Monitoring the impact in the formation of specialist in Intensive Medicine and Emergencies, Matanzas
Keywords:
postgraduate training, intensive and emergency medicine specialty, formation impact, impact monitoringAbstract
Introduction: The evaluation of the quality in the formation of the medical specialties in Cuba, conceptualize the monitored of the impact like the process directed to evaluate the correspondence among the objectives of the program and the results reached by their participants in the social environment where they are developed professionally, guaranteeing the relevancy of the program.
Objective:To apply the methodology designed for the monitored of the impact in the formation of the medical specialties in the program of intensive Medicine and emergencies.
Materials and methods:Carried out a study of pedagogic court where the methodology was applied designed in the Medical University of Matanzas, for the monitored of the impact in the formation of the specialty of intensive Medicine and emergencies, developed in the university hospital "Faustino Pérez Hernández." They participated six graduate, fourdirectives, 11 professors and tutors of the last concluded edition, from October of the 2016 to November of the one 2019.
Results:A high impact was observed in the institution and medium in the individual, with a contrast among the initial diagnosis and during for formation of excellence in 100% of the residents, with a final diagnosis of 33,3% excellent and 66,6% well. It was not evaluated the transfer stage or impact in the society, for the short of time of labor experience of the graduate.
Conclusion:The applied methodology allowed to know the medium impact in the formation of graduate in Intensive Medicine and Emergencies in Matanzas, for a contrast among the initial diagnosis and during the formation of excellent with the final diagnosis of well.
Downloads
References
2. Ministerio de Educación Superior. Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES). Resolución 150/2018. La Habana: MES; 2018.
3. Ministerio de Educación Superior. SEAES: Subsistema de Evaluación y Acreditación de Especialidades de Posgrado (SEA-EP). Resolución 10/2019. La Habana: MES; 2019.
4. Ramos FJ, Meizoso MC, Guerra RM. Instrumento para la evaluación del impacto de la formación académica. Rev Universidad y Sociedad [Internet]. 2016 [citado 08/06/2019]; 8(2): 114-24. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000200014.
5. Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Comité Académico. Informe de autoevaluación de la especialidad de Medicina Intensiva y Emergencias. Matanzas: Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas; 2018.
6. Del Huerto ME, Darias Domínguez C. Metodología para monitoreo del impacto de la formación de especialistas en la Universidad Médica matancera. Rev Méd Electrón [Internet]. 2019 [citado 08/06/2019]; 41(6). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3463/pdf_718.
7. Darias Domínguez C, Del Huerto Marimón ME. Experiencia sobre monitoreo del impacto en la formación de dermatólogos en la Universidad Médica matancera. Rev Méd Electrón [Internet]. 2019 [citado 08/06/2019]; 41(6). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3464.
8. López OL. La mejora continua: objetivo determinante para alcanzar la excelencia en instituciones de educación superior. Edumecentro [Internet]. 2015 [citado 26/12/2018]; 7(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-28742015000400014.
9. Placeres Hernández JF, De León Rosales LC, Martínez Abreu J, et al. El Sistema de Evaluación y Acreditación de Especialidades de Postgrado en la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2017 [citado 23/12/2018]; 39(6). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/2446/3652.
10. Placeres Hernández JF. El proceso de autoevaluación en la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas, una necesidad impostergable. Rev Méd Electrón [Internet]. 2015 [citado 03/06/2017]; 37(5). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/1478/html_55.
11. Borges Oquendo LC, Añorga Morales JA. Dimensiones de la evaluación de impacto del posgrado académico desde la óptica de la Educación Avanzada en la Educación Médica. Educ Méd Sup [Internet]. 2015 [citado 21/07/2019]; 29(2) Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412015000200015.
12. Borges Oquendo LC. Modelo de evaluación de impacto del Posgrado Académico en los docentes de la Facultad de Ciencias Médicas “General Calixto García” [tesis doctoral en Internet]. La Habana: Editorial Universitaria [citado 21/07/2019]; 2015. Disponible en: http://www.eduniv.mes.edu.cu.
13. Ramos Azcuy F, Meizoso Valdés MC, Guerra Bretaña RM. Instrumento para la evaluación del impacto de la formación académica. Rev. Universidad y Sociedad [Internet]. 2016 [citado 21/07/2019]; 8(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000200014.
14. Ugarte MY, Blanco BN, Amechazurra OM, et al. Estrategia metodológica para la acreditación de las especialidades de Nefrología, Urología y Terapia Intensiva. Edumecentro [Internet]. 2018 [citado 21/07/2019]; 10(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pi.
15. Aparicio Suárez JL. La acreditación: más que acto, es inspiración. Medicentro [Internet]. 2015 [citado 21/07/2019]; 19(2). Disponible en: http://www.medicentro.sld.cu/index.php/medicentro/article/view/1960.
16. Prado Solar LA, Hernández Díaz O, Rodríguez Curbelo M, et al. Comportamiento del proceso de evaluación externa de las especialidades médicas en la Universidad de Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2020 [citado 21/07/2019]; 42(4). Disponible en: http://www.revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/3621.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.