Culture of the medical profession: a look from the identity and the historical memory of Matanzas

Authors

Keywords:

historia; identidad; cultura profesional; educación médica superior; personalidades; Matanzas

Abstract

This article is about History of higher medical education in Matanzas, written by a group of authors from the Matanzas University of Medical Sciences, to promote knowledge of the culture of the profession and identity as an essential part of historical memory. It is the first work that synthesizes unpublished and valuable information, from mimeographed, printed and digital manuscripts, which facilitate the periodization and systematization of the most important elements of the historical evolution of medical education in the province of Matanzas. The authors have been inspired by the most prominent personalities and institutions in the field thus recognizing the work of those with such a noble profession who teach people that care and save lives. The work can be used in teaching at the undergraduate and postgraduate levels, since its content significantly affects the comprehensive cultural training of the student, history and local development, contributing to the formation of values and the preservation of historical memory. It would be of interest and usefulness for all specialists and professionals involved in the formation of human capital in Health in the province of Matanzas, as well as other specialists and professionals in Cuba and abroad, who develop Teaching/Research/Extension in the field of Pedagogy and Education, with an emphasis on Higher Medical Education, as well as scholars of local history.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Elena del-Huerto-Marimón, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Metodóloga de posgrado

Jorge Domingo Ortega-Suárez, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Comisión de grado científico

Layvis Rodríguez-González, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Jefa del Departamento Docente. Cárdenas.

References

Vento Canosa E. Historia de la educación médica superior en Cuba. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2020.

Cañete Villafranca R, Del Huerto Marimón ME, et al. Historia de la Educación Médica Superior en Matanzas. La Habana: Editorial Ecimed; 2019 [citado 20/05/2024]. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/historia-de-la-educacion-medica-superior-en-matanzas/

Olave S. Revisión del concepto de identidad profesional docente. Rev Innova Educ [Internet]. 2020 [citado 20/05/2024];2(3):378-93. Disponible en: https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/3

Bernal Guerrero A, Valdemoros San Emeterio MA, Jiménez Eguizábal A. Tiempo, poder y educación. Repensando la construcción de la identidad personal y las decisiones de la política educativa. Rev esp pedagog [Internet]. 2020 [citado 20/05/2024];78(277):377-94. Disponible en: https://www.revistadepedagogia.org/rep/vol78/iss277/8/

Vera Vergara V. Función educativa de la familia en Cuba: análisis teórico de un tema de actualidad. Estudios del Desarrollo Social [Internet]. 2020 [citado 06/04/2024];8(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000100006&lng=es.

Berger PL, Luckmann T. La construcción social de la Realidad [Internet]. Buenos Aires: Amorrortu editores; 1968 [citado 06/03/2024]. Disponible en: https://redmovimientos.mx/wp-content/uploads/2020/07/La-Construcci%C3%B3n-Social-de-la-Realidad-Berger-y-Luckmann.pdf

Cuadra Martínez D, Castro Carrasco PJ, Oyanadel C, et al. Identidad profesional docente en la formación universitaria: una revisión sistemática de estudios cualitativos. Form Univ [Internet]. 2021 [citado 17/06/2024];14(4):79-92. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-50062021000400079

Morales Escobar IR, Taborda Caro MA. La investigación biográfico narrativa: significados y tendencias en la indagación de la identidad profesional docente. Folios [Internet]. 2021 [citado 17/06/2024];(53):171-82. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-48702021000100171&lng=es

Souto Gómez AI, Rial Sánchez AF, Talavera Valverde MA. Aspectos que conforman la identidad profesional del profesorado de formación y orientación laboral. Estud educ [Internet]. 2020 [citado 17/07/2024];38:29-57. Disponible en: https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/35727

Pérez Gracia E, Serrano Rodríguez R, Pontes Pedrajas A. Construcción de la identidad profesional docente: una revisión de la literatura. Profr rev curríc. 2022;26(1):371-93. DOI: 10.30827/profesorado v26i1.13211.

Ortega Suárez JD. El diseño curricular. Sus desafíos en la época actual de cambio de paradigmas científicos. Rev Cognosis [Internet]. 2020 [citado 18/05/2024];5(1):115-38. Disponible en: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/2327

Nora P. Los lugares de la memoria. 7ª ed. París: Gallimard; 1992.

Published

2025-02-12

How to Cite

1.
del-Huerto-Marimón ME, Ortega-Suárez JD, Rodríguez-González L. Culture of the medical profession: a look from the identity and the historical memory of Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2025 Feb. 12 [cited 2025 Mar. 10];47:e6246. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/6246

Issue

Section

Opinion article