Student assistants of the Medical Sciences and the need of their pedagogical training
Keywords:
student assistant, pedagogical training, teaching workAbstract
It was carried out a review of the instruction 37/2011 of the Deputy Ministry of Attention to Teaching and Research of the Ministry of Public Health, and of the Methodological Teaching Work Regulation Nr. 2/2018 on the Students Assistants Movement Frank Pais Garcia, its main objectives, the requirements that should have its members, and the curricular training that, from the pedagogical point of view, is received by the students of the different courses for their better performance in the teaching function. It is analyzed and highlighted how empowered are, in this sense, degrees in Nursing and in Heath Technologies—not so the rest of the courses—as well as for the movement of students assistants as for their teaching work once they are graduated. Therefore it is given the opinion that reflections should be made suggesting future research and new judgments on this process.
Downloads
References
2. Ministerio de Educación Superior. Reglamento de Trabajo Docente Metodológico No. 02/2018. La Habana: MES; 2018. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/faenflidiadoce/files/2018/08/Resoluci%C3%B3n-2-del-2018.pdf
3. Jiménez Puñales S, Gómez González Y, Sosa Fleites I, et al. Acciones pedagógicas para la preparación de los alumnos ayudantes en Ginecología y Obstetricia. Edumecentro [Internet]. 2017 ene-mar [citado 07/06/2019];9(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S207728742017000100008&script=sci_arttext&tlng=pt
4. García Pérez RC, Carrasco Feria MA, García Romero Y, et al. Sistema de acciones para la preparación de los alumnos ayudantes en la función docente en la carrera de medicina [Internet]. Holguín: IV Jornada Científica de la SOCECS; 2017 [citado 06/01/2020]. Disponible en: http://socecsholguin2017.sld.cu/index.php/socecsholguin/2017/paper/view/188/128
5. Portuondo Tauler M, Méndez Hernández GM. La formación docente del alumno ayudante en la carrera de periodismo: una guía didáctica para su perfeccionamiento. Didasc@lia: Didáctica y Educación [Internet]. 2018 ene-mar [citado 07/06/2019];9(1):1-26. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6595065
6. Cabrera L, Rivas B, Casanova C. Capacitación pedagógica de alumnos ayudantes: una necesidad sentida en la carrera de Estomatología. Edumecentro [Internet]. 2018 oct-dic [citado 07/06/2019];10(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S207728742018000400010&script=sci_arttext&tlng=en
7. García Pérez A, Sánchez García AJ, Sánchez García F. El colectivo de año en el desarrollo de habilidades pedagógicas en los estudiantes [Internet]. Holguín: VIII Jornada Científica de la SOCECS; 2019 [citado 06/01/2021]. Disponible en: http://edumedholguin2019.sld.cu/index.php/2019/paper/view/55/39
8. Victorero Mejías G, Rodríguez Victorero G, Portales Victorero D, et al. La orientación pedagógica hacia el perfil docente en los futuros egresados de la universidad de Ciencias Médicas [Internet]. Holguín: VII Jornada Científica de la SOCECS; 2018. [citado 06/01/2021]. Disponible en: http://edumess2018.sld.cu/index.php/edumess/2018/paper/viewFile/246/249
9. Mirabal Díaz JM, Puig Trujillo NS, Pardillo Rodríguez EC, et al. Investigación científica, actividades educativas comunitarias y funciones gerenciales: pertinencia en la superación de alumnos ayudantes. Edumecentro [Internet]. 2017 oct-dic [citado 07/06/2019];9(4). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S207728742017000400010
10. Portuondo Tauler M, Méndez Hernández GM. El alumno ayudante en la carrera de periodismo: su participación en la formación del profesional Asociación de Pedagogos de Cuba [Internet]. Pinar del Río: Asociación de Pedagogos de Cuba; 2017 [citado 06/01/2020]. Disponible en: https://eventos.upr.edu.cu/index.php/APC/APC/paper/view/256/133
11. Bello Fernández NL, Fenton Tait ML. Proceso de Enseñanza Aprendizaje. Temas para Enfermería [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2009 [citado 06/01/2020]. Disponible en: http://www.bvscuba.sld.cu/libro/proceso-ensenanza-aprendizaje-temas-para-enfermeria/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.