Transversalization of the endocrine-metabolic contents in the training process of the specialist in Medical Oncology
Keywords:
didactics; medical education; transversalization of contents; endocrine-metabolicAbstract
Introduction: Implementing the transversalization of endocrine-metabolic content in the training process of the specialist in Medical Oncology benefits the development of theoretical-practical skills in comprehensive care, with a holistic vision of the person with associated oncological and endocrine-metabolic diseases.
Objective: To evaluate the transversalization of endocrine-metabolic contents in the training process of the specialist in Medical Oncology.
Methods: An educational research with a mixed approach was carried out, in the period between January 2022 and December 2023, at the Teaching Oncology Hospital Conrado Benítez García, in Santiago de Cuba. A survey was conducted among 22 residents of Medical Oncology and 12 specialists. A single variable was declared, transversalization of the metabolic endocrine contents. A questionnaire consisting of nine questions was applied and the percentage was used as a summary measure.
Results: In the state of the transversalization of endocrine-metabolic contents, the cognitive and healthcare dimensions are more affected.
Conclusions: The state of the transversalization of the endocrine-metabolic contents in the training process of the specialist in Medical Oncology is not adequate, so it is pertinent to design a didactic strategy to obtain in the future a competent specialist in healthcare, with a holistic vision.
Downloads
References
1. Acosta Gómez Y, Borges Oquendo LC, Espín Falcón JC, et al. Comportamiento humano de los presidentes de los comités académicos de las especialidades médicas. Educ Méd Super [Internet]. 2024 [citado 16/08/2024];38. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3915
2. Valdivia Marín CA, Calderón Leiva JC, Rojas Hernández M, et al. Las transformaciones de la educación de posgrado: una mirada desde la universidad espirituana: XVII Taller Internacional de “Formación de posgrado para un desarrollo sostenible”. Congreso Universidad [Internet]. 2025 [citado 20/02/2025];11(4):e45. Disponible en: https://revista.congresouniversidad.cu/congreso/article/view/45
3. Velásquez Sarria JA. La transversalidad como posibilidad curricular desde la educación ambiental. Rev Latinoam Estud Educ [Internet]. 2009 [citado 16/08/2024];5(2):29-44. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134116861003
4. Paredes Chacín IM, Casanova Romero II, Naranjo Toro ME. Transversalidad curricular como vía para el desarrollo de competencias investigativas. Opción [Internet]. 2019 [citado 16/08/2024];35(89-2):599-32. Disponible en: https://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/27502
5. Fernández Batanero JM. La transversalidad curricular en el contexto universitario: un puente entre el aprendizaje académico y el natural. Revista Fuentes [Internet]. 2004 [citado 16/08/2024];(5). Disponible en: https://revistascientificas.us.es/index.php/fuentes/article/view/2403
6. Galcerán Chacón G, Alonso Betancourt LA, Leyva Figueredo PA. Metodología para la formación de la competencia laboral integradora en residentes de Pediatría. LUZ [Internet]. 2023 [citado 10/10/2024];23(1):e1397. Disponible en: https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1397
7. Borges Jorge ZM, Peralta Castellón L, Sánchez Rivas EM, et al. La Didáctica en la preparación del personal docente: sugerencias del Dr. Juan Virgilio López Palacio. Edumecentro [Internet]. 2020 [citado 16/08/2024];12(1):202–21. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1393/html_544
8. Esteves Fajardo ZI, Maldonado Ríos I, Avilés Pazmiño MI, et al. Una visión de la educación de posgrado en la Educación Superior. RECIAMUC [Internet]. 2018 [citado 16/08/2024];2(2):184-98. Disponible en: https://reciamuc.com/index.php/RECIAMUC/article/view/708
9. Hernández Malpica S, Fernández Urquiza M, Apolinaire Pennini JJ, et al. Apuntes para la cronología del Departamento de Postgrado. MediSur [Internet]. 2007 [citado 16/08/2024];5(3):1-5. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180020292001
10. Manso López AM, Garrido Tapia EJ, Estrabao Rodríguez S, et al. Aprendizaje basado en problemas de enfermedades cerebrovasculares. CCM [Internet]. 2022 [citado 10/10/2024];26(1). Disponible en: https://revcocmed.sld.cu/index.php/cocmed/article/view/3782
11. Machado López L, Morales Molina T, Chávez Calle LS. La igualdad de género, paradigma del desarrollo sostenible en la Agenda 2030. Universidad y Sociedad [Internet]. 2018 [citado 16/08/2024];10(2):7-13. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000200007
12. Arce Rojas RS. Convergencias y diferencias entre el pensamiento complejo y la ecología de saberes. Sophia. 2020;(29):69-91. DOI: 10.17163/soph.n29.2020.02.
13. Correa Mosquera D, Carlachiani CM. Transdisciplinariedad, transversalidad y modelos de formación alternativos. Rev Paca [Internet]. 2021 [citado 16/08/2024];(11). Disponible en: https://journalusco.edu.co/index.php/paca/article/view/3290
14. Montes Mata KJ, Marín Uribe R, Muñoz Beltrán F, et al. Transversalidad y transdisciplina: la planificación docente en la educación superior. Rev Publicando [Internet]. 2019 [citado 16/08/2024];6(22):35-49. Disponible en: https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/2027
15. Correa-Mosquera D, Pérez Piñón FA. La transversalidad y la transversalidad curricular: una reflexión necesaria. Pedagogía y Saberes [Internet]. 2022 [citado 16/08/2024];(57). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/6140/614074347004/
16. Jauregui Mora SZ. La transversalidad curricular: algunas consideraciones teóricas para su implementación. Bol Redipe [Internet]. 2018 [citado 16/08/2024];7(11):65-81. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/627
17. Ocampo Hernández C. La incorporación de la transversalidad en el diseño curricular de la Universidad Estatal a Distancia. Act Inv en Educ [Internet]. 2013 [citado el 16/08/2024];13(3). Disponible en: https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/12036
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Médica Electrónica (Medical Electronic Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.