Improving the pedagogical performance of the tutor in on-the-job education

Authors

Keywords:

estrategia, superación profesional, educación en el trabajo

Abstract

Introduction: The tutor plays an important role in the teaching-learning process. In scientific society, knowledge grows rapidly, which contributes to the need to learn to manage it; under this precept it was necessary to update health professionals who exercise a teaching role in on-the-job education in order to provide them with pedagogical tools.

Objective: To evaluate the improvement strategy for the professional pedagogical performance of the tutor in on-the-job education in the training of senior technicians in Clinical Analysis and Transfusion Medicine.

Methods: A mixed, longitudinal, descriptive study was carried out. The population and sample consisted of 107 tutors. Observation of pedagogical professional performance and consultation with experts were used. Descriptive statistics were used, in particular the percentage analysis, with the Microsoft Excel and SPSS programs, the Delphi method for expert criteria and the Iadov technique for the satisfaction of tutors.

Results: The processing and analysis of the information obtained with the application of the observation guide, after the strategy, showed positive changes in the Pedagogical, Didactic, Professional Improvement, Scientific-investigative, and Tutor Function dimensions. The experts’ evaluation was very adequate. The group satisfaction index was satisfactory.

Conclusions: The results expressed scientific value by evidencing the improvement in the professional pedagogical performance of the tutor in on-the-job education, after the implementation of the improvement strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tamara Ivet Espinosa-Hernández, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana

Licenciada en Tecnología de la Salud Máster en Enfermedades Infecciosas Profesora Auxiliar

Roberto Hidalgo-Mederos, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana

Máster en Ciencias Porfesor Auxiliar Investigador Agregado Jefe de Departamento Docente Metodológico

Norberto Valcárcel-Izquierdo, Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. La Habana

Licenciado en Física Doctor en Ciencias Pedagógicas Profesor Titular

Lesbia Eloina Rodríguez-Báez, Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. Santiago de Cuba

DrC.  Educación Médica Especialista de primer grado en Medicina General Integral Especialista de segundo grado en Oftalmología Máster en Urgencias Médicas Profesora Asistente

Yaquelin Poey-Medero, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciada en Enfermería Máster en Ciencias Profesora Asistente

References

1. Hidalgo Mederos R. Superación sobre conocimiento de los cocientes enzimáticos para médicos generales integrales universidad de ciencias médicas de la Habana [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2019.

2. Valcárcel Izquierdo N, Díaz Díaz AA. Epistemología de las ciencias de la educación médica: sistematización cubana [Internet]. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 2021 [citado 10/02/2022]. Disponible en: http://www.ecimed.sld.cu/2021/05/28/epistemologia-de-las-ciencias-de-la-educacion-medica-sistematizacion-cubana/

3. Ministerio de Salud Pública. Modelo de Formación del Profesional del Nivel de Educación Superior de Ciclo Corto del Técnico en Análisis Clínico y Medicina Transfusional. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2018.

4. Miranda González D. Metodología para la preparación pedagógica de los tutores en la carrera de Medicina en la atención primaria de salud [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2018.

5. Ministerio de Educación Superior. Plan de Estudio E de la Carrera de Bioanálisis Clínico. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2020.

6. Lescaille Elías N. Estrategia de superación para el mejoramiento del desempeño profesional pedagógico del licenciado en imagenología y radiofísica médica en la técnica del ultrasonido diagnóstico [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2017.

7. Hernández Muñiz VS, Pupo Poey Y, González García TR, et al. El desempeño profesional de los tecnólogos de Rehabilitación en Salud. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2018 [citado 26/08/2019];9(4):96-105. Disponible en: https://revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1314

8. Lima Sarmiento L. Estrategia de superación profesional para desarrollar habilidades pedagógicas en el tutor de medicina general integral [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2023.

9. Rodríguez Morera T. Estrategia de capacitación dirigida al mejoramiento del desempeño profesional del Técnico en Podología [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2021.

10. Pérez Jacinto AO, Valcárcel Izquierdo N, Che Soler J, et al. Método Delphy [CD-ROM]. La Habana: Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona; 2005.

11. Hidalgo Mederos R, Valcárcel Izquierdo N, Menéndez González M, et al. Estrategia de Superación Profesional sobre cocientes enzimáticos como medio diagnóstico del daño hepático. Rev Cubana Tecnol Salud [Internet]. 2019 [citado 08/07/2019];10(2):3-15. Disponible en: http://www.revtecnologia.sld.cu/index.php/tec/article/view/1467

12. Reyes Navia G. Mejoramiento del conocimiento del ecocardiograma en los residentes de medicina intensiva y emergencia [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2021.

13. Pupo Ávila NL. Estrategia curricular de promoción de salud para el programa de la Especialidad de medicina general integral [tesis]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2020.

14. Suárez Cabrera A. Estrategia pedagógica para desarrollo de las habilidades investigativas de los estudiantes de la carrera de Medicina [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2018.

15. Ministerio de Educación Superior. Resolución No. 140. La Habana: MES; 2019.

Published

2024-06-19

How to Cite

1.
Espinosa-Hernández TI, Hidalgo-Mederos R, Valcárcel-Izquierdo N, Rodríguez-Báez LE, Poey-Medero Y. Improving the pedagogical performance of the tutor in on-the-job education. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 Jun. 19 [cited 2025 Jan. 23];46:e5472. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5472

Issue

Section

Research article

Most read articles by the same author(s)