Design and validation of an evaluation instrument for the subject of Clinical Semiology in Nursing
Keywords:
validation; nursing; physical examinationAbstract
Introduction: the physical examination is a procedure that involves several maneuvers, and the program of Clinical Semiology in Nursing does not have an instrument designed to evaluate, in an equitable way, the performance of this technique.
Objective: To design an evaluative instrument for the subject of Clinical Semiology in Nursing.
Methods: Instrumental study for the validation design of an evaluative instrument at the Faculty of Medical Sciences of Matanzas, during the period January-December 2023. It was prepared in two stages: one with a literature review and instrument design and another for validation of aspects and contents.
Results: An evaluative instrument was designed that meets the objectives of the Clinical Semiology in Nursing program. Specialists consider the use of the instrument highly advisable.
Conclusions: The design and validation of the instrument contribute to generating a proposal for scoring equity in practical exams by observation.
Downloads
References
1. García García C, Hervás Torres M. Los sistemas de evaluación de la Educación Superior en México y España. Un estudio comparativo. Rev Educ Super [Internet]. 2020 [citado 12/01/2024];49(194):115-36. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602020000200115
2. Boud D. Retos en la reforma de la evaluación en educación superior: una mirada desde la lejanía. RELIEVE. 2020;26(1). DOI: 10.7203/relieve.26.1.17088.
3. Delahoz-Domínguez E, Zuluaga-Ortiz R, Periñan-Luna A, et al. Un enfoque de Seis Sigma para evaluar la calidad de la educación superior en Colombia. Rev Métodos Cuantitativos Econ Empresa. 2022;33:386-407. DOI: 10.46661/revmetodoscuanteconempresa.5313.
4. Acevedo-Calamet FG, Gago-Benito F, da Silva-Muñoz MA, et al. Estado del arte sobre concepciones de la calidad de la educación superior. Sophia. 2022;(32):119-50. DOI: 10.17163/soph.n32.2022.03.
5. Aquino-Walko L. Características del diseño de instrumento más eficiente en la evaluación del aprendizaje. Academo (Asunción). 2022,9(1). DOI: 10.30545/academo.2022.ene-jun.1.
6. MINSAP. Programa de la asignatura Semiología Clínica en Enfermería. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2021.
7. Supo J. Validación de Instrumentos de Medición Documentales [Internet]. Arequipa: Bioestadístico EIRL; 2016 [citado 12/01/2024]. Disponible en: https://validaciondeinstrumentos.com/carta
8. Barrera Guerra JL, Hinojosa Cruz A. Utilización de encuesta de escala Likert para precisar el grado de aplicación del modelo de control interno COSO 2013. Vinculatégica EFAN. 2022;7(1):593-603. DOI: 10.29105/vtga7.2-47.
9. Matas A. Diseño del formato de escalas tipo Likert: un estado de la cuestión. REDIE [Internet]. 2015 [citado 12/01/2024];20(1):38-47. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412018000100038&lng=es&tlng=es
10. Del Percio D. La Declaración de Helsinki: sinopsis de su nacimiento y evolución. Rev Esp Reumatol [Internet]. 2020 [citado 12/01/2024];1:17-24. Disponible en: https://www.revistasar.org.ar/revistas/2009/numero_1/articulos/declaracion_helsinki.pdf
11. Teixeira E. Interfaces participativas na pesquisa metodológica para as investigações em enfermagem. Rev Enferm UFSM. 2019;9(1):e36334. DOI: 10.5902/2179769236334.
12. Mello NdC, Góes FGB, Pereira-Ávila FMV, et al. Construction and validation of an educational booklet for mobile devices on breastfeeding. Texto Contexto Enferm. 2020;29:e20180492. DOI: 10.1590/1980-265X-TCE-2018-0492.
13. Cunill López ME, Curbelo Alfonso L. El proceso de evaluación del desempeño en las especialidades médicas. Educ Méd Super [Internet]. 2020 [citado 03/02/2024];34(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S086411-21412020000300013&script=sci_arttext
14. Torres-Lara KL, Montes-Párraga JF, González-Barona VB, et al. Técnicas e instrumentos de evaluación como herramienta para el cumplimiento de los resultados de aprendizaje. Polo del Conoc [Internet]. 2021 [citado 03/02/2024];6(12):776-85. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8219284
15. Niño-Castillo JE, Juárez-Hernández LG, Niño-Gutiérrez NS. Diseño y validación de un instrumento para evaluar los trabajos finales universitarios desde la socioformación. Int J Sci Acad Res [Internet]. 2020 [citado 03/02/2024];1(7):481-8. Disponible en: http://scienceijsar.com/article/dise%C3%B1o-y-validaci%C3%B3n-de-un-instrumento-para-evaluar-los-trabajos-finales-universitarios-desde
16. Cartagena-Torres E, Vargas-Hernández Y, Cuevas-Rodríguez GN, et al. Validación de un instrumento para la evaluación del consentimiento informado y su uso en investigación en estudiantes universitarios. Cienc Tecnol Salud Vis. 2022;19(2):55-60. DOI: 10.19052/sv.vol19.iss2.7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Médica Electrónica (Medical Electronic Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.