Reflections on the program of the subject Periodontics of the Stomatology degree
Keywords:
Periodontics, study programs, StomatologyAbstract
Introduction: The subject of Periodontics plays an important role in the curriculum of the Stomatology degree. Its approach addresses the process of periodontal health-sickness from a comprehensive perspective, which strengthens the formation of the basic general dentist.
Objective: To critically evaluate the program of the subject Periodontics of the Stomatology degree, Plan E, to contribute to its improvement.
Methods: The documental review of the main integrative discipline (General Stomatology) and the program of the subject Periodontics of the Plan E, of the Stomatology degree was used as an empirical level method.
Results: The insufficiencies of the program were identified, its improvement was proposed and recommendations were made for its future transformation, considering the exit profile of the graduated of the Stomatology degree.
Conclusion: The program of the subject adjusts in its objectives, content and evaluation, according to the model of the professional that is aspired to create, however, it is susceptible to be improved.
Downloads
References
2. González García TR, Díaz Pérez KB, Díaz de Arce IC, et al. Diseño curricular, una mirada desde la Educación Médica. Rev Cubana Tecnol Sal [Internet]. 2019 [citado 29/03/2024];10(1):23-32. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=87809
3. Betancourt Valladares M, Bermejo Correa RM, García González MC, et al. Análisis histórico de la enseñanza-aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas y su integración en Estomatología. Humanid Méd [Internet]. 2022 [citado 29/03/2024];22(1):103-25. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2230
4. Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudio E. Carrera Estomatología. La Habana: MES; 2020.
5. Nazir M, Al-Ansari A, Al-Khalifa K, et al. Global Prevalence of Periodontal Disease and Lack of Its Surveillance. Scientific World Journal. 2020;2020:2146160. DOI: 10.1155/2020/2146160.
6. De la Hoz Rojas L, Sarduy Bermúdez L, Saura Díaz JD, et al. Software educativo sobre patogenia de la enfermedad periodontal inmunoinflamatoria crónica en Periodoncia. Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 30/03/2024];12(3):117-30. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1545
7. Bourgeois D, Inquimbert C, Ottolenghi L, et al. Periodontal Pathogens as Risk Factors of Cardiovascular Diseases, Diabetes, Rheumatoid Arthritis, Cancer, and Chronic Obstructive Pulmonary Disease-Is There Cause for Consideration? Microorganisms. 2019;7(10):424. DOI: 10.3390/microorganisms7100424.
8. Tariq A, Nakhi FB, Salah F, et al. Efficiency and accuracy of artificial intelligence in the radiographic detection of periodontal bone loss: A systematic review. Imaging Sci Dent. 2023;53(3):193-8. DOI: 10.5624/isd.20230092.
9. Ministerio de Educación Superior. Resolución 47. Reglamento organizativo del proceso docente y de organización del trabajo docente y metodológico para las carreras universitarias. Gaceta Oficial de la República de Cuba [Internet]. La Habana: MES; 2022 [citado 30/03/2024]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-129-ordinaria-de-2022
10. Herrera-Cruz CJ, Medina-Solís CE, Pontigo-Loyola AP, et al. La disbiosis en la aparición y progresión de la periodontitis: una revisión de la literatura. Gac Méd Caracas [Internet]. 2023 [citado 30/04/2024];131(2). Disponible en: http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_gmc/article/view/26691
11. Fernández García A. Análisis del programa de farmacología para la carrera de Estomatología. Medisur [Internet]. 2021 [citado 29/03/2024];19(1):133-41. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180066345015
12. Camero Machín JC, Jiménez Valladares J, Giniebra Marín GM, et al. Análisis curricular del programa de la asignatura Dermatología en la carrera de Medicina. Edumecentro [Internet]. 2022 [citado 29/03/2024];14:e1940. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/e1940
13. Abou-Arraj RV, Kaur M, Alkhoury S, et al. The new periodontal disease classification: Level of agreement on diagnoses and treatment planning at various dental education levels. J Dent Educ. 2021;85(10):1627-39. DOI: 10.1002/jdd.12636.
14. Cárdenas-Valenzuela P, Guzmán-Gastelum DA, Valera-González E, et al. Principales Criterios de Diagnóstico de la Nueva Clasificación de Enfermedades y Condiciones Periodontales. Int J Odontostomat [Internet]. 2021 [citado 31/03/2024];15(1):175-80. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-381X2021000100175&lng=es
15. Acevedo J, Plaza J, Pérez T. Uso de presentación de casos clínicos como herramienta virtual con estudiantes avanzados de medicina. Experiencia inicial. FEM [Internet]. 2021 [citado 17/04/2024];24(1):63-4. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322021000100014&lng=es
16. Martínez García Y, Betancourt García AI. La promoción de salud en el Plan E de la Carrera Estomatología. Conrado [Internet]. 2023 [citado 30/03/2024];19(95):287-95. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3424
17. González Longoria MCB, Grau León IB, Urbizo Vélez J, et al. Formación de recursos humanos en estomatología, su impacto en la salud bucal de la población. Educ Méd Super [Internet]. 2017 [citado 29/03/2024];31(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1132
18. Villalón-Fernández PC, Abad-Villalón LS, Villalón-Fernández J. Theoretical foundations of the dentistry student's preparation in terms of education for the periodontal oral health. Rev Inf Cient [Internet]. 2020 [citado 29/03/2024];99(5):503-11. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=103622
19. Quintero Rojas JA, Varela Rangel YY, Gutiérrez Flores R, et al. Terapia probiótica multicepa como coadyuvante al tratamiento periodontal convencional. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2022 [citado 31/03/2024];59(3):e3539. Disponible en: https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/3539/2076
20. Roca-Millan E, Domínguez-Mínger J, Schemel-Suárez M, et al. Epstein-Barr Virus and Peri-Implantitis: A Systematic Review and Meta-Analysis. Viruses. 2021;13(2):250. DOI: 10.3390/v13020250.
21. Su CY, Shigeishi H, Murodumi H, et al. Association of oral Epstein-Barr virus with periodontal health in Japanese adults. Exp Ther Med. 2021;22(1):767. DOI: 10.3892/etm.2021.10199.
22. Rebolledo-Cobos ML, Viaña Bermúdez F, Erazo-Coronado L, et al. Relación entre el virus herpes simple y la periodontitis estadio IV: Una revisión sistemática de literatura. Salud Uninorte [Internet]. 2024 [citado 01/04/2024];40(1):200-15. Disponible en: https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/salud/article/view/15583
23. Álvarez-Hernández JC, Torrijo-Hernández R, Mazorra-Blanco A, et al. Comportamiento de la hiperplasia gingival en pacientes medicados con bloqueadores de los canales del calcio. Univ Méd Pinareña [Internet]. 2020 [citado 31/03/2024];16(S1):e458. Disponible en: https://revgaleno.sld.cu/index.php/ump/article/view/458
24. Escobar Yéndez NV, Tamayo Escobar OE, García Olivera TM. Aproximación a la formación por competencias profesionales desde las asignaturas Propedéutica Clínica y Medicina Interna. Educ Méd Super [Internet]. 2022 [citado 31/03/2024];36(1):e3252. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3252
25. Rodríguez Fernández Z, Soler Morejón CdD. Dimensiones de la educación en el trabajo en la docencia médica cubana. Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 31/03/2024];12(4):208-26. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1540/html_629
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.