Professional skills conception in students of Medicine

Authors

  • Raidel González Rodríguez Policlínico Universitario Raúl Sánchez. Pinar del Río.
  • Juan Cardentey García Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río.

Keywords:

professional competence, occupational profile, students, Medicine.

Abstract

The development of professional skills, in Medicine studies, with a systemic and inter discipline character has guaranteed an adequate conception process. The aim of this term was evaluating professional skills conception in students of Medicine.  An observational, descriptive, cross-sectional study was carried out in the period February-March 2015. The universe was formed by 130 first-year students of Medicine studies and the sample was formed by 70 students intentionally chosen. The study is based on the dialectical materialistic method due to its capacity for integrating the the qualitative and the quantitative. Methods of the theoretical and empiric level, and statistic methods were used. The lack of a systemic approach to the process of professional skills conception in the Medicine studies, the lack of methodological work aimed to this process and the non-active participation of the students were evidenced.  In general, there it were identified deficiencies in the conception of professional skills in Medicine students, taking into account the integral training a general physician should have.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raidel González Rodríguez, Policlínico Universitario Raúl Sánchez. Pinar del Río.

Médico General. Residente de primer año en Medicina General Integral. Instructor. Policlínico Universitario Raúl Sánchez. Pinar del Río

Juan Cardentey García, Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río.

Especialista de primer y segundo grados en Prótesis Dental y en Estomatología General Integral. Máster en Urgencias Estomatológicas y en Salud Bucal Comunitaria.  Profesor Auxiliar. Investigador Agregado. Universidad de Ciencias Médicas. Pinar del Río.

References

1. Lucarelli E, Finkelstein C, Donato M, Calvo G, Del Regno P, Gardel M, et al. La enseñanza de prácticas profesionales en la universidad: estilos docentes diversos para aprendizajes complejos en las clínicas Odontológicas. Revista de currículum y formación del profesorado. [Internet]. 2009 [Citado 4 Abr 2013]; 13(1): [Aprox. 38 p.]. Disponible en: http://www.ugr.es/~recfpro/rev131COL1.pdf
2. Pupo Ávila NL, Pérez Perea L, Alfonso García A, Pérez Hoz G, González Varcálcel B. Aspectos favorecedores y retos actuales para la misión de la Universidad de Ciencias Médicas Cubana. Educ Med Super [Internet]. 2013 Mar [citado 2013 Abr 04]; 27(1): [Aprox. 20 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextpid=S0864-21412013000100014lng=es
3. Salas Perea RS. Propuesta de estrategia para la evaluación del desempeño laboral de los médicos en Cuba. Educ Med Super [Internet]. 2010 Sep [citado 2013 Abr 04]; 24(3): [Aprox. 60 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v24n3/ems11310.pdf
4. Rodríguez González I, Cobo Luego MR, Riverón Ocaña BM, de la Hoz Rojas L. La formación del capital humano de Atención Estomatológica en Villa Clara. EDUMECENTRO. [Internet]. 2012 ene-abr [Citado 4 Abr 2013]; 5(1): [Aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/217/438
5. Carreño de Celis R, Salgado González L, Fernández Oliva B, Alonso Pardo ME. Factores que intervienen en el proceso de formación de los profesionales universitarios de la salud. Educ Med Super [Internet] 2009 Sep [citado 2013 Abr 04]; 23(3): [Aprox. 18 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextpid=S0864-21412009000300008lng=es
6. Lizárraga Marroquín CA. Educación dental basada en competencias. Rev Estomatol Herediana. [Internet] 2011 [Citado 4 Abr 2013]; 21(4): [Aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.upch.edu.pe/faest/publica/2011/vol21_n4/vol21_n4_11_art011.pdf
7. López Jiménez NE, Puentes de Velásquez AV. Modernización curricular de la Universidad Surcolombiana: integración e Interdisciplinariedad. Vicerrectoría de Investigación y Proyección Social. ENTORNOS. [Internet]. 2011 [Citado 4 Abr 2013]; 24: [Aprox. 38 p.]. Disponible en: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3798817
8. Trujillo Saínz ZC, Guerra Pando JA, Henríquez Trujillo D. El examen estatal, referencia de utilidad en la labor metodológica del colectivo de carrera en la especialidad de Estomatología. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2012 Jun [citado 2013 Abr 04]; 16(3): [Aprox. 18 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextpid=S1561-31942012000300019lng=es
9. Flores Mori ML, Quijano Villavicencio GM. Diagnostico situacional de las estrategias didácticas empleadas en la Facultad de Estomatología - UPCH. Una reflexión para el docente universitario de hoy. Rev Estomatol Herediana. [Internet]. 2010 [Citado 4 Abr 2013]; 20(3): [Aprox. 16 p.];Disponible en: http://www.upch.edu.pe/faest/publica/2010/vol20_n3/Vol20_n3_10_art4.pdf
10. Vicedo Tomey A. Cinco propuestas doctrinales en relación con la formación por competencias. Educ Med Super [Internet]. 2011 Sep [citado 2013 Abr 04]; 25(3): [Aprox. 20 p.] Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextpid=S0864-21412011000300014lng=es

Published

2016-05-13

How to Cite

1.
González Rodríguez R, Cardentey García J. Professional skills conception in students of Medicine. Rev Méd Electrón [Internet]. 2016 May 13 [cited 2025 Jan. 9];38(3):402-9. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1418

Issue

Section

EDUCACION MÉDICA

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>