Registry and mobile application for the neurological assessment of traumatic brain injury in pediatrics by nursing
Keywords:
knowledge; assessment; nursing; registry; traumatic brain injuryAbstract
Introduction: Traumatic brain injury in children continues to be a serious health problem worldwide. Nursing care in its context plays a crucial role in improving clinical outcomes and quality of life.
Objective: To design a registry and mobile application for the neurological assessment of traumatic brain injury in pediatrics by nursing.
Methods: An analytical, observational, qualitative-quantitative, and longitudinal research of technological development was conducted in the Intensive Care Unit of the Provincial Pediatric Teaching Hospital Eliseo Noel Caamaño, Matanzas, in the period from March 2021 to June 2023. The universe of the study consisted of 34 nurses, and the sample consisted of 27 at the beginning of the diagnosis and 22 at the end of the study.
Results: In the first application of the knowledge measurement instrument, most of the professionals showed a low level, a fact that improved once the training was completed. In addition, it was found that the specialists made a positive assessment of the theoretical aspects of the registry and the mobile application.
Conclusions: A neurological assessment registry and mobile application was designed that standardizes nursing care in pediatric traumatic brain injury in critical patients care units, which allows adequate orientation and, in turn, a guide in acting immediately in the face of possible complications.
Downloads
References
1. Morales Camacho WJ, Plata Ortiz JE, Plata Ortiz S, et al. Trauma craneoencefálico en Pediatría: La importancia del abordaje y categorización del paciente pediátrico en el servicio de urgencias. Pediatr [Internet]. 2019 [citado 10/01/2023];52(3):85-93. Disponible en: https://revistapediatria.org/rp/article/download/121/100/1214
2. Cardona Pineda SM, Estrada I, Anariba R, et al. Caracterización clínicoepidemiológica de Traumatismo Craneoencefálico Severo Pediátrico en Hospital Nacional Mario Catarino Rivas 2016-2018. Acta pediátr hondu [Internet]. 2019 [citado 10/01/2023];10(1):978-95. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/fr/biblio-1049529
3. Arévalos Fonseca H, Ponce Surós Y, Rosales Durán A, et al. Caracterización de pacientes críticos en la Unidad Intensiva Pediátrica (UTIP). Hospital Pediátrico Docente General Luis Ángel Milanés Tamayo. 2019. Multimed [Internet]. 2021 [citado 11/02/2022];25(1):e2174. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/mmed/v25n1/1028-4818-mmed-25-01-e2174.pdf
4. Vitón-Castillo AA, Rego-Ávila H, Mena-Hernández VM. Monitoreo hemodinámico en el paciente crítico. CorSalud [Internet]. 2021 [citado 11/02/2022];13(2):229-39. Disponible en: https://revcorsalud.sld.cu/index.php/cors/article/view/585/1402
5. González Méndez MI, López Rodríguez L. Seguridad y calidad en la atención al paciente crítico. Enferm clín [Internet]. 2017 [citado 13/03/2018];27(2):113-7. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ibc-161308
6. Hernández-Nápoles A, Rodríguez-Curbelo M, Alfonso-Salabert I, et al. Registro de monitorización de enfermería en el paciente crítico. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 05/09/2024];46:e5464. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5464
7. Valera-Fernández D, Díaz-López RC, Cabrera-Espinosa L, et al. Conocimiento de enfermería en el traumatismo craneoencefálico grave y monitorización de la presión intracraneal. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 05/09/2024];46:e5480. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5480
8. Pillajo Ushiña MC. Manejo hospitalario del traumatismo craneoencefálico por parte de la enfermera profesional en pacientes de urgencias pediátricas de junio-agosto 2019 [tesis en Internet]. Quito: Pontificia Universidad Católica del Ecuador; 2019 [citado 05/05/2020]. Disponible en: https://repositorio.puce.edu.ec/items/6ae69f6e-8ee7-4ced-a2bf-d6a5dbf1ea40
9. Cabrera-Espinosa L, Valera-Fernández D, Sardiñas-Céspedes N, et al. Nivel de conocimientos del personal de enfermería sobre el manejo del paciente con ventilación mecánica invasiva. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 05/09/2024];46:e5477. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5477
10. Kiewiet J. Professional nurses’ knowledge and clinical practice regarding patients with a traumatic brain injury in a tertiary hospital [tesis en Internet]. Stellenbosch, South Africa: Stellenbosch University; 2019 [citado 15/04/2020]. Disponible en: https://scholar.sun.ac.za/items/9eca8164-99db-44b8-bfce-b91df045ef8f
11. Jumbo Jumbo MC. Calidad asistencial de enfermería durante la monitorización invasiva del paciente crítico: Nursing quality of care during invasive monitoring of critical patients. LATAM [Internet]. 2023 [citado 10/01/2024];4(1):4175-89. Disponible en: http://latam.redilat.org/index.php/lt/article/view/557
12. Río López AM. Estudio piloto para el manejo de las urgencias pediátricas basado en el uso de nuevas tecnologías: Análisis de la implantación de un modelo [tesis en Internet]. Valladolid: Universidad de Valladolid; 2015 [citado 10/12/2018]. Disponible en: http://uvadoc.uva.es:80/handle/10324/12036
13. Fernández-Salazar S, Ramos-Morcillo AJ. Nuevas tecnologías, apps y su aplicación en la práctica clínica basada en evidencias. Enfermería Clínica [Internet]. 2014 [citado 05/09/2024];24(2):99-101. Disponible en: https://portalinvestigacion.um.es/documentos/6287192f0b3ab879a60448ef
14. Castrillón Agudelo MC. Pensando en la formación de futuros profesionales de enfermería en América Latina. Invest Educ Enferm [Internet]. 2008 [citado 05/09/2024];26(2):114-21. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/1052/105215278010.pdf
15. Cadena Estrada JC, Olvera Arreola SS, Pérez López MT, et al. Evaluación de la capacitación de enfermería en dos institutos nacionales de salud. Enferm univ [Internet]. 2012 [citado 05/09/2024];9(3):15-24. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-70632012000300003
16. Sardiñas-Céspedes NC, Cabrera-Espinosa L, Valera-Fernández D, et al. Conocimientos de enfermería para prevenir la neumonía asociada a la ventilación mecánica. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 [citado 05/09/2024];46:e5518. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5518
17. Díaz Ferrer Y, Cruz Ramírez M, Pérez Pravia MC, et al. El método criterio de expertos en las investigaciones educacionales: visión desde una muestra de tesis doctorales. Rev Cubana Educ Super [Internet]. 2020 [citado 03/01/2021];39(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000100018&nrm=iso
Downloads
Published
Versions
- 2025-08-28 (2)
- 2025-03-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Médica Electrónica (Medical Electronic Journal)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.

