COVID-19: a challenge for Nursing students in the on-the-job training
Keywords:
caregivers, students, on-the-job training, prevention, COVID-19, selfcareAbstract
Introduction: students and nurses are exposed to contagion by COVID-19 during the Nursing teaching practices of on-the-job training carried out in hospitals. Therefore, it is necessary train these staff to carry out their work successfully in the middle of a difficult scenario.
Objective: to evaluate COVID-19 facing by students and nursing staff in the practices of on-the-job training.
Materials and methods: an intervention and development research was conducted in the Neurosurgery Service of the University Hospital Comandante Faustino Pérez Hernández, of Matanzas, between September and October 2020, period of COVID-19 resurgence. For that we worked with a universe of 12 patients, 12 caregivers and 6 5th-year students of Nursing degree. The study was divided into three stages: diagnosis, training and evaluation. The interview was used.
Results: the 40-49 age group predominated among patients, with 41.66 % of the male gender. Among caregivers, female gender predominated and 50-59 age group. The training was effective at 58.33 %.
Conclusions: prevention and self-care were positive strategic answers as forms of action in students and the rest of the staff involved in the research. The educational aid work minimized the epidemiological risk in patients and caregivers, and achieved an increase in risk perception of contracting the disease.Downloads
References
2. Organización de Naciones Unidas. Tenéis todo mi apoyo [Internet]. Nueva York: Organización de Naciones Unidas; 2020 [citado 15/07/2020]. Disponible en: https://www.un.org/es/coronavirus/articles/apoyo-sanitarios
3. Zhu N, Zhang D, Wang W, et al. A Novel Coronavirus from Patients with Pneumonia in China, 2019. N Engl J Med. 2020; 382(8): 727-33. Citado en PubMed; PMID: 31978945.
4. Redacción MINSAP. Parte del cierre del día 5 de setiembre a las 12 de la noche. La Habana: Ministerio de Salud Pública; 6 Sep 2020 [citado 15/10/2020]. Disponible en:https://salud.msp.gob.cu/parte-de-cierre-del-dia-5-de-septiembre- /
5. Ilizástigui Dupuy F. La educación en el trabajo como principio rector de la educación médica cubana [Internet]. La Habana: Sociedad Cubana de Educadores en Ciencias de la Salud; 1993 [citado 15/07/2020]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/socecs/files/2012/05/De-Iliz%C3%A1stigui-completo-sobre-educaci%C3%B3n-en-el-trabajo_version-revisada-Suiberto.pdf
6. Xiang YT, Yang Y, Li W, et al. Timely mental health care for the 2019 novel coronavirus outbreak is urgently needed. Lancet Psychiatry [Internet]. 2020 [citado 01/05/2020]; 7(3): 228-9. Disponible en: https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S2215-0366%2820%2930046-8
7. Girão-Arcanjo RV, Pompeu-Christovam B, Dantas-de Oliveira NV, et al. Conocimientos y prácticas de los trabajadores de enfermería sobre riesgos laborales en la atención primaria de salud: un estudio de intervención. Enf Global [Internet]. 2018 [citado 23/04/2020]; 17(3): 200-37. Disponible en: http://revistas.um.es/eglobal/article/view/294821
8. Consejo Internacional de Enfermeras. Enfermería: una voz para liderar. Llevando al mundo hacia la salud [Internet]. Ginebra: Consejo Internacional de Enfermeras; 2019 [citado 03/04/2020]. Disponible en: https://www.icn.ch/es/noticias/enfermeria-una-voz-para-liderar-la-salud-para-todos
9. Abarca-Flores SM, Gonzales-Yanarico AD. Intervención de enfermería basada en el modelo de Callista Roy para el funcionamiento familiar de niños con cáncer. HBCASE-Arequipa 2018 [tesis en Internet]. Arequipa, Perú: Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa; 2019 [citado 13/09/2019]. Disponible en: http://repositorio.unsa.edu.pe/handle/UNSA/8122
10. Castro-Peraza M, Martínez-Hernández M. Capacitación para la prevención y control de la COVID-19 [Internet]. La Habana: Instituto de Medicina Tropical Pedro Kourí; 2020 [citado 12/03/2020]. Disponible en: http://aulavirtual.sld.cu/enrol/index.php?id=1266
11. Aparicio-Suárez JL. Coronavirus COVID-19 [Internet]. La Habana: Infomed; 3 marzo 2020 [citado 12/03/2020]. Disponible en: https://temas.sld.cu/coronavirus/covid-19/
12. Casas Ml. Declaración de Helsinki: reflexiones y propuestas para su renovación. Bioethics [Internet]. 2016 [citado 01/03/2020]; 2(1): 41-55. Disponible en: https://www.elsevier.es/es-revista-bioethics-update-232-articulo-declaracion-helsinki-reflexiones-propuestas-su-S2395938X16300080
13. Guanche-Garcell H. COVID-19. Un reto para los profesionales de la salud. Rev haban cienc méd [Internet]. 2020 [citado 21/10/2020]; 19(2): e_3284. Disponible en: http://www.revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3284/2484
14. Fuentes-Bermúdez GP. Enfermería y COVID-19: reconocimiento de la profesión en tiempos de adversidad. Rev Colomb Enferm [Internet]. 2019 [citado 21/10/2020]; 19(1): 17. Disponible en: https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/RCE/article/view/2970
15. Astrés-Fernández M, Alves-de Alencar Ribeiro A. Salud mental y estrés ocupacional en trabajadores de la salud a la primera línea de la pandemia de COVID-19. Rev Cuid [Internet]. 2020 [citado 01/05/2020]; 11(2): e1222. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-09732020000200701
16. World Health Organization. Mental Health Considerations During COVID-19 Outbreak [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2020 [citado 03/05/2020]. Disponible en: https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/mental-health-considerations.pdf
17. Hernández-Bernal N, Barragán-Becerra J, Moreno-Mojica C. Intervención de enfermería para el bienestar de cuidadores de personas en cuidado domiciliario. Rev Cuid [Internet]. 2018 [citado 13/09/2019]; 9(1): 2045-58. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2216-09732018000102045&lng=en&nrm=iso&tlng=es
18. Talavera-Bustamante I, Menéndez-Cabezas A. Una explicación desde la química: ¿por qué son efectivos el agua y jabón, el hipoclorito de sodio y el alcohol para prevenir el contagio con la COVID-19? Anales de la Academia de Ciencias de Cuba [Internet]. 2020 [citado 20/05/2020]; 10(2). Disponible en: http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/view/781
19. Naranjo-Hernández Y, Concepción-Pacheco JA, Rodríguez-Larreynaga M. La teoría déficit de autocuidado: Dorothea Elizabeth Orem. Gac Méd Espirit [Internet]. 2017 [citado 18/05/2020]; 19(3). Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/espirituana/gme-2017/gme173i.pdf
20. Vargas-Fernández D, Clemente-Jaime I, Montero-Rodríguez Y, et al. Elementos de la educación en el trabajo de los estudiantes de tecnologías de la salud. Educ Méd Super [Internet]. 2018 [citado 11/02/2020]; 32(1). Disponible en: http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1158
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.