Social importance of the pedagogical training of the tutor in the formation of the comprehensive general doctor
Keywords:
tutor, comprehensive general medicine, curriculum, society, techno-scienceAbstract
Introduction: the figure of the tutor is of vital importance in the training of the specialist in comprehensive general medicine.
Objective: to base the importance of the professional pedagogical performance in the training of the specialist in comprehensive general medicine in Cuban society.
Materials and methods: a documental analysis was carried out froma search on the subject, from January 2020 to August in PubMed and SciELO databases and in the Google Scholar search engine. Review and research articles and web pages—in Spanish, Portuguese and English—that referred to the subject in the title were evaluated. Articles that did not meet this condition were excluded.
Conclusions: family medicine is eminently social, due to its objective and mission in the community, hence guaranteeing the training of comprehensive professionals who involve the contents and skills of the specialty in their development, along with values and forms of action in accordance with the principles of the socialist society, will suppose a better resolution of the health problems of the population, and therefore, a better quality of life.
Downloads
References
2. Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz A. Epistemología de las ciencias de la Educación Médica. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2019.
3. Salazar Duany Z, Ducónger Castellanos RD, Portuondo Hitchman OL. Importancia de la estrategia pedagógica para el mejoramiento del desempeño de los tutores en la educación en el trabajo. Escuela Latinoamericana de Medicina. Panorama Cuba y Salud [Internet]. 2019 [citado 28/10/2019];13(1 esp):98-102. Disponible en: http://www.revpanorama.sld.cu/index.php/panorama/article/view/960
4. Rizo Vázquez AC, Pérez Lemus JF, Taureaux Díaz N, et al. Caracterización del tutor como figura central en la formación del médico general integral. Educ Méd Super [Internet]. 2021 [citado 12/09/2022];35(3):e2248. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21412021000300004&script=sci_arttext&tlng=pt
5. Valcárcel Izquierdo N, Suárez Cabrera A, López Espinosa GJ, et al. La formación permanente y continuada: principio de la educación médica. Edumecentro [Internet]. 2019 [citado 21/05/2021];11(4):258-65. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742019000400258&lng=es
6. De Azevedo Fidelis GT, Freitas Ribeiro MM, Camargos Rocha AM. Vinte anos de experiência de mentoria na Faculdade de Medicina da UFMG: desafios enfrentados e soluções propostas. Rev Bras Educ Méd [Internet]. 2021 [citado 14/12/2021];45(Suppl 1):e112. Disponible en: https://www.scielo.br/j/rbem/a/ZMtDcK5mXHDNmSqHJ6rcmVw/?lang=pt
7. Miranda González D, Prieto Souto R, Tosar Pérez MA, et al. Theoretical Referents for the Pedagogical Training of Tutors in the Medical Major. Educ Méd Sup [Internet]. 2019 [citado 12/05/2021];33(2):1-19. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412019000200018&lng=es
8. Ministerio de Educación Superior. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo dogente y metodológico para las carreras universitarias. Resolución Ministerial 47/2022. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2022.
9. Alpízar Caballero LB, Añorgas Morales J. La actividad del tutor de la educación médica desde los principios de la educación avanzada. Rev Cubana Med Mil [Internet]. 2014 [citado 14/12/2021];43(2):237-48. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0138-65572014000200012&script=sci_arttext&tlng=pt
10. Cunill López ME. Modelo pedagógico para el mejoramiento del sistema de evaluación del residente de Ginecología y Obstetricia. Educ Méd Super [Internet]. 2020 [citado 28/05/2022];34(4):e2424. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000400006&lng=es
11. Luis Bombino L, Jiménez Puerto CL. La preparación del docente y su papel como líder del proceso enseñanza-aprendizaje. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo [Internet]. 2019 jul [citado 30/01/2023];11. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/preparacion-docente-ensenanza.html
12. Lopes Filho FL, Andrade de Azevado FV, Lustosa Augusto K, et al. Mentoring experience in medical residency: challenges and experiences. Rev Bras Educ Méd [Internet]. 2021 [citado 14/12/2021];45(3):e131. Disponible en: https://www.scielo.br/j/rbem/a/n3HyLPkjg9BLJXjwcxg9qfx/?lang=en
13. Robles Lamoth ME, García Chirino R, Deschapelles Brunet M. Un reto en la universidad del siglo XXI, el profesor tutor. Órbita Científica [Internet]. 2019 [citado 28/10/2020];106(25). Disponible en: http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rOrb/article/view/839
14. Miranda González D, Valcárcel Izquierdo N, Hernández González Y, et al. Metodología para la preparación pedagógica de los tutores de la carrera de medicina. Educ Méd Sup [Internet]. 2022 [citado 10/01/2023];36(4):e3687. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3687
15. Ministerio de Salud Pública. Plan de estudio y programa de la especialidad Medicina General Integral. La Habana: MINSAP; 1985.
16. Ministerio de Salud Pública. Plan de estudio y programa de la especialidad Medicina General Integral. La Habana: MINSAP; 1990.
17. Ministerio de Salud Pública. Plan de estudio y programa de la especialidad Medicina General Integral. La Habana: MINSAP; 2000.
18. Ministerio de Salud Pública. Plan de estudio y programa de la especialidad Medicina General Integral. La Habana: MINSAP; 2004.
19. Ministerio de Salud Pública. Plan de estudio y programa de la especialidad Medicina General Integral. La Habana: MINSAP; 2018.
20. Prieto Peña AI, González Sánchez A, Hernández Rabelo Y. El rol del tutor en la formación del especialista de Medicina General Integral. Rev Cubana Med Gen Integr [Internet]. 2022 [citado 30/08/2022];38(1):e1642. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0864-21252022000100018&script=sci_arttext&tlng=pt
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.