Education for oral health: its insertion in the Institutional Educational Project of the pre-university education

Authors

Keywords:

health education, oral health, adolescents, pre-university education, institutional educational project, curriculum.

Abstract

Oral health problems are common in a large part of the population worldwide. Specially, pre-university students are among those affected, with prevalence figures that demonstrate this. Research related to this problem has identified deficiencies in the knowledge and skills of these adolescents, and in turn highlight the potential of oral health promotion and education actions in solving these deficiencies. These actions find a favorable scenario in the Institutional Educational Project. The objective of this article is to identify, through a bibliographic review, elements related to the Institutional Educational Project that allow the insertion of oral health education in pre-university education. The institutional curriculum, networking, methodological work and family education are related to the Institutional Educational Project and allow the insertion of oral health education in this level of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alfredo García-Martínez, Clínica Estomatológica Docente César Escalante. Matanzas

.

Manuel Guillermo Pino-Batista, Universidad de Matanzas.

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor Titular

Amado Lorenzo Hernández-Barrenechea, Universidad de Matanzas

Doctor en Ciencias Pedagógicas

Profesor Titular

References

Organización Mundial de la Salud. Salud bucodental [Internet]. Ginebra: OMS; 2022 [citado 18/11/2023]. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/oral-health

Ramos-González A, León-Alfonso J, González-Docando YE, et al. Estado de salud ortodóncico en estudiantes preuniversitarios. MediCiego [Internet]. 2023 [citado 22/11/2023];29(1):e3716. Disponible en: https://revmediciego.sld.cu/index.php/mediciego/article/view/3716

Espinosa-González L, Gómez-Capote I, Barciela-González-Longoria MC, et al. Prevalencia y severidad de la caries dental en adolescentes. Rev Cubana Estomatol [Internet]. 2024 [citado 07/06/2024];61. Disponible en: https://revestomatologia.sld.cu/index.php/est/article/view/4732

Suárez-González MC, Núñez-Oduardo EA, Gutiérrez-Olives Y. Bruxismo en adolescentes, clínica “3 de Octubre”. Las Tunas 2021-2023 [Internet]. Santiago de Cuba: I Congreso Internacional “Odonto Santiago”; 2023 [citado 21/08/2024]. Disponible en: https://odontosantiago.sld.cu/index.php/odontosantiago/2023/paper/viewFile/131/84

Loredo-Sandoval Y, Cruz-Morales R, Cazamayor-Laime Z, et al. Comportamiento de la enfermedad periodontal inmunoinflamatoria crónica. Jovellanos. Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2019 [citado 23/08/2023];41(1):78-89. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1684-18242019000100078&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Díaz-Valdés L, Valle-Lizama RL, Rodríguez-Ortiz M. Nivel de información sobre salud bucodental y práctica deportiva en adolescentes. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2022 [citado 15/08/2024];26(2). Disponible en: https://revcmpinar.sld.cu/index.php/publicaciones/article/view/5260/pdf

Valledor-Álvarez JE, Mena-Madrazo DR, Casals-Smith M. Importancia de la labor educativa en salud bucal en la adolescencia [Internet]. La Habana: Jornadas Científicas de residentes y profesionales de la APS “JORCIENCIAPDCL 2022”; 2022 [citado 24/08/2024]. Disponible en: https://jorcienciapdcl.sld.cu/index.php/jorcienciapdcl22/2022/paper/download/79/73

Fernández-Paumier DA, Vega-Gómez Y, Barthelemy-Machado S. Intervención educativa sobre cáncer bucal en escolares de 15-18 años. Rev Innov Soc Desarro [Internet]. 2022 [citado 23/12/2023];7(2):142-57. Disponible en: https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/2262/1750

Morales-Cabrera M, Álvarez-Hernández JC, Hernández-Álvarez B, et al. Nivel de información sobre cáncer bucal en estudiantes preuniversitarios. Morón, 2022-2023. MediSur [Internet]. 2024 [citado 23/08/2024];22(3):463-70. Disponible en: https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/45143/4528

Ministerio de Educación. Resolución Ministerial 121/2023. Nuevas formas de trabajo en las instituciones y modalidades educativas. La Habana: Ministerio de Educación; 2023.

Fernández-Bereau VB, López-Rodríguez del Rey MM, Batista-Mainegra A. Sistematización de experiencias de promoción de salud en la universidad y enfoques metodológicos para la práctica. Conrado [Internet]. 2020 [citado 18/08/2024];16(75):218-24. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n75/1990-8644-rc-16-75-218.pdf

López-Espinosa GJ, Álvarez-Sintes R. Atención en centros educacionales. En: Álvarez Sintes R. Fundamentos de Medicina General Integral. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2023.

Organización Panamericana de la Salud. Directrices de la OMS sobre los servicios de salud escolar [Internet]. Washington, DC: OPS; 2021 [citado 18/11/2023]. Disponible en: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/56726/9789275325865_spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bolaños-Saavedra N. Educación para la conservación de la salud bucal. Rev Odont Mex [Internet]. 2020 [citado 18/12/2023];24(4):228-32. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/odon/uo-2020/uo204a.pdf

Ramos-Cuza MA, Jardinot-Mustelier LR. Plan de Estudio de la Educación Preuniversitaria. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2022.

Torres-Cueto MA, Carvajal-Rodríguez C, Machado-de Armas A, et al. Programa Director de Promoción y Educación para la Salud en el Sistema Nacional de Educación. La Habana: Molinos Trade; 2007.

Ministerio de Educación, Ministerio de Salud Pública. Resolución conjunta 1/97. Indicaciones para el trabajo conjunto entre el MINED y el MINSAP. La Habana: Ministerio de Educación; 1997.

Soto-Gonzáles J, Quispe-Flores S, Palli-Salas A, et al. Monitoreo y seguimiento del Proyecto Educativo Institucional en Educación Superior: mejora continua. Universidad y Sociedad [Internet]. 2023 [citado 13/01/2024];15(3):562-70. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202023000300562

Maturell-Aguilera A, Del Toro-Prada JJ, Valiente-Sandó P, et al. El proyecto educativo institucional: su novedad en Cuba (Revisión). ROCA [Internet]. 2023 [citado 13/12/2023];19(1). Disponible en: http://portal.amelica.org/ameli/journal/440/4403729004/html/

Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. Propuestas para la transformación de las instituciones y modalidades educativas. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2020.

Hernández-Sánchez J, Oviedo-Cáceres MP, Rincón-Méndez AY, et al. Tendencias teóricas y prácticas de la promoción de la salud en el ámbito escolar en Latinoamérica. Rev Univ Ind Santander Salud [Internet]. 2019 [citado 15/08/2024];51(2):155-68. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0121-08072019000200155&lng=en&nrm=iso&tlng=es

Ministerio de Sanidad-Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes. Guía de Escuelas Promotoras de Salud [Internet]. Madrid: Ministerio de Sanidad-Ministerio de Educación, Formación Profesional y Deportes; 2023 [citado 15/12/2023]. Disponible en: https://www.sanidad.gob.es/areas/promocionPrevencion/entornosSaludables/escuela/docs/guia_EscuelasPromotorasdeSalud.pdf

Ministère de l'Education Nationale. Le parcours éducatif de santé [Internet]. Paris: Ministère de l'Education Nationale; 2023 [citado 15/12/2023]. Disponible en: https://www.education.gouv.fr/le-parcours-educatif-de-sante-11786

Perona-Miguel de Priego GA. El odontólogo y la comunidad escolar. Rev Cient Odontol [Internet]. 2022 [citado 17/08/2024];10(1):e092. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10880684/

Organización Panamericana de la Salud. Promover la salud en la escuela. ¿Cómo construir una escuela promotora de salud? [Internet]. Washington, DC: OPS; 2018 [citado 15/12/2023]. Disponible en: https://iris.paho.org/bitstream/handle/10665.2/49146/OPSARG18031-spa.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Yong-Chang E, Martínez-Roselló M, Briones-Caicedo W. Los teléfonos inteligentes y su incidencia en el rendimiento académico de los alumnos preuniversitarios. ROCA [Internet]. 2020 [citado 25/03/2024];16(1 Extra). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8324206

Flores-Linares RE, Herrera-Jiménez D. Programas complementarios en la nueva concepción de currículo institucional. Horizonte Pedagógico [Internet]. 2022 [citado 21/08/2024];11(4):32-40. Disponible en: https://horizontepedagogico.cu/index.php/hop/article/view/294

Brito-Pérez K. La preparación metodológica del maestro para la prevención de los problemas de salud bucal en la Educación Primaria [tesis en Internet]. Matanzas: Universidad de Matanzas; 2023 [citado 18/08/2024]. Disponible en: https://rein.umcc.cu/bitstream/handle/123456789/1356/DrC23_Katia.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Boitel-González E. Sistema de actividades dirigido a profesores de educación media superior para potenciar la prevención de las enfermedades periodontales [tesis]. Matanzas: Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas; 2022.

Pérez-Quezada N, González-Pérez E, Rafael-Martínez L. La Promoción de la Salud a partir del funcionamiento del Consejo de Escuela. Didáctica y Educación [Internet]. 2021 [citado 20/11/2022];12(2):1-17. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7922020.pdf

Published

2025-01-29

How to Cite

1.
García-Martínez A, Pino-Batista MG, Hernández-Barrenechea AL. Education for oral health: its insertion in the Institutional Educational Project of the pre-university education. Rev Méd Electrón [Internet]. 2025 Jan. 29 [cited 2025 Feb. 2];47:e6026. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/6026

Issue

Section

Review article