Upgrading strategy for the prevention of sports injuries
Keywords:
upgrading strategy, prophylactic work, injury prevention, karate-doAbstract
Introduction: Sports injuries generate a series of complications that limit the useful life of the athlete. High-performance sports constitute an attack on the body, increasing the frequency of injure occurrence. However, a reduction in these can be achieved through physioprophylactic work by the coaches of each sport.
Objective: To design an upgrading strategy to improve the professional performance of coaches for injury prevention in karate-do.
Materials and methods: The study was classified as research-action, qualitative type. It was carried out between January and September 2023, and was performed with 15 karate-do trainers. Theoretical and empirical methods were used.
Results: A four-stages upgrading strategy was designed: approach and diagnosis, planning, implementation and evaluation.
Conclusions: The foundation of the upgrading strategy allows establishing essential relationships that contribute to the theory in this area of knowledge. The structure of the proposed strategy is in correspondence with the assumed fundamentals and contributes to guiding karate-do coaches to prevent injuries in this sport.Downloads
References
2. García Vélez AJ, Ferrer García MC. Lesiones en Kárate durante los entrenamientos en función de la superficie de práctica (Original). Rev Olimpia [Internet]. 2020 [citado 16/12/2023];17:495-504. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1566
3. Estévez Arias Y, Sánchez Valdés X, Torres Hernández Y. La superación de los docentes: desafíos ante las adaptaciones al currículo y la educación inclusiva. Mendive [Internet]. 2022 [citado 16/12/2023];20(3):1051-69. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/men/v20n3/1815-7696-men-20-03-1051.pdf
4. Ministerio de Educación Superior (MES). Plan de estudio “E”. Carrera Licenciatura en Cultura Física. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2016.
5. González Rosabal JL, Castillo Limonta SM, et al. Alternativa fisioprofiláctica integral para lesiones musculares de extremidades inferiores en karatekas de alto rendimiento [Internet]. La Habana: I Conferencia Online de Ciencias Aplicadas al Deporte de Alto Rendimiento “COCAR 2020”; 2020 [citado 18/12/2023]. Disponible en: https://www.inder.gob.cu/eventos/cocar2020/documentos/Ms.C_Jos%C3%A9_Luis_Gonz%C3%A1lez_Rosabal_(Karate)_UO.pdf
6. Torres Torriente J, Torres Rodríguez MA, Valdés André Y, et al. La superación del profesor de Cultura Física que atiende a trabajadores con discapacidad. Podium [Internet]. 2023 [citado 18/12/2023];18(3). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9156786
7. González Cobos L, Núñez Rodríguez OL, Gómez Cardoso AL. Análisis histórico tendencial del proceso de superación profesional de los especialistas del centro de diagnóstico y orientación (Revisión). Rev Olimpia [Internet]. 2020 [citado 18/12/2023];17:543-52. Disponible en: https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/1569
8. González Cobos L, Núñez Rodríguez OL, Gómez Cardoso AL. La superación profesional de los psicólogos del Centro de Diagnóstico y Orientación en la atención educativa de los educandos con diagnóstico de THDA (Revisión). Roca [Internet]. 2020 [citado 18/12/2023];16:836-44. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8436727
9. Armstrong DI, Conill Armenteros JA, Salabarría Márquez MC. La superación del maestro para la atención a educandos con discapacidad intelectual en Belice. Mendive [Internet]. 2022 [citado 18/12/2023];20(1):196-209. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962022000100196
10. Ministerio de Educación Superior. Resolución ministerial 47/2022: Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para las carreras universitarias [Internet]. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2022 [citado 04/01/2023]. Disponible en: https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-129-ordinaria-de-2022
11. Del-Puerto-Horta M, Gallardo-Sarmiento A, Soto-Cantero LA, et al. Estrategia de superación para desarrollar la competencia didáctica de los profesores de Cirugía Maxilofacial. Rev Méd Electrón [Internet]. 2022 [citado 23/12/2022];44(6). Disponible en: https://revmedicaelectronica.sld.cu/index.php/rme/article/view/5070
12. Vargas-Murillo G. Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuad Hosp Clín [Internet]. 2020 [citado 07/09/2022];61(1):114-29. Disponible en: http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1652-67762020000100010&lng=es
13. De la Rosa Valdiviezo A, Toro Girón K, Jaén Armijo K, et al. El proceso de enseñanza-aprendizaje en las ciencias naturales: las estrategias didácticas como alternativa. Rev Cient Agroeco [Internet]. 2019 [citado 07/09/2022];7(1):58-62. Disponible en: https://aes.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/243/264
14. Martínez Sariol E, Traviesa Ramos N, Buquet Borges K, et al. Estrategia de superación para desarrollar competencias en la atención de enfermería al neonato crítico. Educ Med Super [Internet]. 2020 [citado 23/12/2022];34(3). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1894
15. Del-Puerto-Horta M. Competencia didáctica de los profesores de la especialidad de cirugía maxilofacial de la provincia Matanzas [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2023.
16. Del-Puerto-Horta M, Soto-Cantero L, Álvarez-Mesa Y, et al. Definición de la competencia didáctica del docente en la Educación Médica Superior cubana. Educ Méd Super [Internet]. 2022 [citado 23/12/2022];36(4). Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3450
17. Barbón Pérez OG, López Granda CL. Formación permanente, superación profesional y profesionalización pedagógica. Tres procesos de carácter continuo y necesario impacto social. Rev Cubana Reumatol [Internet]. 2014 [citado 23/12/2022];16(1):59-68. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1817-59962014000100012&script=sci_abstract
18. Estévez Arias Y. La superación de los maestros primarios en la realización de las adaptaciones curriculares. Rev Mendive [Internet]. 2019 [citado 23/12/2022];17(1):20-33. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962019000100020
19. López Espinosa GJ, Valcárcel Izquierdo N, Lemus Lago ER, et al. Estrategia de superación profesional para la atención médica integral a la salud del trabajador. Edumecentro [Internet]. 2021 [citado 05/01/2022];13(3):22-41. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742021000300022&lng=es
20. Barén-Zambrano FD. Estrategia de capacitación para docentes que laboran como profesores de Educación Física en la Educación Básica [tesis en Internet]. Guayaquil: Universidad de Guayaquil; 2021 [citado 08/01/2022]. Disponible en: https://repositorio.ug.edu.ec/items/b89dfc10-a9b6-4ed0-a168-2d61b5c9fca0
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All content published in this journal is Open Access, distributed under the terms of the CC BY-NC 4.0 License.
It allows:
- Copy and redistribute published material in any medium or format.
- Adapt the content.
This will be done under the following terms:
- Attribute the authors' credits and indicate whether changes were made, in which case it must be in a reasonable way.
- Non-commercial use.
- Recognize the journal where it is published.
The copyrights of each article are maintained, without restrictions.