Use of the Moodle platform by students of the subject Emergency Nursing

Authors

Keywords:

Moodle platform, teaching-learning process, student

Abstract

Introduction: The Matanzas University of Medical Sciences has a virtual classroom supported by the platform Moodle. Its use, despite the improvement activities carried out, like workshops, courses and trainings continues to be a challenge for students and teachers, since not everyone is capable of exploiting the tools provided by this platform in order to meet the objectives determined in the study programs for each subject.

Objective: To assess the use made of the Moodle platform by students of the subject Emergency Nursing, at the Faculty of Medical Sciences of Matanzas.

Materials and methods: A quantitative study was carried out in the period May-July2023, to assess the use of the Moodle platform by students of the subject Emergency Nursing at the Faculty of Medical Sciences of Matanzas.

Results: The results showed that there was good use of some of the Moodle platform tools by the students, which led to a high acquisition of knowledge.

Conclusions: Without a doubt, new technologies can provide means for the improvement of teaching-learning processes, but their use for or against amore developed society will depend to a large extend on the education, knowledge and critical capacity of their users, who are the people who are now being trained.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lorayne Almanza-Santana, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciada en Enfermeria Master en Educación Profesora Auxiliar Investigador Agregado

Lino Alfonso-Suárez, Hospital Universitario Clínico Quirúrgico Comandante Faustino Pérez Hernández. Matanzas

Licenciado en Enfermeria Profesor Asistente

Milagros Victoria Ponce-Hernández, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Licenciada en Enfermeria Profesora Asistente

Rachel Delgado-Almanza, Universidad de Ciencias Médicas de Matanzas. Matanzas

Estudiante de 5to año de Medicina Alumna Ayudante de Inmunología

References

1. Ministerio de Comunicaciones. Política integral para el perfeccionamiento de la informatización de la sociedad en Cuba [Internet]. La Habana: Ministerio de Comunicaciones; 2017 [citado 10/05/2023]. Disponible en: https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/11171.pdf

2. Ortega Suárez JD. El diseño curricular. Sus desafíos en la época actual de cambio de paradigmas científicos. Rev Cognosis [Internet]. 2020 [citado 10/05/2023];5(1):115-38. Disponible en: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/2327

3. Mejía Delgado OA, Mejía Delgado YY. Transformación digital en las instituciones de educación superior a partir del Covid-19: madurez tecnológica de los estudiantes en Colombia. Univ Empresa. 2021;23(41). DOI: 10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.10606.

4. Rivero López MS, Pérez Recio R, González García N, et al. Elementos de una estrategia para el desarrollo de la Educación a Distancia en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Educ Méd Super [Internet]. 2014 [citado 10/05/2023];28(2):292-300. Disponible en: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=52499

5. Vialart Vidal MN. Programa Educativo para el empleo de los entornos virtuales de enseñanza aprendizaje dirigido a los docentes de enfermería [tesis en Internet]. La Habana: Escuela Nacional de Salud Pública; 2017 [citado 10/05/2023]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/download/1390/584

6. Granados-Zúñiga J. Relación entre el uso del aula virtual y el rendimiento académico en estudiantes del curso de Bioquímica para Enfermería de la Universidad de Costa Rica. Rev Educ [Internet]. 2019 [citado 10/05/2023];43(2). Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/440/44058158027/44058158027.pdf

7. Galván M. Diseño e implementación de un curso virtual en el ámbito de enfermería: capacitación docente en el uso de las TIC [tesis en Internet]. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes; 2021 [citado 10/05/2023]. Disponible en: https://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/3170

8. Tropical Server. ¿Qué es Moodle? La Guía Definitiva [Internet]. Granada: Tropical Server; 2020 [citado 10/05/2023]. Disponible en: https://www.tropicalserver.com/ayuda/que-es-moodle/

9. Matienzo R. Evolución de la teoría del aprendizaje significativo y su aplicación en la educación superior. Dialektika [Internet]. 2020 [citado 10/05/2023];2(3):17-26. Disponible en: https://journal.dialektika.org/ojs/index.php/logos/article/view/15

10. Barrera García A, Peña Sklyar I, Peña Matos M. Diseño e implementación de un entorno virtual de aprendizaje utlizando la plataforma educativa Moodle. Estudio de Caso: Asignatura Ergonomía. Universidad de Cienfuegos, Cuba. Universidad y Sociedad [Internet]. 2016 [citado 10/05/2023];8(2):33-40. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000200004

11. Bedregal Alpaca N, Cornejo Aparicio V, Tupacyupanqui Jaén D, et al. Evaluación de la percepción estudiantil en relación al uso de la plataforma Moodle desde la perspectiva del TAM. Ingeniare. Rev Chil Ing [Internet]. 2019 [citado 10/05/2023];27(4):707-18. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-33052019000400707&script=sci_abstract

12. Delgado Bailón JE, Vélez Loor JM. La plataforma MOODLE: caracterización, aplicaciones y beneficios para las competencias docentes. Rev Cognosis [Internet]. 2021 [citado 28/02/2024];6(4):11-36. Disponible en: https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Cognosis/article/view/3046

13. Avello Martínez R, Rodríguez Muñoz R, Dueñas Figueredo JO. Una experiencia con Moodle y herramientas Web 2.0 en el postgrado. Universidad y Sociedad [Internet]. 2016 [citado 28/02/2024];8(4):58-64. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202016000400007

14. Cortés Cortés ME, Cortés Iglesias M, Medina Mendieta JF, et al. Ventajas de la plataforma Moodle para la enseñanza de las Matemáticas en la Universidad de Cienfuegos. Universidad y Sociedad [Internet]. 2020 [citado 28/02/2024];12(6):240-5. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202020000600240

15. Dávila Morán RC. Uso de la plataforma Moodle y el aprendizaje significativo en estudiantes de la carrera ingeniería industrial de una universidad privada de Huancayo. Conrado [Internet]. 2022 [citado 10/05/2023];18(87):100-7. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1990-86442022000400100&lng=es&nrm=iso

Published

2024-04-24

How to Cite

1.
Almanza-Santana L, Alfonso-Suárez L, Ponce-Hernández MV, Delgado-Almanza R. Use of the Moodle platform by students of the subject Emergency Nursing. Rev Méd Electrón [Internet]. 2024 Apr. 24 [cited 2025 Jan. 23];46:e5483. Available from: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5483

Issue

Section

Research article

Most read articles by the same author(s)