Management for the sustainability of the teaching staff in the Medical Sciences University of Matanzas
Keywords:
sustainability, teaching categories, medical educationAbstract
Prioritized attention and systematic follow-up of teaching categorization processes are essential aspect for each institution. This work was carried out to determine the foundations of management for the sustainability of the staff's teaching categories. The historical-logical approach and the systematization carried out allowed the authors to identify the main changes and challenges of the sustainability of the teaching staff, among which is one of a priority and decisive nature for its prospective achievement, consisting of developing an adequate process of management of teaching categories in universities.
Downloads
References
2. Saborido Loidi JR, Alarcón Ortiz R. La integración de la Universidad: experiencias de Cuba. Rev Cubana Educ Super [Internet]. 2018 [citado 03/05/2023];37(3). Disponible en: https://revistas.uh.cu/rces/article/view/2717
3. García-Herrera AL. Aprendizajes en una evaluación externa institucional mediante la identificación de fortalezas y debilidades propias. Rev Méd Electrón [Internet]. 2022 [citado 03/05/2023];44(2):[aprox. 4 pantallas]. Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/4877
4. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 85/2016. Reglamento para la aplicación de las categorías docentes en la Educación Superior [Internet]. La Habana: MES; 2016 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-85-de-2016-de-ministerio-de-educacion-superior
5. Ortega-Bastidas JA. Tensión educativa entre la tradición y las nuevas alternativas. Educ Méd Super [Internet]. 2020 [citado 03/05/2023];34(1). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1772
6. Bermúdez-Aponte JJ, Laspalas Pérez FJ. El profesor universitario: integración entre lo personal y lo profesional. Teor Educ Rev Interuniv [Internet]. 2017 [citado 03/05/2023];29(2):109-26. Disponible en: https://doi.org/10.14201/teoredu292109126
7. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 109/2018. Resuelvo Único. La Habana: MES; 2018.
8. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 66/2014. Procedimiento para la evaluación de los profesores universitarios del Sistema de la Educación Superior [Internet]. La Habana: MES; 2014 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://instituciones.sld.cu/fpucmh/files/2022/11/Res66MES.pdf
9. Ministerio de Salud Pública. Resolución No. 718/2015. Procedimiento para la evaluación anual de los profesores universitarios, que ejercen la docencia en los centros de educación médica superior [Internet]. La Habana: MINSAP; 2015 [citado 03/05/2023]. Disponible en: http://juriscuba.com/organismos-estatales-2/salud-publica/resolucion-no-718-2015/
10. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 139/2019. Organización y funcionamiento del Sistema Nacional de Grados Científicos, así como la estructura, composición y funcionamiento de la Comisión Nacional de Grados Científicos [Internet]. La Habana: MES; 2019 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-139-19-810750573
11. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 47/2022. Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para las carreras universitarias [Internet]. La Habana: MES; 2022 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/4355/resolucion-472022-reglamento-proceso-docente-direccion-trabajo-carreras-universitarias
12. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 115/2022. Reglamento organizativo del proceso docente y de dirección del trabajo docente y metodológico para el nivel de Educación Superior de Ciclo Corto [Internet]. La Habana: MES; 2022 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-115-de-2022-de-ministerio-de-educacion-superior
13. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 140/2019. Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba [Internet]. La Habana: MES; 2019 [citado 03/05/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/resolucion-140-de-2019-de-ministerio-de-educacion-superior
14. Cabrera-Cantelar N, Cantelar-de-Francisco N, Cantelar-Martínez B, et al. Modelo educativo para la gestión académica en el Instituto de Medicina Tropical “Pedro Kourí”. Rev haban cienc médicas [Internet]. 2020 [citado 03/05/2023];19(3). Disponible en: https://revhabanera.sld.cu/index.php/rhab/article/view/3228
15. González Díaz RA, Ochoa Jiménez S, Celaya Figueroa R. Cultura organizacional y desempeño en instituciones de educación superior: implicaciones en las funciones sustantivas de formación, investigación y extensión. Univ Empresa [Internet]. 2016 [citado 03/05/2023];18(30):13-31. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5470392
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.