Instructive methodological class of the Masticatory System subject, oriented towards the basic-clinical relationship

Authors

Keywords:

instructive-methodological lesson, Histology, oral mucosa

Abstract

Training the teaching staff in the universities demands a high scientific level and pedagogical expertise. All of these requires a careful methodological work guaranteeing the teaching-learning process planning, organization, regulation and control. For that the authors designed an instructive methodological lesson aimed to train the teaching staff in the use of the basic-clinical link during a lesson of the subject Masticatory System about Oral Mucosa, in the subject Histology. They indicate to professors how to relate the lesson content to clinic from the point of view of pre-cancer lesions and its risk factors. Training the teaching staff in the use of subjects and disciplines of the Basic Sciences with the basic-clinical relation, the authors contribute to widening the scientific methodological spectrum of the teaching staff of the Matanzas University of Medical Sciences.



Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Myrna del Puerto Horta, Universidad de Ciencias Médicas Matanzas. Matanzas

Departamento de Ciencias Biomédicas.

Profesora.

References

1. Maynard Bermúdez GI, Cuza Olivares Y, Vilató Frómeta L, et al. Experiencias del tratamiento metodológico interdisciplinar al tema Historia Psicosocial en la Facultad de Ciencias Médicas Guantánamo. Rev Inf Cient [Internet]. 2018 Abr [citado 19/03/2020]; 97(2): 352-61. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1028-99332018000200352&lng=es.
2. García González MC, Varela de Moya HS, Espíndola Artola A. The forms of methodological teaching work in the current context of higher education. Rev Hum Med [Internet]. 2019 [citado 19/03/2020]; 19(3): 607-36. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202019000300607&lng=es.
3. León Castillo Y, Reiné Herrera Y, Charbonell Martel ME. Una mirada a la formación de profesionales universitarios que demanda el siglo XXI en Cuba. Rev Cubana de Educ Superior [Internet]. 2019 [citado 05/06/2019]; 38(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000100011&lng=es&tlng=es.
4. Isaac Quesada TA, Mármol Sosa E, Zulueta Cuba L. Sistema de procedimientos para la preparación de asignaturas de formación general en la educación médica. Edumecentro [Internet]. 2017 [citado 12/01/2018]; 9(2). Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/935/html_231.
5. Ministerio de Educación Superior. Resolución ministerial 2/2018. Trabajo Metodológico. En: Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2018 [citado 12/01/2018]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%c3%b3n-2-del-2018.pdf.
6. Pozas Prieto WJ, López Fernández J, Santacana Palencia TA. Análisis histórico de los procesos de categorías docentes en la Universidad de Ciencias Pedagógicas José Martí. Rev Cubana de Educ Superior [Internet]. 2018 [citado 05/06/2019]; 37(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142018000100011&lng=es&tlng=es.
7. Guerra Bretaña RM, Ramos Azcuy FJ, Jaya Escobar AI. El trabajo metodológico y la escritura científica en el desarrollo de la carrera docente. Atlante [Internet]. 2019 Ene. [citado 05/06/2019]. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/01/escritura-cientifica-docente.html//hdl.handle.net/20.500.11763/atlante1901escritura-cientifica-docente.
8. Martínez Ruiz I, Deliz Vaillant M, Palacios Sánchez R, et al. Acciones para perfeccionar el trabajo metodológico en la preparación de la asignatura Salud Pública. Rev Inf Cient [Internet]. 2016 [citado 05/06/2019]; 95(5). Disponible en: http://www.revinfcientifica.sld.cu/index.php/ric/article/view/68.
9. Garrigó Andreu LM, Delgado Fernández M. La universidad cubana al horizonte del año 2021. Rev Cubana Educ Superior [Internet]. 2019 [citado 05/06/2019]; 38(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142019000100022&lng=es&tlng=es.
10. Matos Rodríguez A, Concepción Obregón T, Fernández Lorenzo A, et al. Fundamentos pedagógicos y didácticos de la enseñanza de las técnicas histológicas básicas en la formación de posgrado. Educ Med Super [Internet]. 2018 [citado 19/03/2020]; 32(1): 185-95. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412018000100018&lng=es.
11. Palmerín-Donoso A, Cantero-Macedo AM, Tejero-Mas M. Leucoplasia oral. Aten Primaria. 2020 Jan; 52(1): 59-60. Citado en PubMed; PMID: 31029457.

Published

2021-03-10

How to Cite

1.
del Puerto Horta M, Alonso González M, Milián Castresana M, Estrada Vaillant A, Soler Pons L. Instructive methodological class of the Masticatory System subject, oriented towards the basic-clinical relationship. Rev Méd Electrón [Internet]. 2021 Mar. 10 [cited 2025 Feb. 2];43(2):488-97. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3819

Issue

Section

ACTUALIZACIÓN TEMÁTICA

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>