Student assistants of the Medical Sciences and the need of their pedagogical training

Authors

Keywords:

student assistant, pedagogical training, teaching work

Abstract

It was carried out a review of the instruction 37/2011 of the Deputy Ministry of Attention to Teaching and Research of the Ministry of Public Health, and of the Methodological Teaching Work Regulation Nr. 2/2018 on the Students Assistants Movement Frank Pais Garcia, its main objectives, the requirements that should have its members, and the curricular training that, from the pedagogical point of view, is received by the students of the different courses for their better performance in the teaching function. It is analyzed and highlighted how empowered are, in this sense, degrees in Nursing and in Heath Technologies—not so the rest of the courses—as well as for the movement of students assistants as for their teaching work once they are graduated. Therefore it is given the opinion that reflections should be made suggesting future research and new judgments on this process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Ministerio de Salud Pública. Viceministerio para el área de docencia e investigaciones. Sobre el Movimiento de Alumnos Ayudantes Frank País García. Indicación 37/2011 [Internet]. La Habana: MINSAP; 2011 [citado 07/06/2019]. Disponible en: http://uvsfajardo.sld.cu/sites/uvsfajardo.sld.cu/files/vadi_de_alumnos_ayudantes-2011.pdf

2. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de Trabajo Docente Metodológico No. 02/2018. La Habana: MES; 2018. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%C3%B3n-2-del-2018.pdf

3. Jiménez Puñales S, Gómez González Y, Sosa Fleites I, et al. Acciones pedagógicas para la preparación de los alumnos ayudantes en Ginecología y Obstetricia. Edumecentro [Internet]. 2017 ene-mar [citado 07/06/2019];9(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S207728742017000100008&script=sci_arttext&tlng=pt

4. García Pérez RC, Carrasco Feria MA, García Romero Y, et al. Sistema de acciones para la preparación de los alumnos ayudantes en la función docente en la carrera de medicina [Internet]. Holguín: IV Jornada Científica de la SOCECS; 2017 [citado 06/01/2020]. Disponible en: http://socecsholguin2017.sld.cu/index.php/socecsholguin/2017/paper/view/188/128

5. Portuondo Tauler M, Méndez Hernández GM. La formación docente del alumno ayudante en la carrera de periodismo: una guía didáctica para su perfeccionamiento. Didasc@lia: Didáctica y Educación [Internet]. 2018 ene-mar [citado 07/06/2019];9(1):1-26. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6595065

6. Cabrera L, Rivas B, Casanova C. Capacitación pedagógica de alumnos ayudantes: una necesidad sentida en la carrera de Estomatología. Edumecentro [Internet]. 2018 oct-dic [citado 07/06/2019];10(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S207728742018000400010&script=sci_arttext&tlng=en

7. García Pérez A, Sánchez García AJ, Sánchez García F. El colectivo de año en el desarrollo de habilidades pedagógicas en los estudiantes [Internet]. Holguín: VIII Jornada Científica de la SOCECS; 2019 [citado 06/01/2021]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/paper/view/55/39

8. Victorero Mejías G, Rodríguez Victorero G, Portales Victorero D, et al. La orientación pedagógica hacia el perfil docente en los futuros egresados de la universidad de Ciencias Médicas [Internet]. Holguín: VII Jornada Científica de la SOCECS; 2018. [citado 06/01/2021]. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/viewFile/246/249

9. Mirabal Díaz JM, Puig Trujillo NS, Pardillo Rodríguez EC, et al. Investigación científica, actividades educativas comunitarias y funciones gerenciales: pertinencia en la superación de alumnos ayudantes. Edumecentro [Internet]. 2017 oct-dic [citado 07/06/2019];9(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742017000400010

10. Portuondo Tauler M, Méndez Hernández GM. El alumno ayudante en la carrera de periodismo: su participación en la formación del profesional Asociación de Pedagogos de Cuba [Internet]. Pinar del Río: Asociación de Pedagogos de Cuba; 2017 [citado 06/01/2020]. Disponible en: https://eventos.upr.edu.cu/index.php/APC/APC/paper/view/256/133

11. Bello Fernández NL, Fenton Tait ML. Proceso de Enseñanza Aprendizaje. Temas para Enfermería [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2009 [citado 06/01/2020]. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/proceso-ensenanza-aprendizaje-temas-para-enfermeria/

Published

2022-02-16

How to Cite

1.
Espinosa-Martínez K, Zequeira-Corzo M, Espinosa-Martínez P, Hernández-Rodríguez D. Student assistants of the Medical Sciences and the need of their pedagogical training. Rev Méd Electrón [Internet]. 2022 Feb. 16 [cited 2025 Feb. 8];44(1):1-8. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4219

Issue

Section

Opinion article