Clinical Surgical Teaching Hospital Faustino Pérez in the first semester of the 2023 academic year.
Results: A low level of research skills was identified in the students in relation to the teaching, care and administrative skills typical of the graduate's profile. The level of knowledge about diabetes in general was acceptable, but insufficiencies were detected in the mastery of teaching content in relation to hygienic-therapeutic education of diabetic patients.
Conclusions: After guiding students’ learning through the investigative method, in correspondence with the use of the clinical method, an increase in the mastery of this knowledge was observed, thus reaffirming the importance of the development of investigative skills in the teaching-care profile of the student since pre-professional practice.Downloads
References
2. Valcárcel-Izquierdo N, Díaz-Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [citado 12/05/2023]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2021/05/28/epistemologia-de-las-ciencias-de-la-educacion-medica-sistematizacion-cubana/
3. Avellaneda-Callirgos L, Morante-Gamarra PC, Dávila-Cisneros JD. La investigación científica. Una aventura epistémica, creativa e intelectual. Quito: Religación Press; 2022. DOI: 10.46652/ReligacionPress.7.
4. Añorga-Morales J. Paradigma educativo alternativo para el mejoramiento profesional y humano de los recursos laborales y de la comunidad: Educación Avanzada. La Habana: Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona; 1999.
5. Medina-Macías A, Aldana-García K. Evaluación de las prácticas preprofesionales de la Facultad de Psicología de la Universidad de La Habana. Universidad y Sociedad [Internet]. 2023 [citado 05/08/2023];15(4):540-51. Disponible en: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4010
6. Borrego-Chi Y. La formación laboral de los estudiantes de la carrera de medicina [tesis en Internet]. Holguín: Universidad de Holguín; 2023 [citado 05/08/2023]. Disponible en: https://repositorio.uho.edu.cu/handle/uho/9584
7. Verdecía-Ramírez M. La evaluación de competencias laborales en los estudiantes de la carrera de medicina [tesis en Internet]. Holguín: Universidad de Holguín; 2023 [citado 05/08/2023]. Disponible en: https://repositorio.uho.edu.cu/bitstream/handle/uho/9599/tes.pdf?sequence=1&isAllowed=y
8. Alonso-Betancourt LA, Aguilar-Hernández V, Cruz-Cabezas MA. La tarea de aprendizaje profesional para la formación de un trabajador competente. Mendive [Internet]. 2023 [citado 14/12/2023];21(3):e3229. Disponible en: https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3229
9. Ministerio de Educación Superior. Gaceta Oficial No. 129 Ordinaria de 2022. Resolución 47. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2022 [citado 14/12/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-129-ordinaria-de-2022
10. Comisión Nacional de Carrera de Medicina. Diseño del Plan de Estudio de la Carrera de Medicina: Informe Ejecutivo. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2015.
11. Fernández-Sacasas J, Taureaux-Díaz N, Álvarez-Sintes R, et al. Programa de internado rotatorio. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2010.
12. Naciones Unidas. Resolución A/RES/61/225 [Internet]. Nueva York: Asamblea General de Naciones Unidas; 2007 [citado 14/12/2023]. Disponible en: http://envejecimiento.csic.es/documentos/documentos/Dia-Mundial-Diabetes-02-2013.pdf
13. Dirección de Registros Médicos y Estadísticas de Salud. Anuario estadístico de salud 2021 [Internet]. La Habana: Ministerio de Salud Pública de Cuba; 2022 [citado 14/12/2023]. Disponible en: https://temas.sld.cu/estadisticassalud/2022/10/18/anuario-estadistico-de-salud-2021/
14. American Diabetes Association. Standards of Care in Diabetes-2023 Abridged for Primary Care Providers. Clin Diabetes. 2023;41(1):4-31. DOI: 10.2337/cd23-as01.
15. Reglamento de prácticas preprofesionales de la facultad de Ciencias de la Salud [Internet]. Lima: Universidad Norbert; 2020 [citado 14/12/2023]. Disponible en: https://www.uwiener.edu.pe/wp-content/uploads/2020/10/Reglamento-PPP-FCS_RG_55_2020.pdf
16. Romero-Roca NE. Competencias preprofesionales y desempeño académico en estudiantes de medicina del internado rotativo en un hospital de Durán, 2021 [tesis en Internet]. Los Olivos: Universidad César Vallejo; 2022 [citado 14/12/2023]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/93369
17. Vela-Valdés J, Salas-Perea RS, Quintana-Galende ML, et al. Formación del capital humano para la salud en Cuba. Rev Panam Salud Pública. 2018;42:e33. DOI: 10.26633/RPSP.2018.33.
18. Lozano-Vega B, Morán-Giraldo L, Gil-Hernández A, et al. Guía de ejercicios interactivos para autoevaluación de estudiantes de Enfermería en práctica preprofesional. Educ Méd Super [Internet]. 2016 [citado 14/12/2023];31(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/897
19. Del Valle-Llufrío P. Modelo de competencias profesionales específicas para la formación de los especialistas en Gastroenterología [tesis en Internet]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2022 [citado 14/12/2023]. Disponible en: https://abacoenred.org/wp-content/uploads/2023/06/Tesis-Competencias-profesionales-especificas-GastroenterologiaDr.-Pedro-Del-Valle.pdf
20. Aparecida-Salci M, Hörner-Schlindwein BH, Guerreiro-Vieira da Silva DM. Atención primaria a las personas con diabetes mellitus desde la perspectiva del modelo de atención a las condiciones crónicas. Rev Lat Am Enfermagem. 2017;25:e2882. DOI: 10.1590/1518-8345.1474.2882.
21. González-Rodríguez R. La diabetes mellitus desde la Atención Primaria de Salud. Mediciego [Internet]. 2016 [citado 14/12/2023];22(2):92-4. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/610/963
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.