Management for the sustainability of the teaching staff in the Medical Sciences University of Matanzas

Authors

Keywords:

sustainability, teaching categories, medical education

Abstract

Prioritized attention and systematic follow-up of teaching categorization processes are essential aspect for each institution. This work was carried out to determine the foundations of management for the sustainability of the staff's teaching categories. The historical-logical approach and the systematization carried out allowed the authors to identify the main changes and challenges of the sustainability of the teaching staff, among which is one of a priority and decisive nature for its prospective achievement, consisting of developing an adequate process of management of teaching categories in universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arístides Lázaro García-Herrera, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Doctor en Medicina Máster en Ciencias de la Educación Médica Doctor en Ciencias Médicas Especialista de II grado en Angiología y Cirugía Vascular Especialista de II grado en Organización y Administración de la Salud Profesor e Investigador Titular Rector de la Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas

Odalys Bolaños-Ruiz, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Máster en Ciencias de la Educación Superior

Arístides Lázaro García-Moliner, Hospital Universitario Clínico Quirúrgico Comandante Faustino Pérez Hernández. Matanzas

Doctor en Ciencias Médicas

References

1. Ramos-Castro G, González-Sánchez A, Hernández-Nariño A, et al. La auditoría académica como herramienta para evaluar la calidad y apoyar la acreditación institucional. Educ Méd Super [Internet]. 2020 [citado 03/05/2023];34(2). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1903

2. Saborido Loidi JR, Alarcón Ortiz R. La integración de la Universidad: experiencias de Cuba. Rev Cubana Educ Super [Internet]. 2018 [citado 03/05/2023];37(3). Disponible en: https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2717

3. García-Herrera AL. Aprendizajes en una evaluación externa institucional mediante la identificación de fortalezas y debilidades propias. Rev Méd Electrón [Internet]. 2022 [citado 03/05/2023];44(2):[aprox. 4 pantallas]. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4877

4. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 85/2016. Reglamento para la aplicación de las categorías docentes en la Educación Superior [Internet]. La Habana: MES; 2016 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-85-de-2016-de-ministerio-de-educacion-superior

5. Ortega-Bastidas JA. Tensión educativa entre la tradición y las nuevas alternativas. Educ Méd Super [Internet]. 2020 [citado 03/05/2023];34(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1772

6. Bermúdez-Aponte JJ, Laspalas Pérez FJ. El profesor universitario: integración entre lo personal y lo profesional. Teor Educ Rev Interuniv [Internet]. 2017 [citado 03/05/2023];29(2):109-26. Disponible en: https://doi.org/10.14201/teoredu292109126

7. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 109/2018. Resuelvo Único. La Habana: MES; 2018.

8. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 66/2014. Procedimiento para la evaluación de los profesores universitarios del Sistema de la Educación Superior [Internet]. La Habana: MES; 2014 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/fpucmh/files/2022/11/Res66MES.pdf

9. Ministerio de Salud Pública. Resolución No. 718/2015. Procedimiento para la evaluación anual de los profesores universitarios, que ejercen la docencia en los centros de educación médica superior [Internet]. La Habana: MINSAP; 2015 [citado 03/05/2023]. Disponible en: http://juriscuba.com/organismos-estatales-2/salud-publica/resolucion-no-718-2015/

10. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 139/2019. Organización y funcionamiento del Sistema Nacional de Grados Científicos, así como la estructura, composición y funcionamiento de la Comisión Nacional de Grados Científicos [Internet]. La Habana: MES; 2019 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-139-19-810750573

11. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 47/2022. Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para las carreras universitarias [Internet]. La Habana: MES; 2022 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/4355/resolucion-472022-reglamento-proceso-docente-direccion-trabajo-carreras-universitarias

12. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 115/2022. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para el nivel de Educación Superior de Ciclo Corto [Internet]. La Habana: MES; 2022 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-115-de-2022-de-ministerio-de-educacion-superior

13. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 140/2019. Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba [Internet]. La Habana: MES; 2019 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior

14. Cabrera-Cantelar N, Cantelar-de-Francisco N, Cantelar-Martínez B, et al. Modelo educativo para la gestión académica en el Instituto de Medicina Tropical “Pedro Kourí”. Rev haban cienc médicas [Internet]. 2020 [citado 03/05/2023];19(3). Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3228

15. González Díaz RA, Ochoa Jiménez S, Celaya Figueroa R. Cultura organizacional y desempeño en instituciones de educación superior: implicaciones en las funciones sustantivas de formación, investigación y extensión. Univ Empresa [Internet]. 2016 [citado 03/05/2023];18(30):13-31. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5470392

Published

2024-01-01

How to Cite

1.
García-Herrera AL, Bolaños-Ruiz O, García-Moliner AL. Management for the sustainability of the teaching staff in the Medical Sciences University of Matanzas. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 Jan. 1 [cited 2025 Jan. 23];46:e5375. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5375

Issue

Section

Opinion article

Most read articles by the same author(s)