Characterization of the teaching staff of Medical Imaging and Radiophysics
Keywords:
pedagogical competences, professionalization, Medical Imaging and RadiophysicsAbstract
Introduction: The development of pedagogical competencies in teachers of health technology degrees is a constant need. These professionals, like the rest of the medical specialties, lack pedagogical training in the undergraduate level. The characterization of the teaching staff of Medical Imaging and Radiophysics in Santiago de Cuba is, in the first instance, the starting point for the design of the forms of pedagogical improvement.
Objective: To characterize the teaching staff of the Medical Imaging and Radiophysics degree.
Methods: A descriptive, cross-sectional research was carried out at the Faculty of Nursing-Health Technology of Santiago de Cuba in the 2022-2023 academic year, with the 18 professors of Medical Imaging and Radiophysics. Theoretical (analytical-synthetic and systematization), empirical (documentary analysis, survey), and statistical (summary measures) methods were used. The pedagogical competencies of the teaching staff of Medical Imaging and Radiophysics were defined as a single variable, with the following dimensions: didactic, educational management, educational guidance, educational research, educational communication and ethical behavior.
Results: Problems were identified in the following dimensions: didactic, educational management, educational orientation, educational research and educational communication.
Conclusions: The characterization allowed identifying the composition of the teaching staff in terms of undergraduate training, teaching category, years of experience and gender; in addition, the postgraduate studies carried out and the age ranges in which the teachers are.
Downloads
References
1. Universidad Virtual de Salud. Carrera de Imagenología y Radiofísica. Plan de estudios [Internet]. La Habana: MINSAP; 2019 [citado 13/10/2024]. Disponible en: https://uvs.sld.cu/carrera-de-imagenologia-y-radiofisica/
2. Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [citado 13/10/2024]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2021/05/28/epistemologia-de-las-ciencias-de-la-educacion-medica-sistematizacion-cubana/
3. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Declaración sobre la educación superior en América Latina y el Caribe: plan de acción [Internet]. París: Conferencia Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: visión y acción; 1998 [citado 13/10/2024]. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000113306_spa
4. Bustamante Cabrera GI, Álvarez Becerra RM, Meregildo Gómez MR. Educación y políticas de salud en la promoción de la salud como eje transversal de los objetivos de desarrollo sostenible. Ciencia Latina [Internet]. 2024 [citado 15/09/2024];8(4):3729-45. Disponible en: https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/12602
5. González Pérez F, Iglesias León M, Cortés Cortés ME, et al. Estrategia de Superación Profesional para los docentes en la carrera de Imagenología y Radiofísica Médica. Rev Conrado [Internet]. 2024 [citado 05/10/2024];20(100):121-8. Disponible en: https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/3940
6. Bell Rodríguez RF, Lema Cachinell AN, Martin Alvarez YM. Integración de la docencia y el aprendizaje activo en la educación superior. Metodologías, componentes y actores. Prohominum. 2024;6(1):97-105. DOI: 10.47606/acven/ph0230.
7. Machado Acuña F, Vega Veranes F, Olivares Paizán G, et al. La superación profesional a través del modelo de profesionalización de las competencias pedagógicas en imagenología. Rev Educ Cienc Salud [Internet]. 2024 [citado 24/12/2024];21(2). Disponible en: https://recs.udec.cl/en/article/la-superacion-profesional-a-traves-del-modelo-de-profesionalizacion-de-las-competencias-pedagogicas-en-imagenologia/
8. Guerra-López W, Rojas-Ángel-Bello RT. La superación profesional de los tutores de alumnos ayudantes de la carrera de Estomatología. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 04/10/2024];46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242024000100052&lng=es
9. García-Herrera AL. La gestión de la sostenibilidad del claustro: proceso sustantivo en una institución de educación superior. Rev Méd Electrón [Internet]. 2023 [citado 04/10/2024];45(1):e5092. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5092
10. Muñoz-Alonso LL, Valcárcel-Izquierdo N, Lazo-Pérez MA. Los tecnólogos en Optometría y Óptica y su desempeño profesional. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 04/10/2024];46:e5521. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5521
11. Piedra-Herrera BC. Importancia de la categorización profesoral en el proceso de acreditación universitaria. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 [citado 04/10/2024];43(6):1713-8. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242021000601713
12. Bressler-Romero LM, Pacheco-Díaz LC, Tapia-Abril PP, et al. Caracterización del claustro de la universidad de ciencias médicas de La Habana (2018-2019). Educ Méd Super [Internet]. 2021 [citado 13/10/2024];35(2). Disponible en: http://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2121
13. Martínez Estupiñan LM, Mata Cuevas R, Morales Piñeiro S, et al. Proyecto de intervención para elevar la calidad del claustro de la especialidad de Ortopedia y Traumatología. Edumecentro [Internet]. 2024 [citado 13/10/2024];16(1). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2639
14. García-Herrera AL. Learning in an external institutional evaluation by identifying own strengths and weaknesses. Rev Méd Electrón [Internet]. 2022 [citado 13/10/2024];44(2):273-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242022000200273&lng=es
15. Del-Puerto-Horta M, Gallardo-Sarmiento A, Soto-Cantero LA, et al. Estrategia de superación para desarrollar la competencia didáctica de los profesores de Cirugía Maxilofacial. Rev Méd Electrón [Internet]. 2022 [citado 04/10/2024];44(6):e5070. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5070
16. Molina-Perlaza JI. Influencia de las competencias didácticas en el desempeño docente en la Unidad Educativa “Luis Bonini Pino”, Ecuador, 2020 [tesis en Internet]. Piura: Universidad César Vallejo; 2021 [citado 19/10/2024]. Disponible en: https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/59350/Molina_PJI-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y
17. González-Fernández I, Farradas-López O, García-López ME, et al. La orientación educativa del docente de ciencias médicas ante la covid-19. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 [citado 13/10/2024];43(5):1360-70. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242021000501360
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Médica Electrónica (Medical Electronic Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.